این کارها را در مصاحبه کاری هرگز انجام ندهید

از کار قبلی کنار گذاشته شده اید، به دنبال کاری با موقعیت بالاتر می گردید و فقط می خواهید تفریحی کاری کنید قصدتان هرچه باشد، به جنگل شکار کار خوش آمدید

این کارها را در مصاحبه کاری هرگز انجام ندهید

این کارها را در مصاحبه کاری هرگز انجام ندهید

از کار قبلی کنار گذاشته شده اید، به دنبال کاری با موقعیت بالاتر می گردید و فقط می خواهید تفریحی کاری کنید قصدتان هرچه باشد، به جنگل شکار کار خوش آمدید. باید هوشمند باشید و کارهایی را انجام بدهید که یک جوینده کار حرفه ای بلد است. بعد از جستجوی فراوان بالاخره کار مورد نظر را پیدا کرده اید و قرار است به مصاحبه بروید. اما چگونه می توان بهترین و تاثیر گذار ترین نمایش در یک مصاحبه را داشت. در صورت حضور در مصاحبه کارهایی نیز هست که نباید انجام دهید، پس هر کاری می کنید به خاطر خدا این اشتباهات را نکنید!

1- خیلی زود یا خیلی دیر در محل مصاحبه حاضر شدن

واضح است که در یک قرار ملاقات وقت شناسی بسیار مهم است. اما گاهی ممکن است یا خیلی زود برسیم یا به شکل خجالت آوری دیر. شاید فکر کنید زود رسیدن امتیازی است به نفع شما. اما بیش از 15 دقیقه زودتر نباید خود را نشان دهید چون ممکن است این کارتان روی مصاحبه کنندگان فشار وارد کند، چون به هر حال در مورد مقدار زمانی که باید منتظر بمانید احساس مسئولیت می کنند. همین که شخصی برای مدت طولانی روی یک صندلی بنشیند و انتظار بکشد باعث احساس گناه می شود. پس اگر زود به محل مصاحبه رسیدید بهتر است جایی را پیدا کنید و منتظر بمانید مثلا ماشینتان و یا محلی نزدیک آنجا. هرگز دیر نکنید، اما اگر چنین اتفاقی افتاد حتما با کسانی که منتظرتان هستند تماس بگیرید.

2- پرهیز از برقرار کردن ارتباط چشمی

این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید؟ چشم ها پنجره ای به روح انسان هستند. وقتی مسئله مصاحبه کاری در میان است نمی توان به سادگی از این جمله گذشت. چشمانتان می تواند به مصاحبه کننده سطح اشتیاقتان به کار، حرفه ای بودن و اعتماد به نفستان را القا کند. به همین دلیل است که ارتباط چشمی بسیار حیاتی است. چشمان خود را با سرعت حرکت ندهید، و به جای این کار سعی کنید ارتباط چشمی با مصاحبه کننده را حفظ کنید. همچنین ارتباط چشمی رو راستی، صداقت و احترام را نیز می رساند – این موارد در اولین ملاقات با یک کارفرمای آینده نگر بسیار ضروری هستند. چنین کاری باعث می شود مصاحبه کننده اعتماد بنفس شما را ببیند و اگر مهارت ارتباط به مشتری برای آن کمپانی مهم باشد می تواند امتیاز بزرگی در مصاحبه به شمار بیاید.

3- نپوشیدن لباس مناسب

برای گردش با دوستان بیرون نمی روید! می خواهید برای بدست آوردن شغل به مصاحبه بروید. پس حتما باید لباسی فاخر و مناسب بپوشید. البته یک نکته را باید حتما در نظر بگیرید و آن هم فضای کاری است. فضای کار روی نوع لباسی که می پوشید می تواند تاثیر گذار باشد. پس خوب است که قبل از حضور در محل مصاحبه با توجه به موضوع کار لباس خود را انتخاب کنید. مثلا اگر کار بازاریابی است می دانید که باید لباسی رسمی به تن کنید.

4- تحقیق نکردن درباره کار

وقتی با یک کمپانی قرار مصاحبه می گذارید، وقت آن می رسد که قبل از حضور چند تکلیف را انجام دهید. بدانید با چه کسی صحبت می کنید، کارشان درباره چیست و چه کاری انجام می دهند. از خود علاقه و شور و شوق نشان دهید. خود را آماده سوالاتی که مربوط به کمپانی مربوطه و عملکردش می شود آماده کنید، هیچ چیز بدتر از این نیست که بگویید: بسیار خب اینجا دقیقا چه کار می کنید؟

5- پرسش درباره تعطیلات

گرفتن یک کار جدید می تواند بسیار هیجان انگیز باشد، و مسلما دوست دارید ریز و درشت را درباره شرایط کار خود بدانید. اما قبل از اینکه سوالات خود را مطرح کنید – چند روز مرخصی می توانم بگیرم؟ آیا کمپانی شما عیدی سالانه می دهد؟ آیا برنامه ای برای بازنشستگی نیز دارید؟ — کمی آرام باشید و صبر به خرج دهید. با اینکه دانستن جواب چنین سوالاتی بد نیست، اما در یک مصاحبه نباید پی در پی درباره مزایا و تعطیلات سوال بپرسید. بهتر است بعد از اینکه قبول شدید درخواست کنید اطلاعات بیشتری را به شما بدهند.

6- بد جلوه دادن خود

خود را خیلی دسته کم یا دسته بالا نگیرید. فقط خودتان باشید! این کار بسیار ساده است اما خیلی از افراد برایشان سخت است که چنین کاری کنند. همه ما دوست داریم در مصاحبه بدرخشیم و مصاحبه کننده را قانع کنیم که همان کارمندی هستیم که دنبالش می گشتند. اما برای این کار لازم نیست مهارت های خود را خیلی بالاتر از آنچه هست جلوه دهید. اصلا به خود شک نکنید و همان چیزی که هستید را بیان کنید. گاهی دست کم گرفتن خود باعث می شود دست به بزرگ نمایی بزنیم.

7- بیش از حد گفتن درباره خود

مسلم است که دوست دارید مصاحبه کنندگان از شما خوششان بیاید. پس خوب است که جزئیاتی از علایق ،اخلاق و خصوصیات شخصی خود را با آنها درمیان بگذارید. این کار به مصاحبه کننده کمک می کند اطلاعات بیشتری از شما داشته باشد و بسنجد که چگونه می توانید با فرهنگ موجود در اداره تطبیق پیدا کنید. اما مواظب باشید قرار نیست یک مصاحبه را تبدیل به جلسه صحبت درمانی کنید، نباید اطلاعات شخصی زیادی از خود را افشا کنید. همچنین در شبکه های اجتماعی آنچه دوست ندارید مصاحبه کنندگان ببینند را به اشتراک نگذارید. من خود به عنوان یک مصاحبه کننده همیشه فعالیت اجتماعی کارمندان را قبل از استخدام چک می کنم.

8- بدگویی درباره رئیس پیشین

همه افراد متخصص بر این باورند که این کار بسیار اشتباه است. حتی اگر بدترین کار روی زمین را قبلا داشته اید، لازم نیست مصاحبه کنندگان فعلی چیزی در این مورد بدانند. هیچ چیز منفی درباره کارفرما یا کمپانی که قبلا با آنها همکاری داشتید نگویید – حتی اگر به خاطر شرایط بد آنجا را ترک کرده باشید. به جای این کار سعی کنید بحثی سازنده داشته باشید و بگویید که چرا دیگر آن کمپانی براتان خوب نبوده. و اگر حس کردید همان شرایط در جای جدیدی که برای استخدام رفته اید وجود دارد هم به خود هم به مصاحبه کننده کمک کردید و وقت هیچکدام تلف نمی شود!

9- فراموش کردن رزومه

اگر واقعا تمایل دارید کاری را به دست بیاورید، باید برای هر چیزی آماده باشید. برای این آمادگی باید انباری پر از تجربیات و آنچه بلد هستید داشته باشید، با این کار نشان می دهید چقدر در گرفتن کار جدی هستید. فراموش نکنید از رزومه خود کپی هایی نیز بیاورید، مهم نیست که مصاحبه کننده قبلا آن را دیده باشد همین که نشان می دهید آماده هستید کافی است. اگر نامه هایی از کارفرماهای سابق خود نیز دارید آنها را هم اضافه کنید. این نامه ها ارزشی که در شغل قبلی داشتید نشان می دهد.

10- تعیین دستمزد غیر واقع گرایانه

هرکسی دوست دارد برای خود بانکی بسازد، همه وام ها و قرض هایش را صاف کند و ماساژوری با نام آنتونیو استخدام کند! اما قبل از اینکه عددی ضالمانه را مطرح کنید، باید مقدار سابقه و تجربه کاری خود را در نظر بگیرید. استعداد و اینکه چه چیزی باعث می شود که خاص باشید و حقوقتان بالا برود نیز بسیار مهم است. واقع گرا باشید، همه ما فکر می کنیم که ارزشمان خیلی بالاست، اما قرار نیست بهای این ارزش را کارفرمایتان بپردازد. اگر ارزش خود را می دانید پس چطور می شود کارفرما را قانع کرد تا به همان اندازه دستمزد بدهد؟ رو راست باشید بگویید چه کاری از دستتان بر می آید و برای گرفتن این پست به چه مقدار دستمزد احتیاج دارید. سپس درباره این ارزش بحث کنید و رقمی واقع گرایانه پیشنهاد کنید.

11- دروغ گفتن درباره دیگر انتخاب ها

هیچ وقت به مصاحبه کننده دروغ نگویید که جاهای دیگری هم وجود دارد که برای مصاحبه رفته اید. اگر مصاحبه کننده قدرتمند باشد به راحتی می تواند متوجه دروغتان شود. و این مورد کافیست تا با وجود ویزگی های مورد نظر از استخدام شما صرف نظر شود. به جای این کار می توانید به مصاحبه کننده بگویید که واقعا چه جاهایی شما را قبول کرده اند.

12- نشان ندادن اشتیاق

دلیلی وجود دارد که روی این صندلی داغ نشسته اید، درسته؟ واقعا این کار را می خواهید. مصاحبه شوندگانی که تا دستمزد نگیرند هیچ علاقه ای به کار نشان نمی دهند برای مصاحبه کنندگان غیر قابل تحمل هستند، اما در مقابلش فردی است که به کار اشتیاق نشان می دهد، چنین افرادی بیشتر مورد قبول هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر