وبلاگ مشرق

تأکید آیت‌ الله جوادی‌آملی بر "گفتمان اقتدار"/ نامزدهای بدسابقه ما را تأیید کنید تا مشارکت زیاد شود!

محمدتقی فاضل‌میبدی از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در سیاه‌نمایی از ایران اسلامی اینطور گفته است که برخی کشورهای خارجی اخلاقی‌تر و عقلانی‌تر از ما عمل می‌کنند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فاضل‌میبدی:

برخی کشورهای خارجی اخلاقی‌تر و عقلانی‌تر از ما عمل می‌کنند!

تأکید آیت‌ا... جوادی‌آملی بر "گفتمان اقتدار"/ نامزدهای بدسابقه ما را تأیید کنید تا مشارکت زیاد شود!

محمدتقی فاضل میبدی، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون جامعه ایرانی و فضای اکنون کشور گفته است:

"جامعه ما به ویژه در حوزه سیاست، جامعه اخلاقی نیست، من الان اگر بخواهم مقایسه کنم بین ایران و برخی از کشورهای پیشرفته، گاه در سیاست اخلاقی‌تر و عقلانی‌تر عمل کرده‌اند تا ما در ایران! "

او همچنین با بیان اینکه متأسفانه پیشرفت خوبی نداشتیم، می‌افزاید: اگر یک روز صبح بروید در یکی از خیابان‌های تهران و یا همین قمی که ما هستیم به نحوه رانندگی مردم نگاه کنید ببینید نحوه رانندگی مردم که همه آدم‌ها با آن برخورد دارند اصلا طبق اصول و قاعده و قانون نیست، ما در بازار اقتصادی هم که برویم همین است به اصول بازار هم که نگاه کنید نرخ‌ها سر جایش نیست، مردم می‌خواهند به هم دروغ بگویند کلاه سر هم بگذارند، اعتمادی بین بخشی از مردم و حاکمیت وجود ندارد، اعتمادی در متن جامعه هم وجود ندارد و در جامعه‌ای که سلب اعتماد شد این جامعه از لحاظ فرهنگی عقب است و اگر یک آمار دیگر بخواهیم بگیریم مسئله راستگویی و دروغگویی است، شما ببینید یک فردی از صبح که بیدار می‌شود تا شب که بخوابد حالا زن یا مرد، پدر، مادر و فرزند چه قدر از حرف‌هایی که به هم می‌زنند از روی صداقت است و چه قدر هم دروغ است و همین طور بیائید در جامعه، اخبار ما گفتارهای آماری ما، این است که صداقت واقعی در فرهنگ جامعه ما خیلی کمرنگ شده است. [1]

***

ما صحبت‌های این فرد را به قضاوت مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

و البته این سؤال را می‌پرسیم که اگر نام گوینده را از ابتدای این عبارات برداریم آیا اینطور به ذهن متبادر نمی‌شود که یک دشمن معاند که برای دیدن پیشرفت‌های ایران نیز دچار نابینایی است؛ چنین حرف‌هایی را علیه ایران اسلامی رواداری کرده است!؟

مسئله مهم دیگر واقعی بودن این حرف‌هاست.

بله! گناه همیشه و حتی در حکومت امام معصوم(ع) نیز وجود داشته است.

اما آیا ادعای فراگیری یک گناه و ندیدن پیشرفت‌های یک کشور کاری عقلانی است!؟

این در حالی است که از جانب شخصیت‌های خارجی از قبیل پاپ و یا فعالان فرهنگی سایر کشورها همواره شنیده‌ایم که از ایران اسلامی با عنوان یک کشور اخلاقی، ارزان و با رفتارهای پیشرفته یاد کرده‌اند.

تقلای برخی اصلاح‌طلبان برای تسرّی دادن یکسری عوامانه‌های تاریک ذهنی در افکار عمومی جامعه یک پروژه ضد امنیتی است که حتما بایستی با تدقیق خاص مد نظر و بررسی قرار گیرد.

***

نامزدهای بدسابقه ما را تأیید کنید تا مشارکت زیاد شود!

تأکید آیت‌ا... جوادی‌آملی بر "گفتمان اقتدار"/ نامزدهای بدسابقه ما را تأیید کنید تا مشارکت زیاد شود!

حسن رسولی، فعال چپ و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات 1400 اظهار کرده است: کاهش سرمایه اجتماعی شکل بی‌سابقه‌ای در فضای اجتماعی و سیاسی کشور به خود گرفته است. به همین دلیل نیز بازگشت این سرمایه اجتماعی تنها برعهده جریان اصلاحات نیست؛ بلکه سایر جریان‌های سیاسی و نهادهای نظام نیز باید در این زمینه با جریان اصلاحات همراهی کنند. بخش‌های اصلی حاکمیت، به خصوص پس از بیان راهبرد نظام جمهوری اسلامی در روزهای اخیر توسط مقام معظم رهبری مبنی‌بر اولویت داشتن مشارکت مردم در انتخابات آینده باید شرایطی را فراهم کنند که جریان‌های سیاسی بتوانند زمینه‌های مشارکت مردم را در انتخابات به وجود بیاورند. همه امکانات و ظرفیت‌های موجود حاکمیت باید در راستای  مشارکت مردم در انتخابات به کار گرفته شود.

او می‌افزاید: از سوی دیگر در فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات باید وقایع و رویدادهای امیدوارکننده‌ای در کشور رخ بدهد تا امیدواری‌ها نسبت به گذشته در بین اقشار مختلف مردم افزایش پیدا کند. در این زمینه شورای نگهبان مهمترین نقش را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل نیز این شورا می‌تواند با سعه‌صدر و مشاهده افق‌های پیش‌رو شرایطی را به وجود بیاورد که جریان‌های سیاسی با همه ظرفیت‌های موجود در انتخابات حاضر شوند. در چنین شرایطی به صورت طبیعی میزان مشارکت مردم افزایش پیدا خواهد کرد! [2]

***

بایستی مراقب خوانش‌های منافقانه از تأکید نظام اسلامی بر "مشارکت حداکثری مردم در انتخابات" بود.

مشارکت پرشور حتما نصب‌العین تمام مردم و دلسوزان انقلاب است. اما این راهبرد اصولی هرگز به معنی دست برداشتن شورای نگهبان از معیارهای عقلانی، شرعی و قانونی برای تأیید صلاحیت‌ها نیست.

به سخن دیگر اینکه بهانه اعضای هسته سخت اصلاحات مبنی بر اینکه "اشرار سیاسی و کاندیدای بدسابقه ما را تأیید کنید تا مشارکت زیاد شود" یک بهانه باطل و نخ‌نماست.

چه اینکه مردم با دعوت طیف‌ها و احزاب سیاسی به مشارکت تشویق به مشارکت می‌شوند نه با حضور این و آن!

و مسئول اصلی کاهش مشارکت مردم نیز "تحریم‌کنندگان انتخابات" هستند.

مثل شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و چپ‌های ستادی که انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 را با عدم معرفی کاندیدا تحریم کردند و داغ ننگ خروج از مردمسالاری را بر پیشانی اصلاح‌طلبان نشاندند.

دقت شود که وظیفه یک حزب یا طیف سیاسی در هنگام تأیید صلاحیت نشدن نامزد یا نامزدهایش قهر و معرفی نکردن کاندیدا نیست!

چه اینکه این گروه سیاسی در وهله اول بایستی از مردم و نظام اسلامی عذرخواهی کند که چرا رفتارها و فرایندهایش در قواره‌ای نبوده است که بتواند یک نامزد صلاحیت‌دار و خوش‌سابقه را در معرض انتخاب مردم بگذارد.

و در گام دوم نیز این گروه سیاسی مکلف است یک نامزد دیگر، یک نامزد جوان و یا یک نامزد ائتلافی را برای پرشور شدن انتخابات به مردم معرفی کند.

عدم معرفی نامزد یا همان "تحریم خاموش انتخابات" یک اقدام شریرانه است که در حکومت‌های جهان برای مسببان آن اشدّ مجازات و احکام سنگین در نظر گرفته می‌شود.

***

تأکید آیت‌ا... جوادی‌آملی بر "گفتمان اقتدار"

تأکید آیت‌ا... جوادی‌آملی بر "گفتمان اقتدار"/ نامزدهای بدسابقه ما را تأیید کنید تا مشارکت زیاد شود!

حضرت آیت‌ا... جوادی آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید در دیدار ‌سرلشکر ‌باقری‌ رییس ستاد کل نیروهای مسلح، با بیان اینکه باید با قدرت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، جدیدترین سلاح‌ها را بسازیم، گفت: ما قصد دعوا و جنگ با کسی را نداریم و اصلاً کار اصلی ما جنگ نیست، اما خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم فرمودند طوری باشید که دشمنان از شما بترسند.

به گزارش رسا، وی با اشاره به اینکه اگر به آنچه که مطلع هستیم، عمل کنیم، خداوند در آنچه که نمی‌دانیم، راه را برایمان روشن خواهد کرد، افزود: ملت ایران از نظر هوش و ذکاوت، پیشینه تاریخی و فرهنگ از دشمنان جلوتر هستند و همچنان که تاکنون نشان داده‌اند، ظرفیت توسعه و پیشرفت را در عرصه‌های مختلف دارند.

آیت‌ا... جوادی‌آملی همچنین تصریح می‌کند: "ما ملت ظلم‌پذیری نیستیم و موظف هستیم به جایی برسیم که دشمنان از اقتدار ما واهمه داشته باشند...ما نباید غفلت کنیم و نباید گرفتار منیت‌ها و کید شیطان شویم، بلکه باید تلاش و کوشش کرد و در حوزه تولید گام مؤثر برداشت. "[3]

***

"گفتمان اقتدار" مقوله‌ای است که خواص دلسوز و تحلیلگران منصف جامعه دیرگاهی است که از آن با عنوان شاه کلید حل مشکلات کشور نام می‌برند.

اقتداری برآمده از یک "ایران قوی" در همه ابعاد که البته روند رسیدن به آن با "رأی خوب" مردم و تحقق یک "دولت مقتدر و جهادی" بیشتر سرعت می‌گیرد.

ایران اسلامی طی نزدیک به 5 دهه از عمر پر برکت خود توانسته یک ساختار سالم، شکوفا و مستقر را در ابعاد مختلف خود ایجاد کند که این ساختار به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و ناکارآمدی‌ها طی چند دولت اخیر با برخی خلل و فرج‌ها مواجه شده است.

خلل و فرج‌هایی که اگرچه ساختار سالم، خوداتکا و کارآمد نظام آنها را به مرور رفع خواهد کرد اما روی کار آمدن گفتمان اقتدارخواه و یک "نامزد مقتدر" در دولت می‌تواند به سرعت استشفای این خلل و فُرج‌ها بیافزاید و نتیجه‌ای حتی فراتر از حد تصور را به مردمی که رأی خوب می‌دهند اعطا کند.

دقت شود که واهمه دشمن از اقتدار ما و "ایران قوی" حتی از هم‌اکنون نیز هویداست.

آنجا که به هر کارنامه‌ای که بویی از مدیریت جهادی داشته باشد، می‌تازند و دنباله‌های داخلی آنها نیز هرکس که دارای همت جهادی باشد را در آماج تهمت و تخریب قرار می‌دهند تا شاید از دسترس انتخاب مردم خارج شود.

بیت‌الغزل این مفاهیم آنجاست که بدانیم مقام معظم رهبری در بیانات پیشاانتخاباتی خود در ایام انتخابات سال 92 نیز صراحتاً تأکید کردند که باید به نامزدی با "همت جهادی" رأی داد. [4]

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1042204

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/308874

3_ rasanews.ir/002pfA

4_ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36264

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان