ویژه های مشرق؛

باید تغییر در برجام را بپذیریم/ علی مطهری: به‌خاطر توانایی‌هایم کاندیدای ریاست جمهوری شدم

اگر واقعا رئیس جمهور در ایران هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا تدارکاتچی است و همه امور در دست دولت پنهان است، پس چرا روز به روز بر تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری در طیف اصلاح طلب افزوده می شود!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید تغییر در برجام را بپذیریم

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «مشکل ندارد در جزئیات برجام گفت‌وگو کنیم. نباید برجام به گونه‌ای باشد که هر لحظه که اراده می‌کنند آن را برهم بزنند و مکانیزم ماشه را فعال کنند. آنها نیز در این میان شاید بخواهند نکاتی را تغییر دهند. می‌توان در جزئیات برجام گفت‌وگو کرد و تغییراتی ایجاد کرد و این هیچ مشکلی ندارد و نباید در مقابل این مورد سفت و سخت ایستاد. باید کاملا مراقب ترفندهای دشمنان خود باشیم تا این فضا را عوض نکنند و کار سخت‌تر نشود. ایران باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا پرونده به شورای امنیت ارجاع داده نشود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «بعید به نظر می‌رسد آمریکا بتواند اجماع جهانی را علیه ایران ایجاد کند و قطعنامه‌های شورای امنیت را فعال کند اما باید ایران محتاطانه عمل کند؛ زیرا دشمنان ایران ممکن است دست به هر اقدامی بزند. البته ایران بیش از تمام بازرسی‌های آژانس در کشورهای دیگر با این نهاد همکاری کرده و اجازه بازرسی کامل داده است. باید کار به گونه‌ای ترسیم شود که در مدت 3 ماه باقی‌مانده گفتمان جای تنش‌های گذشته را گرفته و با یک روند گام به گام بار دیگر برجام را احیا کرد».

باید تغییر در برجام را بپذیریم/ علی مطهری: به‌خاطر توانایی‌هایم کاندیدای ریاست جمهوری شدم

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که باید تغییر در برجام را بپذیریم. این در حالی است که مقامات دولت بایدن دقیقا با تکرار ادعاهای دولت ترامپ مدعی شده اند که باید محدودیت های هسته ای ایران در برجام دائمی شده و توانایی موشکی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز به متن توافق ضمیمه شود.

در سوی مقابل طرف آمریکایی و اروپایی به نقض تعهدات خود و لزوم لغو تحریم ها هیچ اشاره ای نمی کند. آیا بر این اساس ما باید تغییرات در برجام را بپذیریم!؟ آیا باید در صنعت موشکی خود بتن بریزیم!؟

در هفته های گذشته پایگاه خبری آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی نوشت: «با بازگشت آمریکا به برجام(بدون لغو تحریم ها) ایالات متحده هم می‌تواند تاثیر مخرب تحریم‌های اقتصادی را حفظ کند و هم از گذر دیپلماسی پایدار نتایج مطلوب سیاسی کسب نماید. همچنین دولت بایدن در موقعیت بسیار قوی‌تری برای آغاز گفت‌وگوهای بعدی قرار خواهد گرفت.»

رهبر معظم انقلاب - 19 دی 99- فرمودند: «این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌ شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌رو آن است».

با اینکه رسانه های خارجی صراحتا اذعان کرده اند که اقدامات مقتدرانه و منطقی ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، می‌تواند اهرم فشاری علیه واشنگتن برای برداشتن تحریم‌ها باشد و از سوی دیگر این رسانه ها اعتراف کرده اند که بایدن دقیقا در حال پیمودن مسیر ترامپ علیه ایران است، افراطیون اصلاح طلب در نقش «کاسبان تحریم» در مسیر اقدام مقتدرانه ایران سنگ اندازی می کنند.

** علی مطهری: بخاطر توانایی هایم کاندیدای ریاست جمهوری شدم

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «علی مطهری که چند سالی است در موضوعات سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود، پنجشنبه در نشست خبری، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اعلام کرد. او درباره دلیل نامزدشدنش در انتخابات، گفت:"کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و با توجه به تجربه‌ای که دارم و توانایی که در خودم احساس می‌کنم، لازم دیدم که وارد این میدان شوم".».

روزنامه شرق همچنین در مطلبی با عنوان «آخرین وضعیت انتخاباتی جهانگیری به روایت عطریانفر» نوشت: «محمد عطریانفر، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، درباره نسبت اسحاق جهانگیری با حزب کارگزاران و نظر حزب درباره نامزدی او گفت:"جهانگیری از برجسته‌ترین نیروهای حزب است. اعضا به او تعلق‌خاطر زیادی دارند. مسلما اگر جبهه اصلاحات و شخص اسحاق جهانگیری موافق نامزدی در انتخابات 28خرداد 1400 ریاست‌جمهوری باشد، بی‌تردید جزء گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی خواهد بود".»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از عطریانفر نوشت: «متوجهم چرا جهانگیری کمتر علاقه‌ای به ورود نشان می‌دهد. او به مدت هفت سال به‌عنوان معاون اول بیشترین و سخت‌ترین شرایط را به دوش کشیده و متأسفانه در حق او جفای زیادی شده و خسته است. در شرایطی که سیاست‌هایی تحریمی همه ارکان اقتصادی کشور را به هم ریخته بود و قدرت خرید مردم به دلیل نابسامانی‌ها کم شده بود، جهانگیری در رأس سیاست‌های اقتصادی قرار گرفت و همه انتقادها و هجمه‌ها را به جان خرید».

باید تغییر در برجام را بپذیریم/ علی مطهری: به‌خاطر توانایی‌هایم کاندیدای ریاست جمهوری شدم

علی مطهری پیش از این گفته بود: «روحانی مقداری محجوب است، به همین دلیل حقش را از بین می برند»!. اصلاح طلبان در سالهای اخیر هروقت که افکارعمومی پیگیر کارنامه دولت می شد، با ادعاهای دروغ همچون «اختیارات محدود رئیس جمهور» و «دولت پنهان» و...سعی در به حاشیه بردن مطالبه گری از دولت داشته است.

اگر واقعا رئیس جمهور در ایران هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا تدارکاتچی است و همه امور در دست دولت پنهان است، پس چرا روز به روز بر تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری در طیف اصلاح طلب افزوده می شود!؟

علی مطهری تاکید کرده است که بخاطر توانایی هایی که دارد، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است. سوال اینجاست که چرا وی در مقطعی که نماینده مجلس بود و از جمله در طول فعالیت مجلس دهم هیچگاه از این توانایی ها استفاده نکرد.

لازم است که آقای مطهری توضیح دهد که در سالهایی که نماینده مردم در مجلس بوده و به خصوص در مجلس دهم برای معیشت مردم چه کارهایی انجام داده است!؟ برای مسکن مردم- برای مثال در اخذ مالیات از واحدهای خالی-، برای اشتغال جوانان، برای مقابله با فساد اقتصادی چطور، برای ملزم کردن دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی، برای مقابله با تحریم ها چطور و...

آقای مطهری چندبار دولت را به دلیل کارنامه غیرقابل قبول در مدیریت امور اقتصادی مورد خطاب قرار داد!؟ آیا علی مطهری دولت آمریکا را به دلیل تحریم داروی بیماران خاص در ایران و از جمله تحریم داروی کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای، مورد خطاب قرار داد!؟

علی مطهری درباره خسارت های برجام، خسارت های توتال، خسارت های دلار 4200 تومانی و...چه مواضعی اتخاذ کرد!؟

اسحاق جهانگیری در سال 96 تاکید کرده بود که اگر روحانی مجددا در انتخابات پیروز شود هیچ کارتن خوابی وجود نخواهد داشت و هیچکس سر گرسنه بر زمین نخواهد گذاشت و کاری می شود کارستان، لازم است وی بجای اظهارنظر برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 صرفا پاسخ دهد که آیا این وعده عملی شد یا نه؟

آقای جهانگیری یکی از مقصران اصلی دلار 4200 تومانی است. تصمیمی اشتباه و غیرکارشناسی که منجر به ازدست‌رفتن 25 تا 30 میلیارد دلار و حدود 70 تا 80 تن طلا شد.

** آقای ربیعی؛ با پیوستن به FATF اقتصاد ملی شکوفا نمی شود

«علی ربیعی» سخنگوی دولت و وزیر کار سابق در دولت روحانی که به دلیل عملکرد بسیار ضعیف توسط مجلس دهم استیضاح شد، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «مسأله سیاست خارجی و شیوه تعامل با جهان و نوع سیاست‌ورزی بر تمامی عرصه‌های زیست داخلی و اقتصادی کشور تأثیرگذاری بیشتری پیدا کرده است. بدون هیچ تردیدی موضوع تحریم علیه مردم و جنگ اقتصادی در درجه اول و با فاصله‌ای در درجه دوم مسأله قرار گرفتن در لیست سیاه ‌ «اف‌ای‌تی‌اف» از اساسی‌ترین مسائل بین‌عرصه‌ای در ایران است. تأثیر این دو مسأله از سیاست خارجی فراتر رفته، امروز آثار آن بر عرصه اقتصاد به روشنی دیده می‌شود».

ربیعی در ادامه نوشت: «استراتژی دولت طی سالیان اخیر نه تنها گسیختن زنجیر تحریم‌ها از پای اقتصاد ایران بلکه اجتناب از خودتحریمی برای شکوفا شدن اقتصاد ملی در دنیایی است که بدون برخورداری از برون‌گرایی در اقتصاد و تعامل سازنده در ارتباطات بین‌المللی و یافتن جایگاه مناسب و دریافت سهم بیشتر در شبکه تجارت جهانی، امکان جهش‌های بزرگ در اقتصاد یک کشور امکانپذیر نیست».

باید تغییر در برجام را بپذیریم/ علی مطهری: به‌خاطر توانایی‌هایم کاندیدای ریاست جمهوری شدم

متاسفانه دولتمردان همچنان رفع مشکلات اقتصادی را به مسائلی همچون FATF گره می زنند. این در حالی است که پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه حداقل دو بار صراحتا اعلام کرده است که تضمین نمی دهیم که با پیوستن به FATF مشکلات حل شود.

دولت روحانی در سالهای اخیر حدود 95 درصد دستورات FATF را اجرا کرده است، اما این تبعیت، نه تنها موجب گشایش اقتصادی نشده، بلکه به التهاب بازار ارز نیز دامن زد و مردم را دچار خسارت کرد.

سازمان FATF صراحتا اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان، بستن مسیرهای دورزدن تحریم ها توسط ایران و هوشمندسازی تحریم های آمریکا علیه مردم ایران است.

بر فرض اگر ایران لوایح پالرمو و سی اف تی را هم بپذیرد، اف ای تی اف در گام بعدی، بهانه جدیدی را مطرح کرده و دستورات جدید در حوزه محدودیت های موشکی و دفاعی را مطرح می کند. حتی اگر بر فرض محال ایران دستورات اف ای تی اف در حوزه موشکی را هم بپذیرد، این سازمان در گام بعد وارد حوزه های دیگر از جمله مقابله ایران با گروهک های تروریستی در منطقه و موضوع حقوق بشر خواهد شد و...این روند همچنان ادامه دارد؛ اقدامات نقد ایران در مقابل وعده های نسیه FATF.

مردم اکنون از وضعیت خرید و اجاره بهای مسکن، بورس، خودرو، دلار، قیمت اقلام خوراکی، قیمت لوازم خانگی و به طور کلی درباره مسائل معیشتی گلایه مند هستند و این موارد هیچ ربطی به عدم نپیوستن به FATF ندارد.

متاسفانه دولت در اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و بی اثرکردن تحریم ها اقدام قابل توجهی انجام نداده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان