پیمانه اقتصادی؛

انتقاد وزیر صنعت از تفکرِ بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز باید گران شود

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران در آخرین روز هفته، سقوط آزاد ارزش سهام در بازار‌های بورس اروپا، ثبات بر بازار سکه حاکم شد، طلای جهانی گران‌تر می‌شود، قیمت جهانی نفت کاهش یافت، بعید است روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت کند، اصلاح نرخ بنزین تاثیری بر قیمت تخم‌مرغ ندارد و ثبات قیمت دلار و یورو در بازار تهران را در بر دارد.

انتقاد وزیر صنعت از تفکرِ «بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز باید گران شود»/ همتی: بر بازار ارز کنترل کامل داریم/ مصرف CNG به 21 میلیون متر مکعب در روز رسید/ احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکنتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس تهران در آخرین روز هفته، سقوط آزاد ارزش سهام در بازار‌های بورس اروپا، ثبات بر بازار سکه حاکم شد، طلای جهانی گران‌تر می‌شود، قیمت جهانی نفت کاهش یافت، بعید است روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت کند، اصلاح نرخ بنزین تاثیری بر قیمت تخم‌مرغ ندارد و ثبات قیمت دلار و یورو در بازار تهران را در بر دارد.

انتقاد وزیر صنعت از تفکرِ «بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز باید گران شود»

رضا رحمانی با بیان اینکه موج گرانی با توجه به تغییر نرخ بنزین به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طی روزهای اخیر مهمترین کارویژه خود را، کاهش بار روانی افزایش قیمت ها ناشی از افزایش قیمت بنزین قرار داده  تا با این موضوع مقابله نماید و حتی رئیس جمهور هم دستور داده تا تمام دستگاه‌های دولتی تا پایان سال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طی هفته گذشته سه جلسه در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت بنزین برگزار شده که نگرانی تمامی آنها اثرگذاری افزایش قیمت این حامل انرژی بر روی کالاها و افزایش قیمت آنها بود اما باید اطمینان داد که وزارت صنعت و دولت اجازه هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داد.

وی تصریح کرد: نباید بدنبال اجرای این طرح بزرگ، موج بزرگتری از گرانی ها به راه افتد و این تفکر که «بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز باید گران شود» باید از میان مردم رخت بر بندد درحالی که متاسفانه طی سال‌های اخیر فرهنگسازی لازم در این راستا صورت نگرفته است. این عضو کابینه دوازدهم از تشدید بازرسی ها در بازار خبر داد و اظهار داشت: با هماهنگی های  صورت گرفته با تعزیرات حکومتی مقرر شد پرونده تخلف تشکیل شده طی روزهای اخیر به صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی واقع شوند چرا که تمامی افرادی که طی روزهای اخیر اقدام به افزایش قیمت کالا به صورت خودسرانه کرده اند دقیقا همگام و در جهت حرکت اخلالگران و اشرار حرکت نموده اند.

سبزپوشی بورس تهران در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز، با افزایش 308 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 304 هزار و 996 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 28 واحدی به رقم 3 هزار و 950 واحد رسید. همچنین امروز معامله‌گران در فرابورس 138 هزار معامله انجام دادند. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 82 واحدی معادل 0.10 درصد به رقم 81 هزار و 709 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 977 واحدی معادل 1.13 درصد، عدد 87 هزار و 779 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 653 واحدی معادل 1.13 درصد به رقم 58 هزار و 684 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1191 واحد افزایش معادل 0.34 درصد را رقم زد و به سطح 355 هزار و 297 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 182 واحد کاهش معادل 0.08 درصد به رقم 220 هزار و 786 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 2459 واحد افزایش معادل 0.40 درصد همراه بود و عدد 624 هزار و 226 واحد را به نمایش گذاشت.

انتقاد وزیر صنعت از تفکرِ «بعد از افزایش قیمت بنزین همه چیز باید گران شود» / همتی: بر بازار ارز کنترل کامل داریم/ مصرف CNG به 21 میلیون متر مکعب در روز رسید/ تحریم سه غول خودروساز توسط کالیفرنیا

سقوط آزاد ارزش سهام در بازارهای بورس اروپا

شاخص‌های اصلی بازارهای سهام اکثر کشورهای اروپایی روز (چهارشنبه 20 نوامبر 2019) سیر نزولی در پیش گرفتند. شاخص "یورو استوکس-600" با کاهش 0.58 درصدی به 403.15 واحد سقوط کرد. شاخص‌ "داکس" بورس آلمان نیز با نزول 0.69 درصدی در سطح 13.129,93 واحد قرار گرفت. همچنین ارزش شاخص سهام "فوتسی-100" بورس لندن با 0.66 درصد کاهش به 7.275,20 واحد و شاخص "ایبکس-35" بورس اسپانیا با 0.71 درصد ریزش به 9.193,20 واحد افت کردند. شاخص "کک-40" بورس فرانسه با 0.73 درصد کاهش به 5.866,14 واحد و شاخص "ام. آی. بی-30" بازار بورس ایتالیا با کاهش 0.43 درصدی به 23.227,89 واحد رسیدند. از سوی دیگر نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا 1,1060 واحد است.

احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن

قیمت پایانی هر ورق تسهیلات وام مسکن دی 96 چهارشنبه با افت 6/ 2 درصدی به 40 هزار و 269 تومان رسید. با وجود این، قیمت «تسه9610» در آخرین معامله افت 6/ 4 درصدی را تجربه کرد و به کانال 39 هزار تومان رسید. دیروز امتیازهای وام معامله شده به‌طور میانگین 8/ 0 درصد افت قیمت داشتند. با وجود این، «تسه»‌ها در روزهای اخیر از رونق نسبی برخوردار شدند و میانگین قیمت این اوراق در آخرین جلسه معاملاتی هفته به حدود 43 هزار تومان رسید. این رقم دو هفته پیش زیر 40 هزار تومان بود. مدیرعامل بانک مسکن این هفته از افزایش عمربنای واحدهای مسکونی مشمول وام مسکن خبر داد و افزود افزایش سقف تسهیلات هم در دست بررسی است. انتظار می‌رود در صورت افزایش سقف وام مسکن، اوراق تسهیلات با افزایش تقاضای چشمگیری مواجه شوند.

ثبات بر بازار سکه حاکم شد

قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 150 هزار تومان (بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه) و قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، چهار میلیون و 130 هزار تومان (بدون تغییر) بود. همچنین هر عدد نیم سکه به قیمت دو میلیون و 200 هزار تومان (30 هزار تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه)، ربع سکه یک میلیون و 380 هزار تومان (20 هزار تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه) و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت 850 هزار تومان (بدون تغییر) عرضه شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز 422 هزار و 455 تومان (693 تومان افزایش نسبت به روز سه شنبه) بود.

طلای جهانی گران‌تر می‌شود

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها روی واردات چین در صورت عدم توافق با پکن، افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور 0.1 درصد رشد کرد و به 1473 دلار و 98 سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در 1474 دلار و 40 سنت ایستاد.

سنای آمریکا دومین قانون را برای ممنوعیت صادرات برخی تسلیحات به نیروهای پلیس هنگ کنگ تصویب کرد. چین این اقدام را محکوم و اعلام کرد واشنگتن باید مداخله را متوقف کند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اگر با پکن به توافق تجاری نرسد، تعرفه‌های وارداتی روی کالاهای چینی را بالاتر خواهد برد. به گزارش ایسنا، ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارشد ارزی در دیلی فارکس در این باره گفت: نگرانیهایی وجود دارد که تصویب لایحه قانونی اخیر در آمریکا که در حمایت از معترضان هنگ کنگ انجام شده است، ممکن است روند پیشرفت مذاکرات برای توافق تجاری آمریکا و چین را منحرف کند. با این حال رشد قیمت طلا محدود بود زیرا سرمایه گذاران در آستانه انتشار جزییات آخرین نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، هنوز آماده نبودند در بازار طلا سرمایه گذاری جدیدی انجام دهند.

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

با افزایش ذخایر نفت آمریکا که نگرانی در مورد رشد اقتصادی بی فروغ جهان را تقویت کرد، قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت؛ در عین حال، امید برای هرگونه حرکت در جنگ تجاری آمریکا و چین فروکش کرده است. دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا با 3 سنت کاهش 55.18 دلار معامله شد. این نوع نفت روز سه شنبه بیش از 4 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 9 سنت کاهش 60.82 دلار فروخته شد. این نوع نفت نیز روز سه شنبه 3.8 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. آمارهای امریکن پترولیوم در روز سه‌شنبه نشان داد ذخایر نفت در آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، در هفته منتهی به 15 نوامبر، 6 میلیون بشکه افزایش یافت و به 445.9 میلیون بشکه رسید.

بعید است روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت کند

سه منبع آگاه به رویترز گفتند بعید است روسیه در نشست ماه آتی با همتایان صادرکننده خود با کاهش بیشتر تولید نفت موافقت کند اما ممکن است برای حمایت از عربستان، به کاهش تولید کنونی متعهد بماند. کشورهای عضو اوپک در 5 دسامبر در وین دیدار می‌کنند و روز بعد با گروه دیگر تولیدکنندگان از جمله روسیه دیدار خواهند کرد. همچنین قرار است در 5 دسامبر، عربستان قیمت‌ پیشنهادی برای سهم عمومی شرکت آرامکو را اعلام کند. در آن زمان، احتمالا قیمت نفت نقش مهمی در قیمت‌گذاری سهام آرامکو خواهد داشت. این منابع آگاه به رویترز گفتند اوپک و هم‌پیمانانش در مورد رشد تقاضای ضعیف برای نفت در سال 2020 نگران هستند. مسکو استدلال می‌کند که در زمان روزهای سرد زمستان برای این کشور دشوار است که تولید خود را به ویژه در غرب سیبری که دو سوم تولید نفت این کشور و بیشتر چاه‌های نفتی‌اش واقع شده است، به صورت داوطلبانه کاهش دهد. کارشناسان می‌گویند چاه نفت در صورت توقف فعالیتش در شرایط یخبندان و سرما منفجر خواهد شد. با این حال، با این حال، این ریسک وجود دارد که دمای به شدت پایین در حدود منفی 58 سانتی‌گراد می‌تواند به کاهش تولید غیرداوطلبانه منجر شود.

ثبات قیمت دلار و یورو در بازار تهران

در حالی که خبرهای رسیده از بازار ارز تهران حکایت از کاهش تقاضا و خلوت بودن صرافی ها دارد، دلار به کانال 11 هزار تومان بازگشته است. به گونه ای که دیروز در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11850 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 11950 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روزهای ابتدایی هفته کاهش چشم گیری داشته است. این افت نرخ همچنین با کاهش فاصله نرخ ارز آزاد و بانکی همراه شده است. در کنار دلار؛ هر اسکناس یورو به نرخ 13000 تومان در این صرافی ها از مردم خریداری و به قیمت 13100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

همتی: بر بازار ارز کنترل کامل داریم

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ظهر روز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص تاثیر قیمت بنزین در رقم تورم اظهار کرد: یکسری برآوردهایی بر اساس مبنای جدول داده ها و ستانده ها و تاثیرگذاری بنزین در بخش های دیگر  انجام دادیم. بر اساس اعلام همکاران من اجرای این طرح به طور مستقیم حدود 2 و نیم درصد و با احتساب تاثیر غیر مستقیم در کل حدود 4 درصد در طول یک سال آینده در تورم تاثیر خواهد گذاشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا این نتایج منطقی است؟ خاطرنشان کرد: این آمار بر اساس محاسبات علمی انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بنزین تاثیری در بازار ارز داشته است؟ اعلام کرد: تاثیری نداشته است و بازار ارز کنترل شده است‌ من قبلاً نیز اعلام کرده‌ام که بر بازار ارز کنترل کامل داریم و از مردم نیز خواهش کرده‌ام که دارایی‌های خود را در این بازار به کار نگیرند چرا که ریسک بالایی دارد. همتی در پایان بیان کرد: بانک مرکزی بر بازار مسلط است و از نظر ذخایر اسکناسی و ارزی شرایط ما نسبت به قبل بهتر شده است؛ بنابراین خواهش می‌کنم اجازه دهند همین روال طبیعی را که در بازار ارز داریم و ثباتی که ایجاد شده ادامه پیدا کند و این روند کاهشی تورم که در ماه‌های گذشته داشتیم، در آینده نیز ادامه پیدا کند. امیدوارم با کمک مردم و تلاش‌های همکارانم در دیگر بخش‌های اقتصادی بتوانیم نتایج بهتری را شاهد باشیم.

اصلاح نرخ بنزین تاثیری بر قیمت تخم‌مرغ ندارد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار با اشاره به اصلاح قیمت بنزین، اظهار کرد: اصلاح قیمت بنزین تاثیری بر قیمت تمام شده تخم مرغ ندارد، زیرا میزان عرضه و تقاضا در این زمینه تعیین کننده قیمت این محصول است. وی ادامه داد: نوساناتی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، در حمل و نقل تخم مرغ و قیمت این محصول ایجاد شده بود؛ درحالیکه اکنون تخم مرغ به نرخ مصوب و بدون افزایش قیمت عرضه می‌شود که اکنون این محصول کیلویی 7 هزار و 500 تومان است.

مصرف CNG به 21 میلیون متر مکعب در روز رسید

حسن قلی‌پور مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تاکنون به‌طور میانگین روزانه 19 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شد که این رقم با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح به‌طور میانگین به روزانه 21 میلیون مترمکعب رسیده است. وی با اشاره به اینکه خودروهای دوگانه‌سوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خود را هم دارند، افزود: پیش‌بینی ما این است که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سی‌ان‌جی در کشور، حدود 2 میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد. مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه زمان فعلی برای پیش‌بینی دقیق زود است و امیدواریم تا پایان آذرماه بتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیش‌بینی ما این است که میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور به حدود روزانه 24 میلیون مترمکعب برسد.

رییس جمهور ترکیه: 2020 سال کاهش بیشتر بهره بانکی است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه، گفت:  2020، سال کاهش بیشتر نرخ بهره‌های بانکی خواهد بود. اردوغان اظهار داشت: درحالی که میزان صادرات در سطح جهان با کاهش 52 درصدی روبرو شده اما صادرات ترکیه دو درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: وقتی ما دولت را تشکیل دادیم به بانک جهانی 23.5 میلیارد دلار بدهی داشتیم. ما پرداخت  این بدهی ها را در ماه می 2013 به اتمام رساندیم و دیگر با بانک جهانی کاری نخواهیم داشت. رییس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: دوران بدهکاری ارزی به پایان رسیده و با پول ملی خود در راستای رسیدن به اهداف گام بر می‌داریم.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر