در روزگاری که برندهای برتر، به دنبال توسعه خودروهای هایبرید هستند، تویوتا همچنان به سوخت هیدروژنی علاقهمند است و روی توسعه آن کار میکند. حالا اتحادیهای متشکل از 13 شرکت دانشبنیان که مستقیم یا غیر مستقیم در فنآوریهای مرتبط با سلولهای هیدروژنی دست دارند، بوجود آمده که تویوتا در رأس آن قرار گرفته است. این بنیاد، دارای 2 بخش اصلی است که ریاست آنها را در بخش خودروسازی، تویوتا و در بخش تأمین سوخت، شرکت ایرلیکوئید (Air Liquide) بر عهده دارد.
این گروه هفته گذشته اعلام موجودیت کرد و از اهداف خود پرده برداشت که مهمترین آنها، توسعه زیرساختها و جایگاههای عرضه سوخت هیدروژنی است. این بنیاد همچنین برنامههایی برای کمک به دولتها برای توسعه استفاده از سوخت هیدروژن برای خودروها، صنایع و مصارف مسکونی دارد که شامل 1.5 میلیارد دلار سرمایهگذاری در سال خواهد شد.
انجمن صنایع هیدروژنی معتقد است که هماکنون 82 درصد انرژی جهانی، از سوختهای فسیلی تأمین میشود و انرژیهای تجدیدپذیر (مثل باد و خورشید) و سوخت هستهای تنها 14 درصد از نیاز بشر را پوشش میدهند. همچنین پیشبینی میشود تا سال 2050، حجم استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی 3 تا 5 برابر بیشتر شود.
از سویی دیگر، بسیاری از خودروسازان و سیاستمداران که شامل 195 کشور میشوند، در معاهده پاریس 2015 قول دادهاند تا با هدف جبران تغییرات آب و هوا و جلوگیری از گرم شدن زمین، تولید خودروهای بنزینی را تا سال 2035 متوقف کنند. در این میان، هیدروژن میتواند نقشی کلید در جایگزینی سوختهای فسیلی با انرژیهای تجدیدپذیر داشته باشد.
اولین خودروهای هیدروژنی را تویوتا، هوندا و هیوندای تولید کردند و بهتازگی بیامو نیز در تلاش است به کمک فنی تویوتا، اولین محصول هیدروژنی خود را معرفی کند.