به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، نصرت الله ضرغام روز دوشنبه در همایش ملی 'تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی' اظهار کرد: امروزه دنیا بر مردمی سازی علم و رشد درک عمومی از علم تأکید میکند و در بسیاری از کشورها سه وظیفه آموزش، تحقیقات و ارتباط با جامعه برای نهاد دانشگاه تعریف شده است.
وی در این مراسم که در سالن چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: در دهه های اخیر اثربخشی علم و فناوری و پژوهش نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به گونه ای که انتظار از علم و فناوری، فراهم آوری استانداردهای زندگی و پایداری کشور حتی در شرایط رکود است.
به گفته ضرغام چنان چه این اتفاق بیفتد، دانشگاه به وظیفه خود عمل کرده است.
وی تاکید کرد: سیاست گذاران کشور جهت تحقیقات علمی و پژوهشی منابع بسیاری را در اختیار دانشگاه ها قرار می دهند و این اعتبارات از آن مردم است. بنابر این مردم باید خروجی و اثربخشی این تحقیقات را در زندگی خود احساس کنند.
ضرغام گفت: برگزاری این نشستها علاوه بر یک اکوسیستم آموزشی باید نگاه اجرایی داشته باشد و برنامه ریزان و سیاست گذاران کشوری نیز در آن حضور داشته باشند.
وی با اشاره به سیاست گذاری کشور آمریکا در دهه ١٩45 در راستای اثر بخشی پژوهش در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی ادامه داد: این سیاست موجب پیشتازی علم و فرهنگ در این کشور و همچنین پیروی بسیاری از کشورها از آن شد.
ضرغام تصریح کرد: در این کشورها سیاست ها مدیریت، ارزیابی، نقد و در نهایت اصلاح می شود و صاحب نظران غیر هیأت علمی نیز در این زمینه فعالیت کرده و به دولت مشورت می دهند. به همین جهت در بسیاری از مواقع سیاست های موفقی شکل می گیرد.
وی تاکید کرد: امروزه دنیا به دنبال اثربخشی پژوهش و به طور کلی دانشگاه ها تنها در زمینه اقتصادی و اجتماعی نیست. بلکه محرک اصلی رشد اقتصادی و توسعه بشری است.
به عقیده ضرغام چنانچه پژوهش های بنیادین و تحقیقات عمومی و دولتی یکپارچه شود و از دستاوردهای بین المللی نیز تبعیت شود، قطعاً میتوان از خروجی دانشگاه ها در بهبود زندگی مردم استفاده کرد.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بعضی از کشورها نیز به سبب تعامل میان بخش های خصوصی و دولتی است و بخش های خصوصی بیشترین سرمایه گذاری را جهت تحقیقات دانشگاهی انجام می دهند.
ضرغام با اشاره به دانشگاه های نسل چهارم به عنوان دانشگاه معرفت گرا افزود: علم به تنهایی موجب پایداری کشور نمی شود. برنامه ریزان باید ظرفیت ها و نیازهای جامعه را نیز سنجیده و مطابق با آن از دانشگاه ها تقاضا کنند.
وی همچنین با بیان اینکه آینده کشور وابسته به کودکان امروز است، یادآور شد: کودکان باید دارای فکر مستقل و تحلیلگر، تفکر نقادانه و روشن اندیش باشند و یک پیوستگی در نظام آموزشی کشور شکل گیرد.
وی با اشاره به ظرفیتهای حمل و نقل، جغرافیایی و... افزود: باید از همه ظرفیت ها استفاده شود، تقاضاها به سمت دانشگاه ها برود و نگاه همه جانبه در شناخت عوامل تأثیرگذار شکل گیرد.
ضرغام در پایان خاطرنشان کرد: الگوبرداری از دنیا و بنیادهای علمی دنیا باید مورد توجه قرار گیرد و همه ظرفیت ها در خدمت عملی سازی ایده تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی باشد. در این صورت نهاد دانشگاه حمایت مردم را دارد و هر آن چه که مردم از آن حمایت کنند، قطعاً پایدار است.
اولین همایش 'تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی: ضرورتها، مبانی و راهکارها' با همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
* مواجهه ایرانیان با دانشگاه به جهت توسعه علم نبود
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این همایش اظهار کرد: نهاد دانشگاه از گذشته تاکنون تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است. رشته های دانشگاهی دگرگون و به سمت چند رشته ای شدن حرکت کرده است.
وی افزود: در گذشته تمرکز دانشگاه ها بر تئوری های جدید بود، اما امروزه این نهاد به سمت کاربردی سازی و تجاری سازی پیش می رود.
ناظمی ادامه داد: در گذشته مسوولیت دانشگاه ها تنها در قبال علم و دانش بود، اما در حال حاضر این مراکز علمی در قبال کل جامعه وظیفه دارند و تحقیقات دانشگاهی در خصوص دانش جهان شمول صحبت می کند.
به عقیده وی بر همین اساس دانشگاه ها دیگر برخلاف گذشته از بافت های اجتماعی جدا نیستند.
ناظمی تصریح کرد: برخورد و مواجهه ایرانیان با این نهاد علمی از ابتدا به جهت توسعه علم نبود و در نتیجه در راستای خدمت گذاری علم نیز قرار نگرفت.
وی تاکید کرد: این نگاه باید تغییر کند و دانشگاه در جهت خدمت به علم و دانش و در نهایت جامعه قرار گیرد.
9489**1584