عرضه ۳ کتاب تازه در نمایشگاه

«نشانه‌شناسی»، «تحلیل متون ادبی» و «بر خاکستر ققنوس»

کتاب‌های «نشانه‌شناسی»، «اصول و مبانی تحلیل متون ادبی» و «بر خاکستر ققنوس» به تازگی منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده‌اند.

«نشانه‌شناسی»، «تحلیل متون ادبی» و «بر خاکستر ققنوس»

به گزارش ایسنا، کتاب «نشانه‌شناسی (مقالات کلیدی)» با گزینش و ویرایش امیرعلی نجومیان در 480 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و به بهای 32 هزار تومان در نشر مروارید منتشر و در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.
این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است: معرفی نشانه‌شناسی، نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی، نشانه‌شناسی و ادبیات، نشانه‌شناسی و هنر و به چالش کشیدن نشانه.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: نشانه‌شناسی درک نوینی از نسبت میان زبان و واقعیت است و می‌توان آن را بررسی، تحلیل و تفسیر کنشِ دلالت‌پردازی پدیده‌های جهان انگاشت. در چند دهه اخیر، با بسط حوزه فعالیت نشانه‌ها از متن‌های کلامی به غیرکلامی (تصویر، موسیقی، فضا و حتی کنش‌های اجتماعی) و بازتعریف مفهوم «نشانه» در اصطلاح «گفتمان»، پهنه این نظریه فراخ‌تر و بقای آن ممکن‌تر شد. طیف جستارهای این مجموعه شاهدی کافی بر این مدعاست. مجموعه مقالات حاضر، برای نخستین‌بار در ایران، داستان نشانه‌شناسی را در صد سال اخیر به روایت مقالات کلیدی نشانه‌شناسان تأثیرگذار به نمایش‌گذاشته است. مقالات بخش نخست، مبانی، تعاریف، و تاریخچه نشانه‌شناسی را معرفی می‌کنند. در بخش دوم، نظریه‌پردازان به خاستگاه نخستین این دانش در زبان‌شناسی پرداخته‌اند. چرخش از زبان‌شناسی به مطالعات ادبی موضوع جستارهای بخش سوم است. بخش چهارم کاربست مطالعات نشانه‌شناسی را در گونه‌های هنری به نمایش‌ می‌گذارد و دو جستار بخش پنجم درباره چالش‌هایی است که تعریف نشانه و نشانه‌شناسی در دهه‌های اخیر با آن روبه‌رو شده است. امید است این مجموعه مقالات به عنوان مرجعی معتبر برای پژوهش‌ها در این حوزه به پژوهشگران و علاقه‌مندان ایرانی یاری رساند.

همچنین کتاب «اصول و مبانی تحلیل متون ادبی» نوشته سلینا کوش با ترجمه حسین‌ پاینده در 306 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 22هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: معنا در متون ادبی چند لایه است و منتقدان ادبی باید این توانایی را داشته باشند که لایه سطحی و پیدای آثار ادبی را کنار بزنند تا به لایه‌های ژرف و ناپیدای آن‌ها دسترسی پیدا کنند. این کار مستلزم فرایندی است که اصطلاحا آن را «تحلیل» می‌نامیم، اما بلافاصله این پرسش‌ها مطرح می‌شود که: مقصود از «تحلیل» ادبیات چیست؟ «تحلیل» به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ چگونه می‌توان بین «تحلیل» - که براساس قواعد معین و به پیروی از نظریه‌های ادبی صورت می‌گیرد - و اظهارنظرهای ذوقی و بی‌قاعده تمایز گذاشت؟ این پرسش‌ها و نظایر آن، بخشی از موضوعاتی هستند که در کتاب حاضر بررسی می‌شوند. این کتاب برای کسانی نوشته شده است که مایل‌اند با کسب دانشی پایه‌ای درباره روش‌های نظام‌مند تحلیل متون ادبی، توانایی خود در نقد آثار ادبی و هنری را تقویت کنند. از این رو، اصول و مبانی تحلیل ادبی با زبانی روشن و با توضیحاتی مبسوط شرح داده شده است. به این منظور، نویسنده شیوه تحلیل شعر، داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه و فیلم‌ سینمایی را با ذکر مثال‌های متعدد توضیح می‌دهدو اصطلاحات تخصصی را که در نقد آثار ادبی و هنری کاربرد دارند به خواننده معرفی می‌کند. مترجم با افزودن زیرنوشت‌های توضیحی درباره اصطلاحات نقد ادبی و نویسندگان و آثاری که در کتاب مورد اشاره قرار گرفته‌اند، کوشیده است تا فهم مطالب آن برای خواننده فارسی‌زبان تا حد ممکن راحت‌تر شود.



دیگر کتاب تازه منتشرشده در انتشارات مروارید، «بر خاکستر ققنوس: نگاهی به حیوان‌دوستی در آثار صادق‌ چوبک» نوشته محمدرضا رهبریان است که در 244 صفحه همراه با 16 صفحه تصویر با شمارگان 550 نسخه و قیمت 23هزار تومان به چاپ رسیده است.
نوشته پشت جلد کتاب: توصیف زندگی و رنج حیوانات، یکی از جوانب کار صادق چوبک است. این نویسنده نامدار، با همه دلبستگی و احساس ترحمی که نسبت به حیوانات داشت، آن‌ها را همان‌طور به تصویر می‌کشاند که شخصیت‌های انسانی‌ داستان‌هایش را.
او با خونسردی تمام، بی آن‌که احساساتی بشود، شوربختی حیوانات بیچاره و سیه‌روزی انسان‌های درمانده را توصیف می‌کند. چوبک همچنان‌که در بیان کردن وضعیت مردم نگون‌بخت و ستم‌دیده جامعه دوران خود واقعا استاد است، در ترسیم کردن حیواناتی که در گرسنگی، آوارگی و رنج و نکبت به سر می‌برند و در محیطی سراپا خشونت، آزار و اذیت می‌بینند، حقیقتا یگانه است. حضور حیوانات در داستان‌های چوبک به دو گونه است:
الف: یک دسته داستان‌هایی است که محوریت با حیوان است و طرح قصه، پیرامون یک حیوان جریان دارد. داستان‌هایی مثل «عدل»، «انتری که لوطیش مرده بود»، «قفس» و «پاچه‌خیزک».
ب: تیره دوم داستان‌هایی است که حیوان در کنار یک انسان ترسیم می‌شود. غالبا در این داستان‌ها یک عُلقه و وابستگی غریبانه‌ای بین انسان‌ها و حیوان احساس می‌شود. آدم‌هایی که اغلب رانده‌شده از جامعه هستند، دلخوشی خود را در پناه حیوانی به مراتب بدتر و مفلوک‌تر از خود می‌یابند. در داستان‌های«یک شب بی‌خوابی»، «مردی در قفس»، «کفترباز» و جز آن شاهد چنین تجانس‌هایی هستیم.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر