آوار بلای جهانی کرونا بر سر چشم بادامی‌ها؛

ژاپن و آمریکا با تعویق المپیک چند میلیارد دلار ضرر کردند؟

لمپیک ۲۰۲۰ ژاپن برای این کشور یک هدیه بود آن هم یک هدیه تاریخی برای زنده شدن بخش های مرده صنعتی اما کرونا این پیکره تازه امیدوار شده را به کما فرو برد.

سرویس ورزش مشرق - وقتی کشور ژاپن موفق شد میزبانی المپیک 2020 را به دست بیاورد جشن خیابانی و میزان شادی مردم ژاپن کم‌نظیر بود. بسیاری از غول‌های صنعتی در این کشور به آینده امیدوار شدند ژاپن تصمیم گرفت از المپیک 2020 برای معرفی تاریخی خود به جهان استفاده کند. نسل تازه اپراتورهای تلفن همراه و آخرین تکنولوژی ها در این عرصه که حتی به ادعای ژاپنی ها بیش از نیم قرن جلوتر از کشورهای دیگر هستند تصمیم گرفت خود را باشکوهی بی‌نظیر به جهان به اثبات برساند. 

گفته می شود که حداقل 50 کمپانی غول پیکر ژاپنی و دست کم 100 برند جهانی به عنوان حامیان مالی اصلی المپیک 2020 تا سه ماه پیش ثبت نام رسمی به عمل آورده بودند. اما پس از نازل شدن بلای تاریخی کرونا بر سر ژاپن و البته بر سر جهان، المپیک برای حداقل یک سال به تعویق افتاد. سوال مهم این است که ژاپن در این میان متحمل چه میزان شکست و ضرری شده است؟

بیشتر بخوانید:


فواید و مضرات تعویق یکساله المپیک برای ایران/ ملی پوشان اعزامی به توکیو تغییر می کنند؟

طبق موافقت کمیته ملی المپیک ژاپن و البته حکومت این کشور که در رأس آن شینزو آبه قرار دارد با کمیته بین‌المللی المپیک، مقرر شد تا المپیک و پارالمپیک 2020 در توکیو با توجه به همه گیری جهانی ویروس کرونا در تابستان سال 2021 برگزار شود. به این ترتیب ژاپن که بیش از 2 میلیارد دلار در عرصه امنیتی، نمایشگاه های بین المللی، فروش محصولات ورزشی و فرهنگی، تجهیز استادیوم ها و بازاریابی در عرصه جذب مشارکت‌های مردمی اسپانسر ها هزینه کرده بود ناگهان با موجی از شاکیان و تاجران خشمگین مواجه شد. چاره ای هم نداشت و باید به یک اختلاف یک سال تن می داد به این ترتیب تخمین زده می شود که کشور ژاپن بیش از 3 میلیارد دلار در دو یا سه ماه آینده ضرر مالی داشته باشد و جبران آن برای کشوری که خود به خود در این روزها نیز درگیر بحران کرونا است بسیار سخت خواهد بود.

در این میان البته بعد از ژاپن می توان سایر کشورهای جهان را نیز در جدول ورشکسته ها وارد کرد به عنوان مثال کشور آمریکا به بهانه برگزاری المپیک 2020 به میزبانی ژاپن معادل حدوداً 800 میلیون دلار سود قطعی برای خود در نظر گرفته بود چرا که بیش از 85 کارخانه و برند بزرگ آمریکایی در المپیک 2020 ژاپن اردو زده بودند و قصد معرفی خود و فروش محصولات خود را داشتند که اکنون مجبورند به رکود اقتصادی در داخل آمریکا تن بدهند. کشورهای اروپایی نیز تا حدود زیادی به رونق اقتصادی خود به بهانه میزبانی ژاپن از المپیک 2020 فکر کرده بودند و حالا دیگر خبری از نمایشگاه گل و گیاه هلند در قلب توکیو است و نه خبری از نمایشگاه بزرگ اتومبیل آلمان در توکیو. جدایی بریتانیا از اروپا باعث شده بود تا این کشور به المپیک 2020 ژاپن حسابی توجه کند. بریتانیا می خواست در جریان برگزاری المپیک 2020 ژاپن طبق قراردادی که از قبل تنظیم شده بود به تبلیغ قدرت اقتصادی خود بپردازد و یک نمایشگاه بزرگ و مشترک بین بریتانیا و ژاپن در حال شکل‌گیری بود اما اکنون تنها تابلوهای شکسته‌ای از این نمایشگاه برجا مانده است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان