طراحی داخلی فروشگاه،۴ ویترین جذاب ایرانی!

پروژه های برجسته: آیا تا به حال به طراحی ویترین یا طراحی داخلی فروشگاه فکر کرده‌اید؟ یا دغدغه یک طراحی مناسب و گیرا را برای فروشگاه یا ویترین مغازه خود داشته‌اید؟ این موضوع که طراحی و دکوراسیون داخلی یک فروشگاه می‌تواند تأثیر مستقیمی در موفقیت تجاری آن داشته باشد بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ علاوه بر آن طراحی یک برند تجاری یا فروشگاه باید با توجه به محص ...

پروژه های برجسته: آیا تا به حال به طراحی ویترین یا طراحی داخلی فروشگاه فکر کرده‌اید؟ یا دغدغه یک طراحی مناسب و گیرا را برای فروشگاه یا ویترین مغازه خود داشته‌اید؟ این موضوع که طراحی و دکوراسیون داخلی یک فروشگاه می‌تواند تأثیر مستقیمی در موفقیت تجاری آن داشته باشد بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ علاوه بر آن طراحی یک برند تجاری یا فروشگاه باید با توجه به محصولات و خدمات ارائه‌شده در آن به شکلی صورت بگیرد که در عین خلاقیت بتواند کارایی لازم را هم داشته باشد و برای مشتری و کاربران آرامش کافی در زمان خرید ایجاد کند. به همین منظور در این مطلب از چیدانه سراغ 4 طراحی برجسته از فروشگاه‌های کشور رفته‌ایم تا شما را با روند طراحی و دغدغه‌های معماران آن بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

طراحی فروشگاه زیین در فرمانیه تهران

  • نام پروژه: فروشگاه شماره یک زیین
  •  موقعیت: فرمانیه، تهران، ایران
  •  مشاور طرح و مجری و نظارت عالی: دفتر معماری باغ ایرانی
  •  گروه طراحی: مهسا مجیدی، انوشه احمدى، یاسمن اکبریان و حسین حیدریان
  • همکاران اجرا: حسین حیدریان و انوشه احمدی
  • کارفرما: آرش حیدریان
  • مساحت کل: ٣٠٠ مترمربع
  • تاریخ شروع: بهمن ٩١
  •  تاریخ اتمام: مرداد ٩٢
  • عکس: علی دقیق ، افشین قادرپناه

وقتی صحبت از طراحی داخلی فروشگاه به میان می‌آید، آن هم فروشگاهی که در یکی از مناطق پرتردد شهر تهران مثل فرمانیه واقع شده است، آنچه اهمیت دارد پیش از هر چیز جذابیت و پویایی نمای بیرونی برای عابران و رهگذران است. به همین منظور در طراحی فروشگاه شماره یک زییین از گروه معماری باغ ایرانی به سرپرستی مهسا مجیدی طراحی منافذی در کرکره‌ها با نورپردازی داخلی در شب تعبیه شده است که به جذابیت و پویایی نمای فروشگاه در شب کمک بسزایی می‌کند. فروشگاه زییین در عین وفاداری به تکنیک صنعتگران ایرانی، طراحی‌های مدرن خود را به این گروه سفارش می‌دهد. یکی از موارد مورد تأکید کارفرما در طراحی فروشگاه زیین، یافتن راهکاری برای جلب توجه عابران در شب، به دلیل ترافیک منطقه و تردد زیاد خودروها تا دیرهنگام بود که همان‌طور که گفته شد، طراحی منافذی در کرکره‌ها با نورپردازی داخلی در شب توانست پاسخ مناسبی برای جلب‌نظر عابران باشد و این فروشگاه را به المانی شاخص در منطقه تبدیل کند.

طراحی فروشگاه بی‌نام در نجف‌آباد اصفهان

طراحی فروشگاه بی‌نام در نجف‌آباد اصفهان

  •  نام پروژه: فروشگاه بی‌نام
  • موقعیت: نجف‌آباد، اصفهان، ایران
  • شرکت طراحی: دفتر معماری آینه
  • معماران: علی دهقانی، علی سلطانی و عاطفه کرباسی
  • مساحت: 794 مترمربع
  • سال ساخت: 1390
  • عکس: فرشید نصرآبادی

طراحی داخلی فروشگاه بی‌نام در نجف‌آباد اصفهان

فروشگاه بی‌نام اثر مشترک علی دهقانی، علی سلطانی و عاطفه کرباسی از دفتر معماری آینه در نجف‌آباد اصفهان در محله‌ای با بافت قدیمی اجرا شده است. ساختمان مورد طراحی می‌بایست فضای داخلی خاص و به دور از فضاسازی متداول می‌داشت، به‌علاوه کارفرما هیچ ایده‌ای در مورد انتظارش از فضای موجود و آنچه قرار بود در آنجا به فروش برساند، نداشت! بافت آشفته و سردرگم پیرامون پروژه، محدودیت ارتفاعی و نیز محدودیت‌های اقتصادی از دیگر مواردی بود که معماران پروژه باید در نظر می‌گرفتند. در طراحی داخلی فروشگاه بی‌نام یکی از مهم‌ترین عواملی که به ایده اولیه طراحان در نما شکل داده قرارگیری در بافتی است که به‌جز خانه تاریخی مقابل پروژه، بقیه بناهای ساخته شده در آن از نوع بساز و بفروشی و بدون زبان مشخصی است که روزبه‌روز نمای معبر شهری را زشت‌تر می‌کنند. مهم‌تر آنکه خانه روبه‌رو متعلق به کارفرمای همان پروژه بود که ضمن صحبت‌های با او قرار بر این شد که خانه حفظ شود و بعد از مرمت و احیا رودرروی حجم مدرن، با فروشگاه گفت‌وگو کند. نمای شفاف فروشگاه و انعکاس بدنه خانه روی آن، همچنین تصویری از خانه که از داخل فروشگاه، از درون قابی مدرن و رنگین، دیده می‌شود، بخشی از این گفت‌وگوست که می‌تواند در این معبرِ ملال‌آور آشفته، فضایی پرنشاط به شهر هدیه کند. اکنون آقای حمیدی، کارفرمای پروژه فروشگاهی دارد که با توجه به نوع طراحی آن، هر روز می‌تواند تصمیم‌هایی متفاوت و متنوع درباره آن بگیرد.

طراحی داخلی فروشگاه تاش در تهران

  • نام پروژه: فروشگاه تاش
  • موقعیت: چهارراه امیراکرم، تهران، ایران
  • دفتر معماری: گروه طراحی شیفت (تغییر روند طرح)
  • معماران: رامبد ایلخانی، درنا مصر زاده و نشید نبیان
  • نوع کاربری: تجاری
  • سال طراحی: قبل از 1380
  • کارفرما: هومن مُشک‌ساران 
  • همــــکار طراحی: حسین کریمی
  • مساحت : 500 مترمربع
  • مدیریت اجرا: گروه اجرای شیفت (شرکت تغییر روند اجرا)، ابوالقاسم نبیان 
  • همکار اجرا: حسام‌الدین رئوف‌پناه 
  • عکاس: پرهام تقی‌اُف 

در طراحی و بازسازی فضاهای نمایشگاهی و فروشگاهی آنچه همواره حائز اهمیت است، نوع نمایش کالا و عنصر مورد نظر است؛ به‌خصوص برای فضاهای نمایشگاهی که غالباً پنجره‌ای رو به شهر دارند، اهمیت موضوع دوچندان خواهد شد. پروژه فروشگاه و نمایشگاه تاش از گروه طراحی شیفت به معماری رامبد ایلخانی، نشید نبیان و درنا مصرزاده یکی از همان طراحی‌های چالش‌برانگیز فروشگاهی و نمایشگاهی است که آن را به‌خوبی به اجرا درآورده‌اند. فروشگاه و نمایشگاه تاش، پروژه بازسازی یک واحد تجاری در ساختمانی حدوداً 40ساله، با سازه فلزی و مساحت حدود 100مترمربع و پنجره شهری به عرض 5 متر در مرکز تجاری شهر تهران است. این فروشگاه مارک لباسی را عرضه می‌کند که پالت رنگی آن محدود به سیاه و سفید است. در لباس سیاه و سفید، بدن مدل یا مانکن به فرمی انتزاعی تبدیل می‌شود؛ در حوزه‌های سیاه، خطوط بدن به‌واسطه عدم سایه‌اندازی در پس‌زمینه تیره، تخفیف یافته و حتی محو می‌شود و در حوزه‌های سفید، خطوط بدن به‌واسطه شدت سایه‌اندازی در پس‌زمینه روشن وضوح می‌یابد. درنهایت، فرم بدن به‌واسطه این خطوط منحنی تشدید یا تخفیف یافته و به‌صورت عنصری سه‌بعدی درک می‌شود و جلوه گیرایی را برای کاربران و مخاطبان این فروشگاه ایجاد می‌کند.

طراحی فروشگاه پارچه کارآگاه در قزوین

  • نام پروژه: گالری پارچه کارآگاه
  • موقعیت: چهارراه عدل، قزوین، ایران
  • معمار: امیراحمد رضایی
  • مساحت: ٣5 متر طبقه همکف-٢١متر طبقه دوم
  • کارفرما: محمدحسن کاراگاه
  • تاریخ شروع پروژه: شهریور 94
  • تاریخ اتمام پروژه: بهمن 94
  • مدت‌زمان طراحی:٣٠ روز
  • مدت‌زمان اجرا: 5 ماه  و ١٢ روز

اصولاً در طراحی داخلی فروشگاه، آن هم فروشگاهی برای عرضه یک محصول خاص آنچه حائز اهمیت است، طراحی ویترین جذاب و دعوت‌کننده است؛ ویترینی که بتواند در عین سادگی برای بیننده خیره‌کننده باشد و خریدار را به سمت خود بکشاند. طراحی یک فروشگاه زمانی منحصربه‌فرد می‌شود که جذابیت ویترین در فضای داخلی فروشگاه هم نمایان شود و اثری بدیع همانند گالری پارچه کارآگاه به معماری امیراحمد رضایی خلق کند. فروشگاه کارآگاه، گالری عرضه پارچه‌ای بسیار باسابقه و مشهور در استان قزوین بود که کارفرما با توجه به ورود رقبا به بازار تصمیم به بازسازی و تغییر نمای بیرونی و فضای داخلی فروشگاه داشت تا ظاهر جذابی به سبب جذب مشتری پیدا کند. در طراحی این فضا خواسته‌ کارفرما مطرح بود. وی تقاضا داشت پروژه در زمان محدود 4 ماه به اتمام برسد و با توجه به اینکه پروژه در قلب تجاری شهر قزوین واقع شده است برای شهروندان بسیار جذاب باشد و سبب برانگیختن حس کنجکاوی‌شان و ورود به داخل فروشگاه شود. همچنین نکته نهایی که کارفرما برای این پروژه مدنظر داشت، شاخص شدن فروشگاه نسبت به فروشگاه‌های مجاورش در طول شبانه‌روز بود که در همین راستا طراحی ویترین شاخص برای پروژه در اولویت قرار گرفت و نورپردازی و خلاقیت طراحی ویترین پروژه سبب خلق بنایی چشمگیر با ظاهری دعوت‌کننده در شهر قزوین شد.

برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه 09035550148 ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله منزل؛ نویسنده: ثمینا فراهانی؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان