از قاتل خاموش غافل نشو (۲)

وقتی که فشار درون رگ‌ها افزایش می‌یابد، قلب بیشتر خسته شده و با گذشت زمان بزرگ‌تر و عملکرد آن ضعیف‌تر از گذشته می‌شود.

از قاتل خاموش غافل نشو (2)

 

پرهیز از مصرف سیگار و الکل

یک راه دیگر برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی ترک سیگار است. مصرف زیاد الکل نیز باعث افزایش فشار خون می‌شود. این ماده گردش خون را در رگ‌ها و رسیدن خون را به قلب مختل و از رسیدن مواد مغذی به بدن جلوگیری می‌کند. کنترل فشار خون در شرایطی که عادت به نوشیدن الکل دارید، بسیار دشوار است.

سیگار کشیدن نیز روی سلامت قلب اثر می‌گذارد. نیکوتین یکی از هزار ماده شیمیایی موجود در سیگار است که باعث انقباض رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود و اعتیادآور است. ترک این عادت کار ساده‌ای نیست؛ اما ارزشش را دارد.

جلوگیری از چاقی و اضافه‌ وزن

با افزایش وزن و چاقی، فشارخون نیز بالا می‌رود. کاهش وزن حتی به اندازه 10 پوند، به طور چشمگیری فشار خون را کاهش می‌دهد. به طور کلی، هر چه بیشتر وزن خود را کم کنید، فشار خون‌تان کمتر می‌شود. در کنار کاهش وزن به اندازه دور کمرتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هر چه دور کمر شما بزرگ‌تر باشد، بیشتر در معرض افزایش فشار خون هستید، به طور کلی مردانی که اندازه دور کمرشان بیشتر از 102 سانتیمتر است، زنانی که اندازه دور کمرشان بیش از 88 سانتیمتر است، مردان آسیایی که اندازه دور کمرشان بیشتر از 90 سانتیمتر است و زنان آسیایی که اندازه دور کمرشان بیشتر از 80 سانتیمتر است، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

کاهش مصرف کافئین

شاید لازم باشد مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار را بسیار محدود کنید. نقش کافئین در افزایش فشار خون هنوز به طور کامل مشخص نشده است. گاهی اوقات نوشیدن، مایعات کافئین‌دار موجب افزایش فشار خون می‌شود.

برای مطمئن شدن می‌توانید فشار خونتان را قبل و نیم ساعت بعد از مصرف کافئین اندازه‌گیری کنید. اگر افزایش یافته باشد، احتمالاً به آن حساسیت دارید و باید مصرف آن را کاهش دهید و روزانه بیشتر از دو فنجان قهوه ننوشید.

کاهش استرس

استرس و نگرانی باعث افزایش فشار خون می‌شود. کمی در مورد اینکه چه چیزهایی موجب استرس بیشتر در شما می‌شوند، فکر کنید (کارتان، خانواده‌تان، مسائل مالی و یا بیماری) و بعد از یافتن دلیل استرس، سعی کنید آن را کاهش دهید. اگر نمی‌توانید عوامل استرس‌زا را از زندگی‌تان حذف کنید، با آنها به شیوه سالم‌تری مقابله کنید؛ مثلاً ورزش‌های هوازی انجام دهید، از فواید ماساژ بهره‌مند شوید، یوگا تمرین کنید و ... در غیر این صورت می‌توانید از پزشک متخصص کمک بگیرید.

جلب حمایت اطرافیان

افرادی که فشار خون بالا دارند، باید به طور مرتب در خانه فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند. به کمک پزشک با اصول مراقبت بیشتر آشنا شوید. این افراد باید حمایت خانواده و دوستان خود را به دست آورند تا بیشتر برای کنترل فشار خونشان ترغیب شوند.

 خطرات افزایش فشار خون

بسیار مهم است که اجازه ندهید فشار خون‌تان از (mm Hg.) 90/140 بالاتر رود، چرا که فشار خون بالاتر از این مقدار می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

 عوامل افزایش فشار خون

مصرف زیاد الکل، یا در معرض فرد سیگاری قرار گرفتن، دیابت، نارسایی کلیه، وراثت، چاقی، کم‌تحرکی،جنسیت مرد در سنین بالای 45، جنسیت زن در سنین بالای 55، استفاده از قرص‌های ضدبارداری و افزایش میزان کلسترول. تمام بزرگسالان به طور میانگین 5 لیتر خون در بدنشان جریان دارد.

وجود خون برای زندگی حیاتی است؛ زیرا اکسیژن را از ریه‌ها به تمام بافت‌های بدن می‌رساند. علاوه بر اکسیژن، مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز توسط خون حمل می‌شود. وقتی که رگ‌های خون بدن مسدود می‌شوند، خون به اندازه کافی به ارگان‌ها نمی‌رسد و همین مسأله باعث افزایش فشار خون می‌گردد.

وقتی که فشار درون رگ‌ها افزایش می‌یابد، قلب بیشتر خسته شده و با گذشت زمان بزرگ‌تر و عملکرد آن ضعیف‌تر از گذشته می‌شود. وقتی که به موارد فوق چاقی، مصرف سیگار و دیابت هم اضافه شود، خطر حمله قلبی، سکته و نا‌رسایی کلیه بسیار بیشتر می‌شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- از قاتل خاموش غافل نشو- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر