شهید چمران چگونه معلم شد؟ + ویدیو

امام موسی صدر در دیداری به مهندس بازرگان خاطرنشان می‌کند که من به‌دنبال مدیری تحصیل کرده و مؤمن می‌گردم تا بتواند دانش‌آموزانی عالم و ماهر را تربیت کند. برای من کسب علم بیشتر از اخذ مدرک ارزش دارد. آن فرد کسی نبوده است جز معلم شهید، مصطفی چمران.

شهید چمران چگونه معلم شد؟ + ویدیو

به گزارش ایسنا، تا کنون روایت‌های متعددی ازجایگاه علمی، دلیری و رشادت‌های شهید دکتر مصطفی چمران در ایران، آمریکا و لبنان به زبان آمده است؛ اما شاید افراد اندکی از وجه آموزشی این شهید در مقام معلم و آموزگار آگاهی داشته باشند.

عادل عون که زمانی نماینده جنبش «اَمل» در ایران بوده است، درباره اینکه شهید مصطفی چمران چگونه در مقام معلم  در هنرستان فنی جبل عامل فعالیت خود را آغاز کرد، روایت می‌کند: در سال 1969 بود به مدت 9 ماه در کنار شهید چمران بودم. در آن زمان به دلیل علاقه‌اش به «جمال عدالناصر» که یک انسان انقلابی بود، «ابوجمال» لقب گرفته بود و تا انتهای این دوره ما نام حقیقی یکدیگر را نمی‌دانستیم. بعد از پایان یافتن این دوره چریکی شهید چمران به آمریکا بازگشت و من نیز به لبنان رفتم.

نقش مهندس بازرگان در معرفی شهید چمران به امام موسی صدر

دو سال پس از این ماجرا امام موسی صدر اولین مدرسه فنی و حرفه‌ای را برای آموزش محرومین و شیعیان لبنان تأسیس کرد. ایشان در ابتدا فردی برای مدیریت هنرستان تعیین کرد اما به دلیل رفتار نادرست این مدیر با هنرآموزان هنرستان،شخص دیگری را جایگزین او کرد. فردی که جایگزین این مدیر شد نیز نتوانست به خوبی هنرستان را هدایت کند تا اینکه در فرانسه با «مهندس مهدی بازرگان» دیداری داشتند و این موضوع سوء مدیریت هنرستان را برای مهندس تعریف می‌کند. امام موسی صدر در همین دیدار به مهندس بازرگان خاطرنشان می‌کند که من دنبال مدیری تحصیل کرده و مؤمن می‌گردم تا بتواند دانش‌آموزانی عالم و ماهر را تربیت کند. برای من کسب علم بیشتر از اخذ مدرک ارزش دارد.

شهید چمران و امام موسی صدر

مهندس بازرگان نیز به امام موسی صدر می‌گوید:«من مصطفی چمران را به شما معرفی می‌کنم. او یکی از دانشمندانی است که در معتبرترین دانشگاه آمریکا علوم فیزیک خوانده و انسانی بسیار مؤمن و متعهد است. اگر ایشان پیش شما آمد هرگز او را از دست ندهید و قدرش را بدانید.» امام موسی صدر تصمیم می‌گیرد که چمران به مدیریت هنرستان صنعتی جبل عامل را عهده‌دار شود به همین دلیل برای او در آمریکا دعوتنامه می‌فرستد.

شهید مصطفی چمران، مهندس مهدی بازرگان، علامه شمس الدین در لبنان

چمران مدیریت این مدرسه صنعتی را که دارای بیش از 500 دانش‌آموز از تمامی طایفه‌های لبنان، فقیران، یتیمان و مستمندان که بیشتر آن‌ها از شیعیان بودند را با سه شعار «عشق‌، ایمان و کار» عهده‌دار شد و معتقد بود که هیچ‌گاه نمی‌توان میان این سه مؤلفه جدایی انداخت. این شعار باعث شده بود تا میان تمام شاگردان وحدت، به وجود آید. دانش‌آموزان در این هنرستان به صورت رایگان تحصیل می‌کردند و مخارج آن‌ها نیز از طریق امام موسی صدر و فعالیت‌های او تآمین می‌شد. در آن زمان تنها هنرستانی که نماز جمعه را برگزار کرد «هنرستان صنعتی جبل عامل» بود و شهید چمران عامل برپایی نماز جمعه بود.

شهید چمران در جمع شاگردان لبنانی‌

هنگام تأسیس جنبش أمل، مدرسه جبل عامل نقش اول و جایگاه اول را داشت. ما دو سال پیش از اعلامِ تأسیس جنبش أمل جوانان مؤمنی را که می‌توانستند در ادارۀ این جنبش و تأسیس آن پیشتاز باشند، جمع می‌کردیم؛ جوانانی که عضو احزاب و سازمان‌های فلسطینی و احزاب سکولاریستی نبودند. آنان را دو روز در هفته، روزهای شنبه و یکشنبه، جمع می‌کردیم و امام صدر و برخی علما و شهید چمران در این دو روز برنامه داشتند و همان‌جا در مدرسه می‌خوردند و می‌خوابیدند. این کلاس‌ها دو سال ادامه داشت. به همین سبب، می‌گویم که مدرسۀ فنی و حرفه‌ای جبل عامل نقش مادر دیگر نهادها و مؤسسات و مادر جنبش أمل را داشت و امید شهدای مبارز با اسرائیل بود.

سرنوشت شاگردان لبنانی مصطفی چمران

چمران معتقد بود که اگر انسان، ایمان به انجام کاری داشته باشد و خالصانه با توکل بر خدا برای تحقق آن گام بردارد می‌تواند به بهترین صورت آن را انجام دهد. اگر بخواهیم اکنون نتیجه فعالیت شهید چمران و امام موسی صدر را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که بیشتر دانش‌آموزان هنرستانی که شهید چمران مدیریت آن را بر عهده داشت از بزرگان حزب‌الله، ‌نمایندگان مجلس لبنان و وزیران این کشور هستند.

اکنون به مناسبت روز معلم مروری بر تعدادی از آثار هنری و نقاشی‌های شهید مصطفی چمران خواهیم داشت. این آثار در موزه شهدا نگهداری می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان