راه‌های درمان یبوست در بارداری

تغییرات هورمونی دوران بارداری، نه تنها خلق و خوی شما را دگرگون می‌کند، بلکه بر جسم‌تان هم تاثیراتی می‌گذارد که کنار آمدن با آنها همیشه آسان نیست

راه‌های درمان یبوست در بارداری

تغییرات هورمونی دوران بارداری، نه تنها خلق و خوی شما را دگرگون می‌کند، بلکه بر جسم‌تان هم تاثیراتی می‌گذارد که کنار آمدن با آنها همیشه آسان نیست. یبوست در بارداری مشکل شایعی است که بسیاری از زنان، لااقل در چند ماه از حاملگی با آن روبرو هستند و از آن شکایت می‌کنند. اگر شما هم در این 9 ماه انتظار، صاحب روده‌هایی ناسازگار شده‌اید که عملیات هضم غذا را هر روز ناتمام می‌گذارند، این مطلب را بخوانید.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

شما تنها نیستید. از هر 10 زن باردار، حداقل یک نفر به یبوست در بارداری مبتلا می‌شود و این مشکل، حتی می‌تواند از سه ماهه ابتدای بارداری خود را به زنان باردار تحمیل کند.

پروژسترون یا هورمون بارداری، روند عبور غذا در دستگاه گوارش را کند می‌کند و به همین دلیل یبوست بارداری ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، قرص‌های آهنی که برای زنان باردار تجویز می‌شود، می‌توانند ایجاد کننده یبوست باشند.

یبوست در بارداری یعنی چه؟

وقتی از یبوست در بارداری صحبت می‌کنیم در واقع داریم به نشانه‌های زیر اشاره می‌کنیم:

  • بیش از چهار روز است که دفع نداشته‌اید
  • نمی‌توانید دفع را کامل کنید و روده‌هایتان را به شکل کامل تخلیه کنید
  • اگر برای دفع تلاش کنید از رکتوم خون جاری می‌شود
  • نه تنها دفع برایتان دشوار است، بلکه دل درد هم دارید

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره یبوست

یبوست در بارداری

چه می‌توان کرد؟

درمان یبوست در بارداری کار ساده‌ای نیست؛ چون شما امکان مصرف داروهای ضد یبوست یا انجام عمل جراحی برای خلاص شدن از بواسیر و فیشر را ندارید. گذشته از این، شما نمی‌توانید تغییرات هورمونی در این ماه‌ها را مهار کنید و علاوه بر همه اینها، فشار نوزاد روی رکتوم در ماه‌های پایانی بارداری فعالیت طبیعی روده‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.

با وجود همه اینها، رعایت برخی از نکات در زمان دفع و ایجاد برخی تغییرات در تغذیه و سبک زندگی، می‌تواند وضعیت مادران باردار را کمی بهتر کرده و آنها را از دچار شدن به شقاق یا هموروئید نجات دهد.

1. هر صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن، به توالت بروید و برای دفع کمی منتظر بمانید. این کار را حدود نیم ساعت بعد از میل کردن هر وعده غذایی هم انجام دهید. در این زمان‌ها، روده شما بیشترین آمادگی را برای دفع ضایعات مواد غذایی دارد.

2. به محض اینکه احساس نیاز به دفع کردید، به توالت بروید. صبر کردن در این شرایط، میل روده‌ها به تنبلی بیشتر را بالا می‌برد.

3. هیچ وقت برای دفع عجله نکنید. همیشه روده شما در اولین لحظه مراجعه به توالت آماده دفع نخواهد بود. پس صبر کنید و چند دقیقه برای دفع به روده‌هایتان فرصت دهید.

4. سعی کنید رژیم غذایی متنوع و سالمی را رعایت کنید و هر روز میزان قابل توجهی میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

5. شاید با بیشتر شدن باکتری‌های مفید پروبیوتیک در روده، کمتر دچار یبوست شوید. مصرف محصولاتی مثل ماست لاکتیویا یا پنیر لاکتیویا می‌تواند حال روده‌هایتان را بهتر کند.

6. خوراکی‌های سرشار از فیبر را در برنامه‌غذایی‌تان بگذارید. جو دو سر، نان سبوس‌دار، غلات صبحانه غنی‌شده با فیبر و سبزیجات برگ سبز، باید همراه هر روز سفره شما باشند.

7. تا آنجا که می‌توانید آب بنوشید. مصرف مقدار کافی آب و غذاهای مایع، احتمال ادامه یبوست در بارداری را کمتر می‌کند. شما علاوه بر مصرف سوپ و آش و آب‌میوه‌ها، باید هر روز 1/5 لیتر آب خالص بنوشید.

8. در کارگاه‌های ورزشی زنان باردار شرکت کنید و تمرین‌هایی که یاد می‌گیرید را هر روز در خانه انجام دهید. ورزش روزانه، مقاومت بدنتان در برابر دفع را کمتر می‌کند. پیاده روی، یوگا و شنا، گزینه‌های خوبی برای بیرون آوردن شما از این وضعیت هستند.

9. از پزشکتان در مورد تغییر نوع مکمل‌های دارویی که مصرف می‌کنید سوال کنید. شاید تغییر برند یا دوز قرص آهنی که مصرف می‌کنید، حال شما را بهتر کند. یبوست در بارداری، آزار دهنده‌تر از هر زمانی است و شاید برای نجات پیدا کردن از آن، مجبور به کم کردن دوز مکمل‌های تجویز شده باشید.

اگر دوره یبوست شما طولانی شد و خونریزی و درد شدید در ناحیه مقعد، به ناتوانی شما در دفع اضافه شد، فکر درمان خانگی مشکل را از سرتان بیرون کنید و موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. خونریزی شدید می‌تواند شما را با مشکلات جدی‌تری روبرو کند و طولانی شدن دوره یبوست هم می‌تواند دردسرهای تازه‌ای را برایتان در ماه‌های بارداری ایجاد کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر