سه خودروساز برتر جهان بیش از ده میلیون خودرو در سال 2018 فروختند
گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی با فروش ده میلیون و 760 هزار دستگاه ماشین، بزرگترین تولیدکننده خودروی سواری و وانت سبک در سال 2018 شد. پس از این گروه خودروسازی، فولکسواگن که شامل شرکتهای آئودی، سئات، اشکودا، لامبورگینی، بوگاتی و بنتلی است با فروش ده میلیون و 600 هزار دستگاه سواری و وانت سبک، دوم شد.
اگرچه فولکسواگن نتوانست ائتلاف ژاپنی-فرانسوی را در تولید سواری پشت سر بگذارد، اما مجموع فروش سواری و کامیونهای سنگین این گروه در سال گذشته نهدهم درصد افزایش داشت و با ثبت رکوردی تازه به ده میلیون و 830 هزار دستگاه رسید.
خودروسازان برتر جهان در سال 2018
پس از این دو، گروه خودروسازی تویوتا که شامل شرکتهای تویوتا، لکسوس، دایهاتسو و کامیونسازی هینو است در رتبه سوم قرار گرفت. فروش این گروه در سال 2018 ده میلیون و 590 هزار دستگاه بود که ده میلیون و 390 هزار دستگاه آن خودروی سواری و وانت سبک بود.
در حالی که سه خودروساز اول جهان بیش از ده میلیون دستگاه فروش داشتند، جنرال موتورز که زمانی بزرگترین خودروساز جهان بود با کاهشی یک میلیونی در فروش و با فاصله زیاد در رده چهارم قرار گرفت.
جنرال موتورز در دو سال گذشته فعالیت جهانی خود را کاهش داده و کارخانههای زیانده خود در اروپا، روسیه و آفریقا را تعطیل کرده یا فروخته است. همین باعث شد تا فروش شرکت از حدود ده میلیون دستگاه در سال در سال 2016 به زیر 9 میلیون برسد.
این شرکت که شامل کارخانههای شورلت، بیوک، جیامسی و کادیلاک است، هنوز آمار فروش خود در سال 2018 را اعلام نکرده، اما پیشبینی میشود این عدد حدود هشت میلیون و 400 هزار دستگاه باشد.
بعد از این کارخانه آمریکایی، گروه خودروسازی هیوندای-کیا با هفت میلیون و 400 هزار دستگاه در رده پنجم قرار گرفت.
رنو نسل جدید کلیو را یک ماه دیگر در نمایشگاه ژنو رونمایی میکند
رنو هفته گذشته با انتشار عکسهایی از نسل جدید مدل کلیو از آمدن این مدل جدید در ماههای آینده خبر داد. با اینکه هفت سال از ساخت نسل کنونی کلیو میگذرد، این ماشین همچنان پرفروشترین ماشین فرانسه و دومین ماشین پرفروش اروپا در سال 2018 بود.
لارن وندن آکر، مدیر طراحی رنو میگوید که این محبوبیت بیش از هر چیز به دلیل ظاهر ماشین است و به همین خاطر، نسل جدید چندان با قبل فرقی نکرده است.
کلیو با فروش حدود 330 هزار دستگاه دومین ماشین پرفروش اروپا در سال 2018 بود
با اینکه ماشین کمی کوچکتر شده، اما داخل آن جادارتر است. جلوپنجره بزرگتر و قطعات آبکروم کاری شده ظاهر کلیو را نسبت به قبل لوکستر کرده و برخلاف بیرون، داخل آن کاملا تغییر کرده است.
از جمله امکانات جدید، یک نمایشگر 9.3 اینچی است که بزرگترین نمایشگری است که تاکنون در مدلهای رنو ارائه شده است. کلیو همچنین اولین مدل رنو است که به جای جلوداشبورد آنالوگ از نمایشگر دیجیتال برای نمایش اطلاعات به راننده استفاده میکند.
نسل جدید کلیو به یک نمایشگر 9.3 اینچی و جلوداشبورد دیجیتال مجهز شده است
نسل پنجم کلیو اولین مدلی است که بر روی شاسی جدید گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی ساخته میشود. قرار است مدلهای دیگری از جمله رنو کپچر، نیسان جوک و یک مدل جدید میتسوبیشی هم از این شاسی استفاده کند.
کلیو با یک موتور یک لیتری بنزینی و یک موتور یک و نیم لیتری دیزل ساخته میشود و از سال 2020 یک قوای محرکه هیبرید هم به این مجموعه اضافه خواهد شد.
نسل جدید رنو کلیو یک ماه دیگر در نمایشگاه ژنو رونمایی خواهد شد. این ماشین در کارخانههای رنو در ترکیه، فرانسه و اسلوونی تولید میشود.
بنتلی مدلهای قدیمی خود را این هفته در پاریس نمایش خواهد داد
بنتلی جشن صد سالگی این کارخانه را از این هفته با نمایش اولین ماشین مسابقهای خود و قدیمیترین ماشینی که از این کارخانه موجود است آغاز میکند.
اون بنتلی (Owen Bentley)، موسس کارخانه در سال 1919 اولین ماشین خود به نام EXP1 را در کارگاهی در خیابان بیکر در مرکز لندن ساخت.
بنتلی با EXP2 به اولین افتخار خود در مسابقات اتومبیلرانی دست یافت
او کمی بعد با استفاده از قطعات EXP1، دومین ماشین به نام EXP2 را در کارگاه جدیدش در شمال لندن ساخت و آن را در نمایشگاه خودروی المپیا نمایش داد. این همان ماشینی است که این هفته در نمایشگاهی در پاریس به نمایش گذاشته میشود.
خودروساز لوکس انگلیسی در حالی صد سالگی خود را جشن میگیرد که فولکسواگن، مالک این کارخانه، هشدار داده که بنتلی تنها دو سال فرصت دارد تا به سوددهی برسد.
خانوادههای پیهش و پورشه که سهامداران اصلی گروه خودروسازی فولکسواگن هستند در مصاحبههایی اعلام کردهاند بنتلی برای سودآور شدن فرصت زیادی ندارد.
وولفگانگ پورشه به یک روزنامه آلمانی گفته است: «مهم است هر عضو گروه فولکسواگن در سودآوری سهم داشته باشد. در حال حاضر بنتلی سهمی ندارد و این باعث نارضایتی ما است.» هانس مایکل پیهش هم به این روزنامه گفته که یک یا دو سال بیشتر فرصت نیست.
مدیر بنتلی میگوید این شرکت با آمدن مدلهای جدید امسال به سودآوری میرسد
بنتلی در 9 ماه اول سال 2018 بیش از صد و بیست میلیون پوند (حدود 160 میلیون دلار) ضرر کرد و فروشش 11 درصد کاهش یافت.
موتورهای دوازده سیلندر بنتلی آلودگی زیادی تولید میکند و اجرای استاندارد جدید آلودگی خودروها در اروپا ضربه سختی به این شرکت زد. همزمان مبارزه با تجملگرایی در چین باعث کاهش فروش این شرکت در بزرگترین بازار خودروی جهان شده است.
با این حال، آدریان هالمارک، مدیر جدید بنتلی میگوید که با آمدن مدل هیبرید از شاسیبلند این کارخانه و نسل جدید مدل کنتینانتال، بنتلی در سال 2019 دوباره سودآور خواهد شد.
کارلوس گون دو ماه و نیم است که در زندانی در توکیو در بازداشت است
کارلوس گون، مدیر پیشین گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی گفته است که بازداشتش نتیجه توطئه مدیران نیسان بود.
او که دو ماه و نیم در بازداشت است، در اولین مصاحبه خود به روزنامه نیکی ژاپن گفته که مدیران نیسان مخالف نزدیکی بیشتر با رنو بودند و واقعیت را تحریف کردند تا از دست او خلاص شوند.
در واکنش به این مصاحبه، یک سخنگوی نیسان گفت که هیریتو سایکاوا، مدیر نیسان، پیش از این اتهام کودتا علیه آقای گون را به طور کامل رد کرده است.
آقای گون متهم است درآمدش را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده و از امکانات نیسان برای مصارف شخصی و جبران ضررهای تجاری خود استفاده کرده است.
دادگاه به خاطر بیم فرار او از ژاپن، با سپردن وثیقه مخالفت کرده و او باید تا برگزاری دادگاه در بازداشت بماند. زمان آغاز دادگاه معلوم نیست و ممکن است تا شش ماه دیگر برگزار شود.
هیروتو سایکاوا، مدیر نیسان اتهام کودتا علیه کارلوس گون را رد کرده است
آقای گون در گفتوگویش با روزنامه نیکی، که در بازداشتگاهی در توکیو انجام شده، گفت که دریافت غیرقانونی هشت میلیون یورو تحریف واقعیت است و خانههایی که نیسان برایش در ریودوژانیرو و بیروت خریده با تایید اداره حقوقی شرکت بوده است. او همچنین گفت که پرداختها به یک شرکت با مدیریت شهروندی سعودی با تایید مدیران نیسان بوده است.
نیسان آقای گون را به سرعت پس از بازداشتش از مدیریت شرکت برکنار کرد و هفته گذشته، او خود از مدیریت شرکت رنو کنارهگیری کرد.
با اینکه هر دو شرکت میگویند به همکاری با یکدیگر متعهدند، اما نیسان مدتی طولانی است که از سهم بیشتر رنو در تصمیمگیریهای این گروه خودروسازی ناراضی است. رنو 43 درصد از سهام نیسان را با حق رای در اختیار دارد و سهم نیسان از رنو 15 درصد و بدون حق رای است.
با بازداشت آقای گون، چشمانداز نزدیکتر شدن دو شرکت با تردید روبرو شده است. آقای سایکاوا به تازگی گفته است الان زمان مناسبی برای بررسی وضعیت همکاری دو شرکت نیست.
منبع: بی بی سی