ماهان شبکه ایرانیان

همه چیز درباره کلسترول خون (۳)

بخش سوم- در سالهای اخیر راجع به کلسترول مطالب زیادی در روزنامه‌ها، مجله‌ها و حتی فیلم‌ها شنیده‌اید. علی‌رغم این موضوع هنوز افراد زیادی هستند که نمی‌دانند کلسترول چیست و چگونه بر روی سلامتی اثر می‌گذارد.

همه چیز درباره کلسترول خون (3)

 

تغذیه‌ صحیح به منظور کنترل کلسترول

با وجود این‌که بعضی از داروها می‌توانند سطح کلسترول را در یک محدوده‌ طبیعی نگه دارند، اما به نظر می‌رسد بهتر است کلسترول خون با رژیم غذایی و تغییر روش زندگی، متعادل شود. داروهای پایین آورنده‌ی کلسترول باعث صرف هزینه‌های فراوانی می‌شود همچنین ممکن است دارای عوارض جانبی باشد.

بنابراین می‌توان گفت، اولین قدم در کاهش سطح کلسترول رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییر در عادات زندگی است، چرا که هر نوع ماده‌ی غذایی که بیشتر از مقدار مورد نیاز مصرف شود به چربی تبدیل خواهد شد و در بدن ذخیره می‌شود. اگر سطح کلسترول خون بالا باشد، اولین قدم این است که چربی‌های آشکار در مواد غذایی را جدا سازید چربی‌های اشباع را کم‌تر مصرف کنید.

روش‌های زیر جهت کاهش چربی در رژیم غذایی پیشنهاد می‌شود:  سعی  کنید میزان مصرف چربی به خصوص چربی‌های اشباع را در رژیم غذایی کاهش دهید.  مصرف چربی را به حداقل برسانید و از مصرف غذاهای چرب و با کلسترول بالا نظیر مغز، جگر، دل، زبان، کله‌پاچه، زرده‌ی تخم‌مرغ، سس‌های حاوی زرده‌ی تخم‌‌مرغ، مایونز، کره، روغن نارگیل، روغن حیوانی، شکلات، شیرینی‌های خامه‌دار، کیک، ماهی کنسرو شده با روغن، میگو، سیب‌زمینی سرخ شده، سوسیس و کالباس اجتناب ورزید. 

ماهی می‌تواند باعث کاهش چربی خون شود، بنابراین بکوشید حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید.  البته توجه داشته باشید که از سرخ کردن ماهی خودداری کنید. بهتر است ماهی را به صورت کبابی، آب‌پز یا بخارپز مصرف کنید.  سبزی‌ها و میوه‌ها چربی کمی دارند و همچنین یک منبع سرشار از ویتامین‌ها هستند، بنابراین از این مواد زیاد مصرف کنید.  شیر و انواع لبنیات کم‌چربی و پاستوریزه را انتخاب کنید.

توصیه‌هایی پیرامون مصرف چربی‌ها

بهتر است چربی‌ کم‌تر مصرف کنید؛ به ویژه چربی‌های اشباع که کلسترول خون را بالا می‌برد.

چربی‌های غیر اشباع باعث بالا رفتن سطح کلسترول نمی‌شود.

بنابراین غذاهای حاوی چربی‌های غیر اشباع باید تا حد امکان جایگزین غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شود ولی توجه داشته باشید که تمام انواع چربی‌ها (گیاهی یا حیوانی) دارای کالری زیاد است و بیش‌تر از سایر مواد غذایی انرژی تولید می‌کند.

بنابراین به طور کلی مصرف آنها در برنامه‌ی غذایی باید محدود شود در یک رژیم غذایی متعادل، کمتر از یک سوم چربی مصرفی باید به چربی‌های پنها در مواد غذایی نظیر گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و . . . و دو سوم بقیه از طریق مصرف روغن نباتی مایع تامین شود (به طور تقریبی 2-1 قاشق مرباخوری)

پخت سالم غذا با چربی‌ها و روغن‌ها

نه تنها غذاهایی که انتخاب می‌کنید، باید از نوعی باشد که میزان چربی آن کم باشد بلکه باید طوری غذاها را طبخ کنید که میزان چربی غذا نیز کم باشد.  اولین قدم، مصرف کم‌روغن در حین پخت مواد غذایی است. برای مثال زمانی که می‌خواهید گوشت یا ماهی استفاده کنید، بهتر است آنها را در فر پخت کنید.  تمام چربی‌های آشکار را جدا سازید، پوست مرغ را قبل از مصرف جدا کنید (پوست مرغ منبع سرشار از چربی است). 

سس سالاد کم‌چربی و ترجیحاً بدون چربی مصرف کنید. بهتر است به جای سس سالاد از آب لیمو استفاده کنید.  از مصرف زیاد نمک بپرهیزید.  به جای گوشت قرمز تا حد امکان از گوشت سفید، به ویژه ماهی استفاده کنید.  از نان‌های سبوس‌دار، مثل سنگک بیشتر استفاده کنید.

مصرف غذا در خارج از منزل

باید به دقت غذاهای روزانه خود را بررسی کنید این کار راحتی زمانی که غذاهای خارج از منزل (رستوران) را صرف می‌کنید نیز انجام دهید. انتخاب غذاهای کم‌چرب به معنی خوردن فقط نان و آب نیست. شما می‌توانید غذاهای متنوعی میل کنید. غذایی که انتخاب می‌کنید باید لذت‌بخش باشد.

عامل خطر ساز

 کشیدن سیگار، فشارخون بالا،  فقدان فعالیت‌های بدنی، افزایش بیش از حد وزن.

عملکرد مناسب

 بسیار نکشید! سیگار یک عامل ایجاد کننده‌ی خطر برای بیماریهای قلبی است.  فشارخون را کنترل کنید! فشارخون بالا اغلب توسط رژیم غذایی و دارو کنترل می‌شود.  در زندگی روزانه برای ورزش منظم برنامه‌ریزی کنید.  وزن طبیعی خود را حفظ کنید، رژیم کم‌چربی و پرفیبر همراه با یک ورزش منظم می‌تواند برای ادامه‌ی زندگی سالم به شما کمک کند.

روش‌های دیگر برای کاهش خطر بروز حملات قلبی و سکته‌ی مغزی

در حالی‌که سطح بالای کلسترول یک عامل خطر در ایجاد حملات قلبی و سکته‌ مغزی است، اما این عامل فقط یکی از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی و عروق مغزی است.

سیگار نکشید

اگر شما سیگاری هستید، بهترین قدم جهت حفظ سلامت قلب، قطعاً ترک سیگار است. مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی- عروقی در افراد سیگاری، مصرف سیگار است. در واقع 30درصد تمام مرگ و میرهای ناشی از آسیب عروق کرونر قلب، ناشی از مصرف سیگار است.

اگر شما سیگار می‌کشید و کلسترول خون‌تان بالا است، یا سایر عوامل خطرساز در شما وجود دارد، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در شما زیاد است به مدت پنج سال از ترک سیگار، این افراد همانند افراد غیر سیگاری در معرض خطر بیماری‌های قلب و عروق قرار دارند. بنابراین مصرف سیگار را قطع کنید.

کنترل فشارخون

فشارخون بالا (هایپرتانسیون) اغلب با رژیم غذایی صحیح و تغییر سبک زندگی کنترل می‌شود.

انجام فعالیت بدنی

فعالیت منظم ورزشی یکی از بهترین راه‌های مراقبت از قلب است. ورزش، سطح تری‌گلیسیرید را کاهش و سطح کلسترول HDL یا کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. ورزش باعث کاهش وزن و تقویت قلب می‌شود و حتی برای افراد بیمار نیز مفید است؛ اما نوع ورزش باید با نوع بیماری مناسب باشد. حال اگر شما بیمار هستید، در مورد نوع ورزش و فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن

وزن اضافی باعث افزایش فعالیت قلب می‌شود. این حالت در وضعیت استراحت و در هنگام ورزش نیز رخ می‌دهد. از دست دادن وزن اضافی برای ارتقای سلامتی ضروری به نظر می‌رسد. 

 

 

برای خواندن بخش اول- همه چیز درباره کلسترول خون- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- همه چیز درباره کلسترول خون- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان