ضرر و زیان سنگین پژو سیتروئن و رنو در پی تحریم های ایران

تجربه دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال ۹۱ نشان داد که فرانسوی های بیش از آنچه تصور می شد به بازار خودرو ایران وابستگی دارند و همین عامل نیز سبب شد تا به محض امضای برجام، بار دیگر سر و کله خودروسازان اهل پاریس به سرزمین پارس باز شود، اما ظاهرا قرارداد های جدید نیز یارای مقاومت در برابر بازگشت مجدد تحریم ها را نداشت و حالا بار دیگر شاهد خروج ...

ضرر و زیان سنگین پژو سیتروئن و رنو در پی تحریم های ایران

تجربه دور قبلی تحریم های صنعت خودروسازی در سال 91 نشان داد که فرانسوی های بیش از آنچه تصور می شد به بازار خودرو ایران وابستگی دارند و همین عامل نیز سبب شد تا به محض امضای برجام، بار دیگر سر و کله خودروسازان اهل پاریس به سرزمین پارس باز شود، اما ظاهرا قرارداد های جدید نیز یارای مقاومت در برابر بازگشت مجدد تحریم ها را نداشت و حالا بار دیگر شاهد خروج کامل هر دو خودروساز فرانسوی و ضرر و زیان هنگفت ناشی از آن هستیم که البته کسی نیز مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد.

با این حال رنو و پژو سیتروئن (PSA) در تازه ترین آمار فروش خود، کاهش فروش در منطقه خاورمیانه و کاهش سود را گزارش کرده اند که مستقیما از کاهش فعالیت این دو شرکت فرانسوی در بازار ایران ناشی می شود. براساس تازه ترین اطلاعات، میزان فروش پژو در نیمه نخست سال 2019 به دلیل خروج از ایران کاهش یافته و در چین تقریباً به دو سوم تنزل یافته است.

میزان فروش این شرکت که خودروهای تولیدی خود را تحت برندهای پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل و واکسول تولید می‌کند، در مدت زمان مذکور با 12.8 درصد کاهش به یک میلیون و 900 هزار دستگاه رسیده است.پژو سیتروئن

این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت خودروسازی در مدت زمان مذکور در چین و آسیای جنوب شرقی با 60 درصد کاهش به 64 هزار دستگاه رسیده است.

میزان فروش محصولات گروه خودروسازی پی اس ای که با شرکت چینی دانگ فنگ همکاری دارد، در سال 2014 حدود 724 هزار دستگاه بود. ولی در حال حاضر محصولات این شرکت فرانسوی به سبب تغییر ذائقه چینی‌ها، با اقبال کمتری در این کشور آسیایی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن در حال اتخاذ تدابیری برای افزایش میزان فروش محصولات خود در چین است. از سوی دیگر میزان فروش این شرکت در ترکیه و آرژانتین نیز با کاهش 45 درصدی روبرو شده است.

با این تفاسیر اما مشخص است که بازار ایران نقطه پرش دو برند فرانسوی است و تاثیر زیادی بر فروش جهانی و سوددهی آنها داشته است. در این زمینه لااقل آمارهای 6 ماه اول سال 2019 به نوعی گویای این ادعا است؛ چراکه طبق این آمارها شرکت رنو در گزارشی از کاهش فروش محصولات خود در 6 ماه اول سال‌جاری میلادی خبر داده است.

به‌طوری‌که طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2019 این خودروساز در مجموع یک میلیون و 940 هزار خودرو فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 7/ 6 درصد کمتر شده است.

آمارهای ارائه‌شده رنو در 6 ماه ابتدایی سال 2018 به نسبت همین زمان در سال پیش از آن، گویای رشد فروش 8/ 9 درصدی رنو در بازارهای جهانی است. در مقابل شاهد هستیم که این خودروساز فرانسوی در 6 ماهی که از امسال می‌گذرد به نسبت همین مدت در سال 2018، افت 7/ 6 درصدی را به نام خود ثبت کرده است. از نکات قابل‌توجه در گزارش دو برند خودروساز فرانسوی افت فروش آنها در سطح بازارهای منطقه خاورمیانه و آفریقا است. بی‌تردید نقش بازار ایران در افت فروش این منطقه و همچنین تاثیر آن روی فروش جهانی این دو برند فرانسوی قابل کتمان نیست.

در روی دیگر سکه، اهالی جاده مخصوص نیز در حال چشیدن تبعات این عقب گیرد هستند، شرکت سایپا با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولیدات پارس‌خودرو، شرکت زیرمجموعه این شرکت، به تولید محصولات رنو اختصاص داشت با خروج این خودروساز فرانسوی از ایران و با توجه به عمق کم داخلی‌سازی محصولات این برند بین‌المللی، عملا با چالش جدی روبه‌رو شده است. حال آنکه زیان تولید ایران‌خودرو در خروج شرکای فرانسوی بیشتر روی تولید محصولات پسابرجامی این شرکت اثر گذار بوده است. البته همان‌طور که اشاره شد با توجه به افت فروش دو خودروساز بزرگ فرانسه در 6 ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، دلیل این افت تنها نمی‌تواند خروج ار بازار ایران باشد. حال به سراغ وضعیت فروش این دو خودروساز در دیگر نقاط دنیا می‌رویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان