میگرن چیست؟

میگرن باعث سردرد‌های شدید و ضربانی معمولا در یک سمت سر می‌شود. این علائم ممکن است با تاری دید، تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه باشد

میگرن چیست؟

میگرن باعث سردرد‌های شدید و ضربانی معمولا در یک سمت سر می‌شود. این علائم ممکن است با تاری دید، تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه باشد. حمله‌های میگرنی چند ساعت تا چند روز ادامه پیدا می‌کنند. علائم هشدار‌دهنده که به آنها اورا (aura) گفته می‌شود ممکن است قبل یا همزمان با سردرد ظاهر شوند. هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نشده است و محرک‌ها در افراد مختلف متفاوت است. با این‌حال دارو‌های مسکن می‌تواند از بعضی از حملات پیشگیری کرده یا درد آن را کم کنند. میگرن معمولا در کودکی، سن بلوغ و اوایل بزرگسالی شروع می‌شود.

حمله‌های میگرنی طی 4 مرحله پیشرفت می‌کند: 

پیش نشانه (Prodrome)

یک یا دو روز قبل از شروع میگرن نشانه‌های نامحسوسی می‌توانند شما را از شروع درد آگاه کنند این علائم شامل یبوست، تغییرخلق و خو از افسردگی تا سرخوشی، گرفتگی عضلات گردن، تشنگی و پرادراری، ولع برای خوردن خوراکی‌های خاص و خمیازه‌های مکرر باشد.

اورا (aura)

اختلالات سیستم عصبی است که قبل یا همزمان با میگرن ظاهر می‌شود، رایج ترین آن‌ها عوارض دیداری است. دیدن اشکال مختلف، نقاط نورانی و نور‌های چشمک‌زن از جمله این عوارض است. گاهی اورا می‌تواند به صورت حسی، حرکتی یا زبانی پدیدار شود. این عوارض به آرامی شروع شده و به تدریج پیشرفت می‌کنند و حدود 20-60 دقیقه طول می‌کشد. اکثر افراد سردرد‌ها  را بدون اورا تجربه می‌کنند.

حمله میگرنی

در صورتیکه برای پیشگیری و درمان این بیماری کاری انجام نشود، معمولا درد و ناراحتی‌های دیگر 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد. تعداد حملات  در افراد مختلف متفاوت است. بعضی به ندرت و بعضی دیگر چندین بار در ماه به این سردرد‌ها دچار می‌شوند.

پس اثر (post-drome)

گاهی بعد از تمام شدن سردرد اصلی عوارض میگرن برای چند روز باقی می‌ماند، به این عوارض پس اثر می‌گویند. تا 24 ساعت بعد از حمله فرد ممکن است حالاتی مثل احساس خستگی، ضعف، گیجی، تغییر خلق و خو و سرگیجه را تجربه کند.

لازم به ذکر است که همه افراد مبتلا به میگرن ممکن است این مراحل را تجربه نکنند.

میگرن

عوامل ابتلا به میگرن چیست؟

عامل اصلی این بیماری  ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی و محیطی نقش مهمی در این بیماری دارند. میگرن ممکن است به دلیل تغییراتی در مغز و فعل و انفعالات آن در عصب سه قلو به وجود آید. عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین که مسئول تنظیم درد در سیستم عصبی محسوب می‌شود، می‌تواند در ابتلا به میگرن دخیل باشد.

محرک‌ها

موارد زیادی در تحریک میگرن موثر هستند که به صورت مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تغییرات هورمونی در زنان 

نوسانات استروژن باعث ایجاد سردرد در بسیاری از زنان می شود، زنانی که سابقه این سردرد‌ها داشتند اغلب در زمان کاهش شدید استروژن یعنی قبل یا در دوره عادت‌های ماهیانه‌، بارداری و یائسگی دچار سردرد می‌شوند.

تغذیه

پنیر، غذا‌های شور و فرآوری شده، حذف یکی از وعده‌های غذایی و روزه‌داری از محرک‌های میگرن شناخته می‌شوند. قند‌های مصنوعی مثل آسپارتام و افزودنی‌هایی مثل مونوسدیم گلوتامات (MSG) که در بسیاری از غذا‌ها یافت می‌شود، الکل و نوشیدنی‌هایی با کافئین بالا هم از دیگر محرک‌های این بیماری هستند.

سایر محرک‌ها 

استرس، تغییر در عادات خوابیدن و بیدار شدن، تغییرات محیطی از جمله تغییرات آب و هوا، قرار گرفتن در معرض بو، صدا و نور شدید و فعالیت شدید بدنی می تواند منجر به ایجاد حملات میگرنی شود.

پیشگیری

محققان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از حملات میگرنی از محرک‌ها دوری کنید، از بعضی محرک‌ها نمی‌توان دوری کرد و یا گاها حتی دوری از محرک‌ها موثر واقع نمی‌شود. تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند در پیشگیری از حملات میگرن مفید باشد.
داشتن یک برنامه روزانه با الگوهای منظم خواب و داشته باشید و سعی کنید از استرس دوری کنید. ورزش‌های منظم هوازی در کاهش تنش موثر است، با مشورت با پزشکتان ورزش هوازی مثل پیاده‌روی، دو یا دوچرخه سواری را انجام دهید. به یاد داشته باشید که حتما قبل از شروع، نرمش کنید تا بدنتان گرم شود چون ورزش شدید می‌تواند باعث سردرد شود.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان