رفلکس اسید معده (۱)

رفلکس اسید بیماری است که در آن شیره حاوی اسید معده به می برمی‌گردد. حدود چهل درصد از مردم دنیا دچار این بیماری هستند و حدود ۱۵ درصد از این موارد شدید و حاد می‌باشند.

رفلکس اسید معده (1)

تحریریه دنیای سلامت

رفلکس اسید بیمای است که در آن شیره حاوی اسید معده به می برمی‌گردد. حدود چهل درصد از مردم دنیا دچار این بیمای هستند و حدود 15 درصد از این موارد شدید و حاد می‌باشند. در این بیمای اسید معده به همراه غذا، از معده به می برمی‌گردد و فرد بعد از خوردن غذا احساس ناراحتی می‌کند. زمانی که لقمه پایین می‌رود، در طول می حرکت می‌کند و وارد معده می‌شود. دیچه پایینی می که در محل اتصال می به معده قرار دارد  باز و غذا وارد معده می‌شود و دیچه دوباره بسته می‌شود تا از برگشت اسید به داخل می جلوگیی گردد. در برخی افراد این دیچه به درستی عمل نکرده و اجازه نمی‌دهد اسید معده به داخل می تراوش کند و این مساله باعث ایجاد درد و آزار می‌شود.

علائم رفلکس اسید

 سوزش سردل، درد قفسه سینه، خس خس کردن، فرسایش دندانی و آسم، مشکل در بلع.

 بیماران دچار رفلکس اسید یا «GERD»، وقتی که معده‌شان پر از غذا است و در حالت درازکش هستند، بیشتر اذیت می‌شوند. این بیمای اگر درمان نشود، ممکن است چندین ماه طول بکشد. معمولا داروهایی که برای درمان رفلکس اسید مصرف میشوند، شامل: آنتاگونیست‌ها و هیستامین‌ها می‌باشند. دانستن نکات فوق برای افراد مبتلا به این بیمای لازم است:

آیا شما در خطر هستید

رفلکس اسید معمولا در میانسالان و افراد پیر و کسانی که اضافه وزن دارند، ایجاد می‌شود، ولی این روزها افراد لاغر و جوان نیز از این بیمای رنج می‌برند. در حالی که رفلکس اسید به چاقی و ژنتیک مربوط است، آمار و ارقام نشان می‌دهد که این بیمای در حال رشد و افزایش است و کم‌کم به یک بیمای همه‌گیر تبدیل می‌شود. مصرف غذاهای اسیدی، غذاهای پرچرب و پرکالی نیز یکی دیگر از علل بروز این عارضه می باشد.

اشکال مختلف و علائم متفاوت 

معروف‌تین نوع رفلکس اسید «GERD» است که معمولا با سوزش قلب و سوءهاضمه همراه می‌باشد. رفلکس مخفی و پنهان (LPR) هیچ علامتی ندارد، ولی خطرناک‌تر از «GERD» است. افرادی که دچار LPR هستند، هنگام بلع غذا و تنفس دچار مشکل می‌شوند و مرتبا خس خس می‌کنند. رفلکس می‌تواند آسم را تشدید و درمان آن را بسیار مشکل کند.

داروها و بهبود بیماری

وقتی که دچار رفلکس می شوید، آنزیم معده که پپسین نام دارد، افزایش می‌یابد. پپسین با داروهای ضد رفلکس برطرف نمی شود؛ به همین دلیل بهتر است با تغییر برنامه غذایی و شیوه زندگی آن را برطرف کرد و اصرای به مصرف دارو نداشت.

غذای خوب بخوید 

نان جو، جوی دو سر، موز، هندوانه و مرغ بدون پوست، ماهی، بوقلمون، رازیانه، کرفس، جعفی، کلم بروکلی، لوبیا سبز، آلوئه‌ورا، زنجبیل و برنج سیاه از غذاهای مفید برای افراد مبتلا به «GERD» و «LRP» هستند؛ زیرا اسید کمی دارند.

از خوردن غذاهای بد بپرهیزید

شکلات‌ها، نوشابه‌های کربنات‌دار، الکل، گوشت‌های چرب، غذاهای سرخ‌کردنی، فست فودها و غذاهای فرآوی شده، کافئین، سس‌های تند، فلفل، مرکبات و آبمیوه‌ها، بیمای رفلکس اسید را تشدید می‌کنند. به خصوص نوشابه و الکل موجب سردرد می‌شوند، زیرا هم خاصیت اسیدی دارند و هم سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کنند...

برای خواندن بخش دوم- رفلکس اسید معده- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان