پرسپولیس- استقلال؛ امروز ساعت ۱۵:۳۰

دربی تمام ایرانی!

دنیای اقتصاد : دربی برگشت پرسپولیس و استقلال در لیگ نوزدهم از ساعت ۱۵:۳۰ امروز در ورزشگاه آزادی با قضاوت بیژن حیدری آغاز خواهد شد

هر دو تیم سرمربیان‌شان را بین دو نیم‌فصل از دست دادند و از این نظر شرایط مشابهی دارند. این البته می‌تواند آخرین شهرآورد فصل هم نباشد، چرا که دو تیم هنوز در جام حذفی حضور دارند و چه بسا در صورت پیروزی استقلال بر سپاهان، آنجا هم در نیمه‌نهایی یا فینال به هم بخورند. ظاهرا با این وضعیت عجیب و بی‌سابقه‌ای که لیگ برتر در مورد تغییر مربیان پیدا کرده، باید امیدوار باشیم در دربی احتمالی حذفی شاهد حضور دو سرمربی جدید روی نیمکت دو تیم نباشیم! در هر صورت مسابقه امروز در شرایطی برگزار می‌شود که پرسپولیس با 40 امتیاز از 18 بازی مقتدرانه بر صدر جدول تکیه زده و استقلال هم با 32 امتیاز از 17 بازی رتبه چهارم را از آن خود کرده است. اگر پرسپولیس برنده این بازی باشد، گام بلندی به سمت پوکر قهرمانی و کسب چهارمین جام متوالی در لیگ برتر برخواهد داشت، اما اگر استقلال برنده باشد می‌تواند با یک بازی کمتر خودش را به فاصله پنج امتیازی حریف دیرینه برساند و رسما و عملا در کورس قهرمانی قرار بگیرد. به این ترتیب روشن است که بازی امروز علاوه‌بر حساسیت‌های معمول، از نظر جدولی هم تعیین‌کننده است.

در اردوگاه قرمزها

سرمربی پرسپولیس در تمام طول یک هفته گذشته سعی کرده خودش را نسبت به تقابل با استقلال خونسرد و بی‌تفاوت نشان بدهد. یحیی‌گل‌محمدی قبل از بازی با نفت آبادان گفت هیچ نگاه ویژه‌ای به دربی ندارد. او در طول این مسابقه هم دقیقا از ارنج و حتی تعویض‌های بازی قبلی‌اش استفاده کرد. ریلکس بودن سرمربی پرسپولیس باعث شد این تیم بازی باکیفیتی مقابل نفت سختکوش ارائه بدهد و برنده از زمین بیرون بیاید، اما در عین حال شجاع خلیل‌زاده را برای دیدار با استقلال از دست داد. شاید بسیاری بر این باور بودند که گل‌محمدی باید در این بازی به شجاع استراحت می‌داد و از محمدحسین کنعانی‌زادگان در قلب خط دفاعی استفاده می‌کرد؛ بازیکنی که در دیدار رفت با همین نفت هم گل سه امتیازی بازی را زده بود. یحیی اما اعتنایی به این توصیه‌ها نکرد و نخواست نشان بدهد تحت‌تاثیر دربی است. طبیعتا امروز معلوم می‌شود او در این مورد تصمیم درستی گرفته یا نه. یک بار برانکو برای نشان دادن بی‌خیالی‌اش نسبت به دربی، در حالی که با سه گل از تراکتور جلو بود کمال کامیابی‌نیای در آستانه محرومیت را تعویض نکرد تا این بازیکن اخطار بگیرد و دربی را از دست بدهد. در نتیجه پرسپولیس بدون کمال یکی از تلخ‌ترین باخت‌هایش را برابر استقلال تجربه کرد، اما خب کامیابی‌نیا در آن مقطع بدون جانشین بود، در حالی که یحیی الان کنعانی را به عنوان رزرو شجاع در اختیار دارد. در مجموع پرسپولیس از نظر فنی مشکلی غیر از غیبت خلیل‌زاده ندارد. این تیم دو بازی اولش را که سخت هم بود با کادرفنی جدید برنده شد. قرمزها 9 پیروزی پیاپی در مسابقات رسمی و 7 برد متوالی در دیدارهای لیگی دارند. آنها سخت امیدوار هستند دهمین پیروزی پشت سر هم را مقابل استقلال به دست بیاورند؛ بردی که سومین برتری پیاپی در برابر رقیب دیرینه به شمار خواهد آمد. پرسپولیس البته هنوز با ادعای یحیی مبنی بر ارائه فوتبال مالکانه فاصله دارد، اما آنقدر پرمهره و قدرتمند است که بتواند هر حریفی را در ایران شکست بدهد. در اردوگاه سرخ‌ها اگر مشکلی وجود داشته باشد، تنها مربوط به مسائل مالی و بدقولی‌های باشگاه در این زمینه است؛ آنچه مقدمات اعتراض دنباله‌دار بازیکنان پرسپولیس را در چند هفته اخیر فراهم کرده است. باشگاه البته قول داده بود دیروز به حساب بازیکنان واریزی داشته باشد که لااقل تا لحظه تنظیم این مطلب چنین اتفاقی رخ نداد. برخی منابع نزدیک به تیم خبر داده‌اند ترکیب اصلی پرسپولیس در این دیدار، همان ارنج دو بازی قبلی خواهد بود و این یعنی اوساگونا فیکس می‌شود و بشار رسن روی نیمکت می‌نشیند.

در اردوگاه آبی‌ها

بدون تعارف بخش زیادی از شهرت و محبوبیت دوران بازیگری فرهاد مجیدی ناشی از درخشش او در برخی دربی‌های پایتخت بوده است، بنابراین سرمربی استقلال اهمیت این بازی بزرگ را با گوشت و پوستش لمس کرده و حالا هم نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. مجیدی در نشست خبری قبل از بازی با نفت مسجد سلیمان کاملا «ضد کلیشه» ظاهر شد و گفت دربی را یک بازی متفاوت می‌بیند که به خاطر نزدیکی به آن محتاط عمل خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان به این حرف مجیدی خرده گرفتند و گفتند او با این سخنان به بازیکنان تیمش استرس دوبل وارد کرده، اما فرهاد در عمل هم نشان داد به اعتقادش پایبند است. ترکیب ابتدایی او برای بازی با نفت مسجد سلیمان بسیار عجیب بود. مجیدی علاوه‌بر اینکه مسعود ریگی را در آستانه محرومیت روی نیمکت نشاند، به نفراتی همچون وریا غفوری و مهدی قائدی هم استراحت داد؛ هرچند معادلات بازی باعث شد هر سه نفر وارد زمین شوند و نقش موثری هم در پیروزی استقلال ایفا کنند! مجیدی بعد از بازی گفت وریا بیمار بوده و به همین دلیل از ابتدا بازی نکرده، اما در عملکرد غفوری نشانه‌ای از ضعف جسمی دیده نشد. به هر حال فرهاد نشان داد برای بازی امروز بی‌خواب و بی‌تاب است و حتی بیمی نداشته از آنکه امتیازات بازی با نفت را فدای دربی کند. مجیدی این حس را به بازیکنانش هم منتقل کرده؛ حالا یا آنها به حساسیت ویژه مربی‌شان واکنش مثبت نشان می‌دهند و با صدوبیست درصد توان می‌جنگند یا خودشان هم درگیر همین استرس کاذب می‌شوند و نمی‌توانند بازی همیشگی‌شان را ارائه بدهند. برای تماشای «واکنش» استقلالی‌ها باید تا عصر امروز منتظر بمانیم. در استقلال که بعد از یک ماه پرتلاطم به تازگی آرامش پیدا کرده، تنها مشکل موجود مصدومیت بازیکنان است. بزرگ‌ترین غایب این دیدار (البته اگر بلوفی در کار نباشد!) شیخ دیاباته است؛ یکی از آماده‌ترین بازیکنان حال حاضر لیگ برتر که مثل دربی رفت، دربی برگشت را هم از دست داد. غیبت او قطعا برای استقلالی‌ها تلخ است، هرچند قائدی 9 گله بدجوری اوج گرفته و ارسلان مطهری هم یک خرید به‌موقع بود که استارتی توفانی در لباس آبی داشت. همچنین در خط میانی هم فرشید اسماعیلی به این بازی نمی‌رسد و البته در خط دفاع سیاوش یزدانی و عارف غلامی با وجود رفع مصدومیت، با اعلام فرهاد مجیدی به‌خاطر ناهماهنگی با تیم در این بازی غایب خواهند بود. باید دید فرهاد که دیروز در نشست خبری قبل از بازی خیلی سرحال نشان داد، می‌تواند نوار شکست‌های استقلال برابر رقیب سنتی را پاره کند یا نه.

یحیی چه گفت؟

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در مورد شرایط فنی و روحی تیمش در آستانه بازی با استقلال گفت: «امیدوارم بتوانیم از خصوصیات خوب‌مان در دربی استفاده کنیم و چهره خوبی ارائه کنیم. ما بازیکنان باغیرتی داریم که در شرایط سخت توانسته‌اند تصمیمات خوبی بگیرند و ذهنیتی قوی دارند. آنها برنده به دنیا آمده‌اند.» انتشار فهرست قرارداد بازیکنان پرسپولیس، یکی از حاشیه‌هایی بود که پرسپولیس را در آستانه شهرآورد به چالش کشید. یحیی در این مورد گفت: «انتشار قراردادها قبل از دربی عجیب بود. این همه وقت داشتند که رقم قراردادها را منتشر کنند، اما قبل از دربی این کار را انجام دادند. شاید از این کار بوی شیطنت و حتی خیانت بیاید. فقط همین صحبت را می‌توانم انجام بدهم. بچه‌ها مشکلی ندارند و همان‌طور که گفتم از لحاظ ذهنی قوی هستند. آنها مشکلات سخت‌تر از این هم داشتند و این مسائل نمی‌تواند روی آنها تاثیر داشته باشد.»

فرهاد چه گفت؟

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال هم قول داد تیمش امروز تهاجمی و برای برد بازی کند: «تیم‌های برنده روی پیروزی تمرکز می‌کنند و تیم‌های بازنده روی تیم‌های برنده. ما تیم یکدستی داریم و این استقلال یکدست‌ترین و همدل‌ترین تیم تاریخ استقلال است. من به‌عنوان مربی استقلال به این تیم افتخار می‌کنم. این یکدلی باعث شده است که هیچ تیمی نتواند استقلال را شکست دهد. استقلال به لحاظ فنی خیلی بهتر از تیم‌های دیگر است. بازهم می‌گویم یکدستی و یکدلی باعث شده است که تیمی نتواند استقلال را شکست دهد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان