در حال حاضر برخی از جایگاهها با دریافت وجوه، کارت سوخت جایگاهها را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. حال با توجه به برگشت کارت سوخت به چرخه سوختگیری کشور، برای ترغیب مصرفکنندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی این سیاست باید قانونی شود.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از فارس، پس از تصمیم دولت برای احیای کارت سوخت و دریافت بنزین فقط در صورت داشتن کارت سوخت شخصی، برخی از جایگاهها عرضه سوخت در سطح شهر تهران از این فرصت سوءاستفاده کرده و کارت سوخت جایگاهها را در ازای دریافت وجوه اضافی دراختیار متقاضیانی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند قرار میدهند. در بررسی میدانی از جایگاهها مشخص شد که مبلغ دریافتی از متقاضیان متفاوت است. در برخی جایگاه ها مبلغ 2 هزار تومان و در برخی دیگر از جایگاهها به 10 هزار تومان نیز میرسد. البته باید گفت که جایگاههای زیادی هم وجود دارند که هیچ مبلغی از متقاضیان دریافت بنزین دریافت نمیکنند.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی که متولی اجرای احیای کارت سوخت است نیز بارها اعلام داشته که دریافت وجوه در جایگاهها در ازای ارائه کارت سوخت جایگاه ها غیرقانونی بوده و مصرفکنندگان در صورت مشاهده این تخلف می توانند این مورد را گزارش داده تا با جایگاهها متخلف برخورد شود.
به عنوان مثال در آخرین اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی آمده است:
به اطلاع هموطنان عزیز می رساند سوختگیری با کارت جایگاهها طبق روال گذشته فعال بوده و دریافت هر وجهی از سوی اپراتورها و متصدیان تلمبه در جایگاهها عرضه سوخت ممنوع است. همچنین تاکید میگردد در صورت مشاهده مواردی تخلفی از این قبیل و عدم عرضه کارت آزاد جایگاه ها و یا دریافت وجه اضافه بر مبلغ بنزین با سامانه پاسخگویی 09627 شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تماس حاصل نموده و تخلف را گزارش دهید. شایان ذکر است که همکاران این شرکت به سرعت موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع خواهند رساند.
عدم استقبال از سوختگیری با کارت سوخت شخصی و سیاستی که میتواند قانونی شود
یکی از نگرانیهای کارشناسان انرژی که همواره مطرح میشد این موضوع بود که با وجود کارت سوخت جایگاهها و نبود سهمیه بندی بنزین، آیا متقاضیان از کارت سوخت شخصی خود برای سوختگیری اقدام خواهند کرد یا خیر. با آغاز سوختگیری با کارت سوخت مشخص شد که فقط 5 تا 6 درصد از متقاضیان از کارت سوخت شخصی خود استفاده کردهاند و همچنین باید به این نکته هم اشاره کرد که حدود 1 میلیون کارت سوخت در باجههای پست معطل مانده و متقاضیان سوخت باید برای دریافت کارت سوخت خود به باجههای پست مراجعه کنند.
این موضوع باعث شد تا مسئولان امر برای محدودیت در سوختگیری با کارت سوخت جایگاهها تصمیمی اتخاذ کنند و سوختگیری با کارت جایگاه را از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش دهند، به طوری که هر فرد برای دریافت 60 لیتر بنزین با کارت جایگاهها باید دو بار از کارت سوخت جایگاه استفاده کند. بر اساس اعلام مسئولان پس از اجرای این سیاست استفاده از کارت سوخت شخصی 10 تا 15 درصد افزایش یافت، اما این عدد هم بسیار ناچیز بوده و همچنان از کارت سوخت شخصی استقبال خوبی صورت نگرفته است.
این مسئله موجب شد تا مسئولان شرکت پخش فرآوردههای نفتی دوباره به فکر افزایش محدودیت سوختگیری با کارت سوخت جایگاهها باشند تا متقاضیان را برای استفاده از کارت سوخت شخصی ترغیب کنند. از سوی دیگر نیز برخی از جایگاهها از نبود کارت سوخت شخصی برخی از افراد سوءاستفاده کرده و در ازای دریافت مبلغی، کارت سوخت جایگاه را در اختیار آنها قرار می دهند. این اقدام غیر قانونی باعث میشود تا افرادی که کارت سوخت ندارند و یا در باجههای پست معطل مانده برای اینکه مبلغ بیشتری برای سوختگیری با کارت سوخت جایگاهها پرداخت نکنند برای دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند.
محمدرضا اکبری کارشناس انرژی درباره دریافت وجه در ازای سوختگیری با کارت جایگاهها میگوید: اقدام جایگاهداران میتواند منجر به استفاده بیشتر از کارت سوخت شخصی شود و مسئولان مربوطه به جای اینکه بگویند این کار تخلف و غیرقانونی است، آن را قانونی و ضابطهمند کنند. وی ادامه داد: دولت به جای کاهش لیتراژ کارت سوخت جایگاهها، میتواند اخذ کارمزد از متقاضیان کارت سوخت جایگاهها را با یک مبلغ واحد قانونی کند و به جایگاهها نیز اعلام کند که این کارمزد را به حساب دولت واریز نمایید.
اکبری در ادامه گفت: این اقدام دولت میتواند یک درآمد جدید بدون اینکه فشاری به مردم وارد شود ویا تورم ایجاد شود را برای خود بدست آورد. هر چند این درآمد ناچیز باشد اما میتواند مصرفکنندگان را برای استفاده از کارت سوخت شخصی ترغیب کند و دیگر به سمت کارت سوخت جایگاها نروند مگر کسانی که به هر دلیل نتوانستهاند کارت سوخت خود را دریافت کنند و یا کارت سوخت خود را همراه ندارند.
مدیریت کنترل مصرف با استفاده از کارت سوخت شخصی
هدف از احیای کارت سوخت شخصی توسط دولت کنترل مصرف سوخت در کشور بود و اینکه دولت از محل این صرفه جویی در مصرف را محقق کند و جلوی قاچاق سوخت را نیز بگیرد و به افزایش صادرات بنزین کمک کند و از این طریق بتواند به سمت صادرات فرآورده گام بردارد.
بسیاری از کارشناسان انرژی از جمله جواد نوفرستی معتقد هستند در صورت استفاده مصرفکنندگان از کارت سوخت شخصی، در یک بازه زمانی کوتاه مدت حداقل 10 تا 12 میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته خواهد شد و این رقم میتواند به رقم صادرات بنزین کشور اضافه شود.
حال با توجه به اینکه دولت فعلا تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین اتخاذ نکرده، باید به دنبال راهکارهای موثر دیگری برای ترغیب مصرف کنندگان برای استفاده از کارت سوخت شخصی باشد. این امر در صورتی بدست خواهد آمد که یا دولت کارت سوخت جایگاهها را جمع آوری کند و یا دولت میتواند برای دریافت بنزین از کارت سوخت جایگاهها کامزدی تعیین کند تا متقاضیان دریافت سوخت از کارت سوخت جایگاهها مبلغی را بابت آن بپردازند و از این طریق متقاضیان برای استفاده از کارت سوخت شخصی ترغیب شوند.
اگر دولت قصد دارد برای ترغیب متقاضیان برای استفاده از کارت سوخت شخصی دوباره در مقدار لیتراژ کارت جایگاهها محدودیت ایجاد کند، میتواند به دریافت کارمزد سوختگیری با استفاده از کارت سوخت جایگاهها نیز فکر کند و این مسئله را قانونمند نماید.