مدیرکل بحران شرکت منابع آب ایران:

شکایت وزارت نیرو از سازه های غیر قانونی بی نتیجه بود

شکایت وزارت نیرو از سازه های غیر قانونی بی نتیجه بود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سیف الله آقا بیگی عصر سه شنبه در نشست تخصصی بررسی تحلیلی وقایع سیل اخیر ایران با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی اظهار کرد: طبق قانون هرفرد برای ساخت و ساز باید از وزارت نیرو اجازه بگیرد اما اجرا به درستی انجام نمی شود. اگر رفتارهای غیر قانونی اصلاح نشود آثار تخریبی نیز بیشتر می شود.
وی که سخنان خود را در دانشگاه شهید بهشتی عنوان می کرد: افزود: نباید نقشه تعیین بستر حریم رودخانه ها در قفسه ها بلا استفاده باشد. باید سازه ها متناسب با هیدرولیک رودخانه نه با مباحث مالی غیر قانونی باشد .
آقا بیگی ادامه داد: میزان بارندگی در فروردین ماه امسال در طول 50 سال اخیررتبه نخست را به خود اختصاص داده است ، لازم است تنظیمات کاری و اجرایی را با اقلیم کشور سازگار کنیم. نیاز است سازه ها و معماری و شهرسازی متناسب با وضعیت اقلیم باشد.
مدیر کل بحران و پدافند غیرعامل شرکت منابع آب در باره برخی دیدگاه ها مبنی بر اینکه وارد ترسالی شده ایم ، افزود: نمی توان گفت وارد ترسالی شده ایم اما تغییرات اقلیم صورت گرفته است.
آقا بیگی اظهار کرد: در کشور ما دو نو ع پیش بینی کوتاه و بلند مدت و فصلی وجود دارد. پیش بینی نوع دوم برای برنامه ریزی آب با توجه به دوره های آماری و داده های موجود قابل اعتماد نیست.
وی ادامه داد: در کشور علی رغم پیش بینی های بلند مدت و فصلی، پیش بینی های کوتاه مدت قطعیت دارد.
این مقام مسئول توضیح داد: در حوزه کرخه و کارون اکثر آب ها وارد ایلام، لرستان و در نهایت خوزستان می شود. در حال حاضر به واسطه بارش ها 56 میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن سد های کشور شد در حالی که حجم مخازن کشور 50 میلیارد متر مکعب است.
آقا بیگی ادامه داد: در خوزستان 34 میلیار متر مکعب آب وارد سدهای این استان شد در حالی که ظرفیت سدهای خوزستان 24.5 میلیارد مکعب است.
مدیر کل پدافند غیر عامل توضیح داد: دانشگاهیان همیشه به سد کرخه ایراد می گرفتند اما این سد در جریان سیل دوبار پر و خالی شد. همچنین در صورت نبود این سد فجایع زیادی اتفاق می افتاد.
وی ادامه داد: در کشور آبگیری خوبی صورت گرفته است. در 22 سال گذشته سد کرخه رکورد ذخیره آب را برای اولین بار زد.
آقا بیگی توضیح داد: تمامی رفتار ها و ورود و خروج سد های خوزستان به صورت لحظه به لحظه و آنلاین برای تصمیم گیری به موقع مدیریت می شود.
وی با بیان اینکه سد دز نیز 3 بار پر و خالی شد، اظهار کرد: در جریان سیل اخیر 9 میلیارد مکعب آب وارد این سد شد.
مدیر کل بحران شرکت منابع آب ایران عنوان کرد: در مهار سیل یک دستگاه دخیل نیست بلکه هیدرولوژی، سازه های آب، امداد و نجات، شهر سازی، مسائل حقوقی، جنگل داری، اقتصاد سیل و مدیریت بحران و ... نقش دارند.
**9465**1601**
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان