«شاهدان شیدایی» به دنبال ارائه سیره عملی شهدای هنرمند است؛

امروز؛ شاهدان شیدایی به حوزه هنری می‌روند

مراسم بزرگداشت شهدای هنرمند با عنوان «شاهدان شیدایی» به همت سازمان بسیج هنرمندان امروز در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، مراسم بزرگداشت شهدای هنرمند با عنوان «شاهدان شیدایی» به همت سازمان بسیج هنرمندان امروز در حوزه هنری برگزار می‌شود. به این بهانه در گفتگویی با امیر نصیربیگی مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور به ابعاد این رخداد فرهنگی، ارزشی و لزوم پاسداشت مقام شهدای هنرمند پرداخته ایم.

با وجود اینکه شهدای هنرمند، به دلیل خاستگاه فکری و اجتماعی‌شان از جمله شهدای شاخص هستند، به نظر می‌رسد هنوز در پاسداشت مقام این شهدای گرانقدر کارهای انجام نشده زیادی باقی مانده است، بسیج هنرمندان به عنوان یک نهاد مرجع، چه فعالیتی در این زمینه داشته است؟
یکی از اقدامات اساسی سازمان بسیج هنرمندان در سنوات گذشته که با همفکری و اجماع نظر همه مدیران و هنرمندان دغدغه‌مند و دلسوز و انقلابی صورت گرفت با توجه به خلأ و نیاز موجود که سال‌ها نیز توسط نهادها و سازمان‌های هنری و ادبی مورد غفلت قرار گرفته بود راه‌اندازی دبیرخانه تخصصی کنگره شهدای هنرمند در رشته‌های مختلف هنری و ادبی بود که به تبع آن باید پس از شناسایی مرحله‌ای که ابتدا از کانون‌های بسیج هنرمندان در شهرستان‌ها آغاز و سپس در ادامه به سازمان‌های استانی و در نهایت به سازمان بسیج هنرمندان مرکز ختم می‌شد، جمع‌آوری اطلاعات تخصصی و آثار شهدای هنرمند بود که یقیناً کار بسیار سنگین و بزرگی بود، اما بحمدالله با تلاش شبانه‌روزی همه هنرمندان بسیجی و همراهی و همکاری عوامل سازمانی این امر محقق شد.

این اطلاعات شامل تمامی شهدای هنرمند در سراسر کشور است؟
کار هنوز به پایان نرسیده است. مسیری که آغاز شده قطعاً برای تکمیل هر چه بیشتر اطلاعات تخصصی شهدای هنرمند یا شناسایی شهدای هنرمندی که به هر دلیل در این مرحله موفق به شناسایی نشده بودند ادامه خواهد داشت و دبیرخانه با همراهی انجمن‌های تخصصی سازمان مرکزی و استانی موارد را پیگیری می‌نمایند.

امروز شاهد برگزاری مراسمی با عنوان «شاهدان شیدایی» هستیم، هدف از برگزاری این همایش چیست؟
هدف پاسداشت شهدای هنرمند، تجدیدعهد با آرمان شهدای عرصه هنر و ادبیات و تجلیل و تکریم و پاسداشت شهیدان این عرصه است. از دیگر اهداف آن معرفی الگوهای برتر به جامعه هنری و نسل‌های نوجوان و جوان و در نهایت تعالی و اعتلای هنر انقلاب اسلامی و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی هنر راستین و متعهد و ترویج سبک زندگی و سیره عملی شهدای هنرمند در کشور و تولید آثار هدفمند و مؤثر با محوریت شهدای هنرمند است.

با توجه به قرار گرفتن در چهلمین سال تشکیل شجره طیبه بسیج و با توجه به نقش ویژه و راهبردی هنرمندان در فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و علاقه نسل جوان به ارتباط‌گیری بیشتر با جامعه هنری و تأثیرپذیری از آثار هنری و ادبی با تدبیر و نظر مساعد ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین و اعلام آمادگی بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگره «شاهدان شیدایی» با هدف تجلیل و تکریم از خانواده‌های شهدای هنرمند طراحی گردید و با همراهی جامعه هنرمندان انقلابی عزیز و همه دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر به حول و قوه الهی اجرا می‌شود.

تا به حال چند شهید هنرمند شناسایی شده‌اند؟
دبیرخانه تخصصی کنگره شهدای هنرمند از سال 1387 در سازمان بسیج هنرمندان راه‌اندازی و تشکیل شده و تا امروز توفیق یافته‌ایم 2 هزارو 159 شهید هنرمند را در رشته‌های مختلف هنری و ادبی از سراسر ایران اسلامی شناسایی کرده و نسبت به جمع‌آوری اطلاعات تخصصی و آثارشهدای هنرمند والامقام انجام وظیفه نماییم.

به موازات راه‌اندازی دبیرخانه کنگره شهدای هنرمند کشور کنگره‌های تخصصی و موضوعی در رشته‌های هنری و ادبی طراحی و در استان‌های مختلف کشور اجرا شده است، مانند کنگره 151 شهید عرصه فیلم و سینما، کنگره 432 شهید عرصه هنرهای تجسمی با عنوان تندیس مقاومت که در کرمان برگزار شد، کنگره 135 شهید عرصه عکس با عنوان یک پلک آسمان در یزد و کنگره 456 شهید عرصه هنرهای نمایشی با عنوان ملکوتیان صحنه که در اردبیل برگزار شد.

به عنوان مسئول بسیج هنرمندان، شاخصه شهید هنرمند را در چه مواردی می‌دانید؟
ویژگی شهدای هنرمند انقلاب اسلامی در گام اول این بود که شهادت را بزرگ‌ترین افتخار و هنر خود می‌دانستند و از هر گونه تعلق و رنگ و دانه که پایبندشان شود رسته بودند و همواره هنرشان و موضوع آثار هنری‌شان از جنس مردم و برای مردم بود. خود را فراتر از مردم نمی‌دانستند و سعی می‌نمودند آینه صادق درد مردم و درد جامعه اسلامی‌شان باشند.

هنرشان همواره با تمام عیار در وسط میدان و عرصه جنگ نرم بود تا به واسطه تولیدات هنری و رسالت هنرمندانه خود ارزش‌ها، آرمان‌ها و فضیلت‌های اصلی انقلاب را پایدارتر و مستحکم‌تر سازند.

هنرمندان شهید در عرصه دفاع از حرم چگونه عمل کردند؟
هنرمندان شهید آنگاه که انقلاب در عرصه‌های سخت نیازمند حضورشان بود با شوق و امید رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل بودند و آن زمان که باید از هنر و هنرمندی خود برای صدور پیام انقلاب، تربیت هنرمند انقلابی و حضور نقش‌آفرین در عرصه‌های فرهنگی و هنری بهره می‌جستند با تمام وجود و بهره‌گیری از تعهد و تخصص نقش خویش را ایفا می‌نمودند، حتی آن زمان که صدای «هل من ناصر ینصرنی» مسلمانان را شنیدند ماورای مرزهای ایران اسلامی بی‌هیچ ملاحظه‌ای لباس «کلنا عباسک یا زینب» به تن کردند و با قلم و رنگ و همه داشته‌هایشان عازم شدند تا مبادا حرم به دست داعشی‌های وحشی بیفتد. اینان هنرمندان واقعی و راستین انقلاب اسلامی هستند که درود خدا بر آنها.

منبع: روزنامه جوان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان