زاکربرگ خطاب به فارغ التحصیلان هاروارد: دنیایی بسازید که در آن همه هدفمند باشند

مارک زاکربرگ هیچ گاه تحصیلات خود را به اتمام نرساند و در حقیقت میانه های راه بود که درس را رها کرد تا فیسبوک را تاسیس کند؛ یک سرمایه گذاری بی نظیر که موثر هم واقع شد.

زاکربرگ خطاب به فارغ التحصیلان هاروارد: دنیایی بسازید که در آن همه هدفمند باشند

مارک زاکربرگ هیچ گاه تحصیلات خود را به اتمام نرساند و در حقیقت میانه های راه بود که درس را رها کرد تا فیسبوک را تاسیس کند؛ یک سرمایه گذاری بی نظیر که موثر هم واقع شد.

او اما حالا در میان جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد، جایی که در آن درس می خواند، ایستاده و می گوید که دیگران را توانمند سازید تا در کنار یکدیگر بتوانید دنیایی بهتر پدید آورید.

زاکربرگ که همین چند روز پیش یک بار دیگر علاقه اش به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را انکار کرده بود، در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان هاروارد با ظاهری آراسته و کت و شلواری زیبا ظاهر شد و در مورد موضوعاتی نظیر تغییر اقلیم، اقتصاد، مشاغل، سیستم نظام سلامت و مسائلی که دغدغه یک رئیس جمهور هستند سخن گفت.

او در مورد نظام آموزشی می گوید: «بگذارید حقیقت را بگویم: یک مشکلی در این سیستم وجود دارد که اجازه می دهد من درس را رها کنم و طی ده سال، میلیاردها دلار درآمد کسب کنم در حالی که میلیون ها دانشجو حتی نمی توانند هزینه تحصیلشان را بپردازند، چه رسد به شروع یک کسب و کار.»

او حتی در انتهای صحبت های خود با اشاره به داستان مهاجری که آرزوی درس خواندن داشت اندکی گریست. به نظر می رسد برخلاف آنچه که بر زبان می آید، زاکربرگ شدیدا خود را آماده ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا می کند.

وی در مورد اتوماسیون گفت: «نسل ما باید با مسئله جایگزینی ده ها میلیون شغل توسط اتوماسیون کنار بیاید. مثل اتومبیل های خودران و کامیون ها اما ما پتانسیل آن را داریم که بیشتر از این ها را انجام دهیم.»

در ادامه این سخنرانی تاثیرگذار، زاکربرگ می گوید: «مشکلات عصر ما این ها هستند: نیروهای آزادی، بازتر شدن فضا و جامعه جهانی در برابر قدرت های مستبد، انزوا و ناسیونالیسم. نیروهایی که خواهان دانش، تجارت و مهاجرت هستند در برابر کسانی که سرعت دستیابی به این اهداف را می کاهند. این نبرد میان ملت ها نیست، نبرد بین تفکرات است.»

برای هدفمند سازی جهان، زاکربرگ به فارغ التحصیلان هاروارد سه توصیه داشت: به پروژه های بزرگ و معنادار توجه کنید، تفکر برابرسازی ما را بازتعریف کنید و جامعه ای بسازید.

بیل گیتس هم هفته گذشته نظر مشابهی داشت و به فارغ التحصیلان گفت که به هوش مصنوعی توجه کنند و شغلی در این زمینه برای آینده خود پیشه کنند اما یادآور شد که نباید در برابر ناعدالتی در دنیا سکوت کنند و باید از آن درس بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر