شناسه : ۱۴۱۹۴۱۳ - دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۴
افزایش ۹درصدی اعتبارات آموزشهای مهارتی برای ۹۸
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی بودجه آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی پرداخت. بر اساس این گزارش آموزشهای فنیوحرفهای به عنوان یکی از سه حوزه اصلی آموزش نیروی انسانی (آموزش عمومی، آموزش فنیوحرفهای، آموزش عالی) در کشور وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر را عهدهدار است که سیاستهای کلی نظام از قبیل سیاستهای کلی اشتغال (بند «2») بر آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار و توأم کردن آموزش و مهارت تأکید دارد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تصریح میکند که در قانون برنامه ششم توسعه در مواد (4، 63، 64، 65، 66 و 69) احکامی در ارتباط با آموزشهای فنیوحرفهای مقرر شده و ارتقای شاخصهای کمّیوکیفی آموزشهای فنیوحرفهای از جمله مقررات این احکام است.
بر اساس مطالعات انجام شده از سوی این مرکز، ضرورت توجه به آموزشهای فنیوحرفهای موجب تصویب و ابلاغ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنیوحرفهای و مهارتی شده است که باید در لایحه بودجه سال 1398 اعتبارات لازم از سرجمع اعتبارات فصل آموزشهای فنیوحرفهای برای تشکیل شورای عالی آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در نظر گرفته شود.
گزارش حاضر تصریح میکند که اعتبارات متفرقه که گستردگی آن نقطه ضعفی در نظام بودجهریزی است، در قانون بودجه سال 1397 و در لایحه بودجه سال 1398 با یک شیب ملایم وارد اعتبارات دستگاهها شده که امر مثبتی است، اما هنوز به صورت کامل محقق نشده است.
همچنین اعتبارات متفرقه دستگاههای اصلی ارائهکننده آموزشهای فنیوحرفهای فقط در پنج عنوان تعیین شدهاند که چهار موضوع آن مربوط به سازمان آموزش فنیوحرفهای است و سه مورد آن درآمدهای اختصاصی سازمان و یک بند آن از جنس مصارف است. بخش دیگر از پنج عنوان اعتبارات متفرقه نیز مربوط به دانشگاه فنیوحرفهای و موضوع ساماندهی مدرسین حقالتدریس دانشگاه است.
بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال 1398 اعتبار هزینهای امور آموزش و پژوهش 727.474 میلیارد ریال تعیین شده که نسبت به قانون مصوب 1397 رشد 22 درصدی را نشان میدهد. فصل آموزشهای فنیوحرفهای با اعتبار 61.979 میلیارد ریال نیز 19 درصد رشد داشته است.
اعتبارات هزینهای برنامههای ذیل سازمان آموزش فنی و حرفهای در سال 97 نسبت به لایحه بودجه 98
براساس این گزارش، اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای در مجموع از 12 درصد رشد نسبت به بودجه 97 برخوردار است. علاوه بر این بودجه بخش برنامه آموزش غیررسمی و مهارتی 9 درصد، برنامه آموزش های شغلی 6 درصد و برنامه های مشاوره شغلی و رهیگیری اشتغال 24 درصد رشد دارد. اما در مقابل اعتبارات برنامه تدوین استاندارد مهارت و همچنین اعتبارات برنامه سنجش مهارت 12 درصد کاهش داشته است.
همچنین یکی از موضوعات مهم در لایحه بودجه 1398 که در قانون 1397 نیز دیده میشود رشد 107 درصدی اعتبارات برنامه کارشناسی مهارتی همزمان با کاهش 12.5 درصدی اعتبارات کاردانی مهارتی است که نشان از یک تغییر رویکرد در برنامه آموزش تکنسینی (کاردانی فنیوحرفهای و مهارتی) دارد. در حالی که مأموریت اصلی دانشگاه فنیوحرفهای به استناد قوانین و پیشینه دانشگاه باید متمرکز بر تربیت تکنسین باشد که به اشتباه اعتبارات برنامه کارشناسی مهارتی افزایش داشته است. شایان ذکر است اعتبار برنامه کارشناسی مهارتی ذیل دانشگاه فنیوحرفهای 151 درصد رشد داشته که مؤید این تغییر دیدگاه است. لذا لازم است بخش عمده اعتبارات برنامه کارشناسی مهارتی به برنامه کاردانی مهارتی انتقال یابد.