این اتفاق درحالی رخداده که به گفته مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، براساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا بهمنظور جلوگیری از ورود افراد بیمار به سامانه حملونقل ریلی در تمامی ایستگاههای خطوط متروی تهران و حومه، مردم باید کارتهای قدیمی خود را عوض کرده و با تهیه کارتهای جدید از باجه و پس از احراز هویت که پس از ثبت کارتملی انجام میشود، کارتهای خود را شارژ کنند. ارائه کدملی برای اولین شارژ کارت بلیتهای اعتباری که قبلا تهیه شده اجباری است و بعد از آن با توجه به اینکه مشخصات فردی که از کارت استفاده میکند در سامانه ثبت میشود، نیاز به ارائه کدملی نخواهد بود. همچنین دستگاههایی که برای شارژ کارتهای بلیت در ایستگاهها نصب شدهاند، هنگام شارژ کارتهای قدیمی خطا میدهند و باید برای دریافت این کارتها به باجهها رجوع کرد که همین موضوع دلیل عمده ایجاد صفهای طولانی در محیط مترو است.
طبق دستورالعمل اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، اتباع خارجی و مهاجران هم از نیمه اول اسفندماه سالجاری فقط در صورت ارائه کد اتباعخارجی یا کارت اقامت میتوانند بلیت تهیه کنند.
گفتنی است که از آذرماه سالجاری، استعلام الکترونیکی وضعیت مبتلایان به کرونا برای مسافران هوایی، ریلی و زمینی داخل کشور و رانندگان تاکسیهای اینترنتی اجباری شده است و در این شیوه استعلام براساس پارامترهای ورودی از جمله کدملی و تاریخ سفر، نتیجه وضعیت ابتلای فرد به کرونا در تاریخ ارسال شده، مشخص میشود. چنانچه نتیجه استعلام الکترونیکی براساس تاریخ سفر وی ممنوع باشد از فروش بلیت تا زمانیکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دهد، ممانعت خواهد شد. این درحالی است که امکان تهیه بلیت تکسفره از طریق دستگاههای فروش بلیت بدون ارائه کدملی مقدور است و عملا هر فردی با تهیه بلیتهای تکسفره امکان ورود به قطارها را دارد.