سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و مطالب رسانههای کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
در چرایی و چیستی "تحریم خاموش انتخابات"
مردم رأی میدهند، اگر شما بگذارید!
الیاس حضرتی، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک یادداشت که در سرمقاله سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد منتشر شد، در اشاره به انتخابات 1400 نوشته است: ما به اهمیت انتخابات واقفیم. تاثیر آن بر امنیت ملی را هم درک میکنیم. سفارش امام راحل برای حضور در عرصه انتخابات را هم از دل و جان باور داریم. اساسا تمایل شخصی امثال ما این است که حتما در انتخابات بمانیم و رویه گذشته خودمان را تغییر ندهیم اما این را هم باور داریم که حرمت امامزاده با متولی آن است و حاکمان و مسوولان باید استراتژی انتخاباتی خود را بر مشارکت حداکثری مردم بنا کنند و به لوازم این امر هم تن بدهند و از جمله عرصه رقابت انتخاباتی را با حضور همه سلایق سیاسی، گرم و بانشاط کنند.
او می افزاید: نظارت استصوابی با رویکرد حذفی نه تنها مشارکت مردم را موجب نمیشود بلکه احزاب و نیروهای سیاسی اصلاحطلب و مستقل را در مقابل منتقدان حکومت خلع سلاح میکند. انتخابات نیازمند مقدمات و تمهیداتی است و حضور نامزدهای توانمند مورد حمایت احزاب و جریانهای سیاسی، از ضروریات آن است. ما میخواهیم در انتخابات شرکت کنیم اما آیا حاکمان و صاحبان قدرت میگذارند؟
حضرتی تصریح کرده است: امیدواریم که چنین شود و الا کدام جریان سیاسی بدون داشتن نامزد انتخاباتی جدی خود میتواند از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کند؟ در این وضعیت آیا مردم حاضر میشوند به این درخواست پاسخ مثبت بدهند؟ درخواست نمیکنم بلکه از موضع امر به معروف و نهی از منکر از صاحبان قدرت میخواهیم که حق مردم را به آنان بدهند و از خیر یکدست کردن حکومت بگذرند و بگذارند مردم نامزد مورد حمایت خود را در صحنه رقابت انتخاباتی ببینند. اگر چنین شود همه رای خواهیم داد!
یادداشت حضرتی با تیتر "ما رأی میدهیم، اگر شما بگذارید! " در سایت اعتمادآنلاین منتشر شده است. [1]
***
*یادداشت حضرتی چیزی جز تکرار تئوری 2 سال اخیر اصلاح طلبان مبنی بر "تحریم خاموش انتخابات" نیست.
به این معنی که آنها می گویند یا نظام اسلامی باید اشرار سیاسی و نامزدهای بدسابقه و فاقد صلاحیت ما را تأیید کند یا اینکه ما در انتخابات شرکت نمی کنیم و موجب کاهش مشارکت می شویم!
گماشتگان و امر بران سیاسی حجاریان نیز طی 2 سال اخیر تا نفس داشته بر این تئوری –که نخستین بار با عنوان مشارکت مشروط از سوی حجاریان مطرح شد- دمیده اند و آنرا ماساژ داده اند.
رفتاری که در کنار رصد نشدن دقیق از سوی برخی خواص کشور منجر به کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم شد.
انتخابات و مردمسالاری یک دستاورد بزرگ برای نظام های حاکمیتی است و هنگامی که می بینیم فرد یا برخی گروه های سیاسی اعلام حضور نداشتن در انتخابات می کنند در واقع شاهد یک فیلم خشونت بار با ژانر خیانت سیاسی هستیم.
احزاب و گروه های سیاسی که نامزدان آن تأیید صلاحیت نمی شوند اولا باید پاسخگو باشند که چرا رفتارهایشان در حدی از فقدان قانون و پر از شرارت سیاسی بوده که موجب محو صلاحیت می شود!؟
ثانیا آنها مکلف اند که در این شرایط اقدام به معرفی نامزدهای جدید و یا نامزدهای ائتلافی کنند. (نظیر رفتاری که اصلاح طلبان در انتخابات دولت یازدهم و مجلس دهم انجام دادند)
اما شاهدیم که اصلاح طلبان اکنون راه خیانت آشکار سیاسی را در پیش گرفته و صراحتا قصد خروج از دموکراسی و ضربه زدن به وجهه مردمسالار نظام اسلامی را دارند.
در اینجا بیان این نکته هم ضروریست که مشارکت حداکثری اگرچه یک امتیاز بزرگ برای نظام اسلامی است اما مقدم بر آن رعایت قانون در انتخابات است.
و در این صورت نتیجه انتخابات با هر میزان مشارکتی برای همه لازم الاتباع است.
کما اینکه دیدیم در انتخابات مجلس یازدهم با اینکه کسانی از مردم با تشویق اصلاح طلبان –که از ارائه فهرست رسمی کاندیداهای خود اجتناب ورزیدند- در انتخابات مشارکت نکردند اما مجلس یازدهم با تأییدات قانونی روی کار آمد و البته در اثر "رأی خوب" مردم نیز شاهد روی کار آمدن یک مجلس کارآمد و جهادی هستیم.
پیش از این، فائزه هاشمی نیز در اظهاراتی گفته است: رأی انبوه دستاویزی برای ادامه سیاست های فعلی می شود! [2]
فیض ا... عرب سرخی نیز شرکت نکردن در انتخابات را یک حق عنوان کرده است...
***
قالیباف:دولت لااقل نشان دهد که میتواند "مرغ" را مدیریت کند
خواهش قالیباف از روحانی
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نشست فوق العاده کمیسیون های صنایع و معادن، کشاورزی و اقتصادی در خصوص مشکلات مردم در بحث تأمین گوشت مرغ با بیان اینکه از آن جا که تجربه کار اجرایی دارم می دانم که تنظیم بازار مرغ شدنی است، افزود: باید به فکر مردم باشیم و در شرایط کنونی ساختار و مقررات را رها کنیم. مردم به اینکه ساختار چه می گوید کار ندارند و معتقدم زمانی که برای خرید مرغ کیلویی 23 یا 24 هزار تومان پول می دهیم باید بتوانیم کالا را با تکریم تهیه کنیم، این در حالی است که مردم از 6 صبح با وجود ویروس کرونا در صف می ایستند اما ساعت 9 صبح نیز نمی توانند این کالا را خریداری کنند و باید روز بعد مجددا مراجعه کنند.
به گزارش ایسنا، او همچنین گفته است: از نظر مدیریتی و اجرایی خوب نیست که مردم برای تامین مرغ دچار مشکل شوند. دولت لااقل در این 100 روز آخر نشان دهد که می تواند بازار مرغ را مدیریت کند.
قالیباف با اشاره به اینکه قرار نبود در جلسه امروز حاضر شوم اما به دلیل اهمیت موضوع به این نشست آمدم، تصریح کرد: وزرا و معاونان آن ها می توانند بازار مرغ و تخم مرغ را تنظیم کنند، از این رو دولت بازار مرغ و پروتئین را در یک هفته پیش رو به صورت متمرکز و جدی مدیریت کند.[3]
***
*باید توجه داشت که مجلس قدرت و اختیار اجرایی ندارد و صرفا میتواند مشکلات و راه حل ها را به دولت حاضر ارائه کند و یا در حالتی سخت تر به خاطر مردم دست به التماس و خواهش از دولتی بزند که حاضر به انجام راهبردهای عقلانی نیست و حتی راهکارهای ارائه شده از سوی رهبری نظام برای کاهش گرانی را نیز انجام نمی دهد!
این در حالی است که تجربه و کارنامه اجرایی محمدباقر قالیباف نیز حاکی از آنست که تأکیدات او بر اینکه امکان تنظیم بازار گوشت مرغ وجود دارد؛ یک واقعیت غیر قابل انکار است که با مدیریت جهادی ممکن می شود.
اما اینکه چرا در دولت آقای روحانی شاهد همت جهادی نیستیم و چرا دولتی که در دو انتخابات با پیشنهاد اصلاح طلبان در دامن رأی مردم قرار گرفته توان تنظیم بازار یک قلم ساده گوشت مرغ را ندارد؛ محل تأملات بسیار است.
البته تحلیل های بدبینانه ای در این زمینه وجود دارد که ما در مجموعه وبلاگ مشرق بارها و بارها در قالب مباحث مربوط به "فتنه اقتصادی" به آن اشاره کرده ایم.
لازم به تأکید است که حل نکردن مشکل ساده و دم دستی گوشت مرغ از سوی ستاد دولت در حالی است که سعید حجاریان پیش از این از احتمال اغتشاشات اقتصادی در ایام انتخابات و "سیاه بهار" سال 1400 سخن گفته است. [4]
آیا بین تأکید حجاریان و سکوت و سکون دولت در بحث گوشت مرغ و گرانی و امثال آن ارتباطی هست!؟
***
تشویق مردم به اعتراض خیابانی در آستانه بهار و انتخابات
تقی آزادارمکی، از جامعه شناسان اصلاح طلب در مصاحبه با شفقنا مدعی وجود "فقر اکثریتی در ایران" شده و نیز اظهار کرده است:
"ندارها دچار یک بیگانگی شدند که این بیگانگی آنها را به یک خشونت وا می دارد، بیگانه شدن نسبت به اینکه جامعه، نیازها، انتظارات و توانایی هایشان چیست!؟ در واقع مردم دچار خشونت در مصرف و خشونت در جابه جایی شدند این نوع از خشونت طلبی در خرید برخی از کالاها مانند گوشت، روغن، دستمال کاغذی و… در موقعیت های متفاوت خود را نشان داد. کاسب محله هم که جزو طبقات پایین است، به این خشونت طلبی ادامه می دهد و در نهایت افزایش قیمت ها، بی اعتنایی، بد اخلاقی و ناجوانمردانگی در جامعه شکل می گیرد. در آن زمان راه حل اصلاح جامعه ای با کنش های خشونت آمیز این است که به یک تحول اجتماعی و حرکت های رادیکال بیانجامد! "
او در اظهارات خود همچنین جامعه ایران را در حال نزدیک شدن به مرحله فروپاشی اخلاقی توصیف کرده است. [5]
***
*ما قضاوت درباره اظهارات بدون سند و من عندی آزادارمکی را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم و البته این سوال را نیز طرح می کنیم که نظیر این افراد دیگر باید چگونه از جامعه رو به پیشرفت ایرانی سیاه نمایی کنند و حرفهای بدون سند بزنند و مردم را تشویق به حرکات رادیکال در اعتراض به مشکلات اقتصادی که در تمام جهان وجود دارد، کنند تا برخی افراد متوجه حاقّ مفهوم "فتنه اقتصادی" بشوند!؟
آیا پر واضح نیست که نظیر چنین حرفهایی که بصورت هر روزه از تریبون های اصلاح طلب و دولتی در ذهن مردم پمپاژ می شود؛ توانایی این را دارد که حتی ساکنان بهشت را نیز به تصور زیست جهنمی بکشاند!؟
ایران اسلامی به یمن دولتی ناکارآمد که اصلاح طلبان در دامن رأی مردم گذاشته اند با مشکلاتی در عرصه های اقتصادی مواجه است. اما آیا راه مواجهه با این مشکلات تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات و البته "رأی خوب" است یا انکار اکثریت متوسط شده جامعه ایرانی و نشان دادن با ایما و اشاره راه آتش و خیابان و حمام خون به مردم!؟
***
1_ https://etemadonline.com/content/471906
2_ mshrgh.ir/1192936
3_ https://www.isna.ir/news/99122518926/
4_ mshrgh.ir/1119442
5_ https://fa.shafaqna.com/news/1114674/