اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت مرغ با کنترل دلال بازی در توزیع نهاده‌ها

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ تفاوت بین قیمت اعلامی نهاده توسط دولت و آنچه که در بازار عرضه می‌شود بسیار زیاد است و این تفاوت قیمت عامل اصلی بالا رفتن قیمت مرغ است. موضوعی که با ورود دستگاه‌های ناظر و برخورد جدی قابل کنترل است و می‌تواند کاهش قیمت مرغ را کاهش دهد.

حبیب اسدالله، نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، در اینباره در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: علی رغم اینکه قیمت هر کیلوگرم سویا 23500 ریال و هر کیلو ذرت 13 هزار و 500 ریال و جوجه 24000 ریال اعلام گردیده است، عملا این قیمت در بازار اعمال نمی شود.

وی افزود: هم اکنون سویا در بازار 39هزار ریال، ذرت 17 هزار ریال و جوجه 43 هزار ریال بصورت نقد معامله می‌شود و این سه نهاده به تنهایی قیمت هر کیلو مرغ را بالغ بر 31 هزار ریال افزایش می‌دهد.

اسدالله نژاد مرغداران را آخرین حلقه تولید دانست که کمترین تاثیر را در قیمت دارند و اضافه کرد: درحالی که مرغداران کمترین نقش را در قیمت تمام شده تولید مرغ دارند در برخی از استان‌ها همه امکانات دولتی برای کاهش 500 تومانی قیمت مرغ بسیج شده اند.

به گفته وی، دستگاه‌های نظارتی درحالی فشار بر مرغداران را انتخاب کرده اند که تنها برخورد قاطع با عوامل افزایش قیمت تمام شده مرغ که مربوط به بخش نهاده‌های اولیه تولید است می‌تواند کنترل و کاهش قیمت مرغ را به همراه داشته باشد.

اسدالله نژاد با اشاره به افزایش دو برابری هزینه‌های تولید در مدت کوتاهی، افزود: مرغداران هم درد مردم هستند و زیان‌های سنواتی آسیب جدی به آنان وارد کرده و در این بازار کاذب سود چندانی نمی برند.

وی با انتقاد از اعلام قیمت مرغ به صورت جزیره ای در استان‌های مختلف کشور و گاها اعلام قیمت دوگانه در برخی از استان‌ها، اظهار کرد: این روش قیمت گذاری و یا اعلام قیمت باعث ایجاد سوء استفاده‌ها و سودجویی‌های فراوان می‌شود و حقوق برخی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را تضییع می‌کند.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور توزیع بیشتر و هدفمند نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به نرخ مصوب دولتی، تامین ارز مورد نیاز واردات، نظارت دقیق‌تر بر روند توزیع و قیمت نهاده‌ها را راهکار کاهش قیمت مرغ برشمرد.

اسدالله نژاد در پایان تاکید کرد: با بکارگیری از این راهکارها مرغ با قیمت واقعی تولید و با قیمت منطقی به دست مصرف کننده می‌رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان