مقدمه
از زمان غصب سرزمین فلسطین و تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در این سرزمین، یکی از شگردهای دستگاه های تبلیغاتی صهیونیسم بین الملل و نظام سلطه جهانی برای استمرار اشغال فلسطین و توسعه طلبی در منطقه و جلوگیری از مقابله افکار عمومی مردم جهان، به ویژه ملل مسلمان منطقه با توسعه طلبی صهیونیسم، فریب آنان با ایجاد شک و شبهه در ماجرای غصب فلسطین و مقاومت مردم این سرزمین بوده است. این سیاست همواره از سوی آنها در میان ملل مسلمان جهان، به ویژه در جوامع انقلابی که اهتمام بیشتری در حمایت از مقاومت فلسطین داشته اند بروز و ظهور داشته است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز با توجه به تعیین روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی(ره)، در جهت حمایت از مقاومت فلسطین و مبارزه با غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه، دستگاه های تبلیغاتی و ابزارهای رسانه ای و تبلیغاتی غرب و نظام سلطه جهانی و عوامل آنها در جامعه اسلامی ایران تبلیغ کرده اند که با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی مردم ایران و تورم فزاینده ای که در کشور وجود دارد، چرا جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین کمک مالی و حتی از مقاومت گروه های فلسطینی حمایت تسلیحاتی می کند.
القای این نوع تبلیغات به مردم ایران هر چند هدفی جز تأمین امنیت پایدار رژیم جعلی صهیونیستی و تداوم سیاست های توسعه طلبانه تروریستی و تجاوزکارانه این رژیم ندارد؛ اما بر بخشی از مردم ناآگاه به مسائل منطقه و یا جریان های سیاسی غرب گرا در ایران تأثیراتی داشته است. به همین لحاظ ضروری است برای آگاهی بخشی به ملت مسلمان ایران و تبیین حقیقت و ماهیت دفاع از مقاومت فلسطین به چند نکته اساسی توجه شود.
الف. تأکید آموزه های دینی بر حمایت از مظلومان و ستمدیدگان
ملت ایران مسلمان و نظام برگرفته از اراده ملی این ملت نیز برگرفته از آموزه های دینی و قرآنی است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران بنا بر اصول مندرج در قانون اساسی می بایست در سیاست گذاری های داخلی و خارجی خود به آموزه های دینی، به ویژه قرآن مجید تمسک جوید که قضیه فلسطین و حمایت ایران از مقاومت و پایداری ملت مسلمان آن در برابر اشغالگری و توسعه طلبی صهیونیست ها در منطقه نیز بخشی از آن است. قرآن مجید در آیات متعددی بر حمایت از ملل مظلوم تأکید ورزیده است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:
1. أُذِنَ لِلَّذینَ یقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقدیرٌ • الَّذین أُخرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ الناسَ بعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یذْکرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کثیراً وَ لَینْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ إِنَّ اللَّه لَقوِی عزیزٌ[1] در این آیه علت اذن در جهاد را «مظلومیت» و مورد ظلم قرار گرفتن و اخراج از کاشانه و آواره ساختن مؤمنان از وطن خود توسط ستمگران می داند.
2. وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِک ما عَلَیهِمْ مِنْ سَبیلٍ • إِنمَا السبیلُ علَی الَّذینَ یظْلِمُونَ النَّاسَ وَ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ أُولئِک لَهُمْ عَذابٌ أَلیم؛[2] کسانی که بعد از آنکه مورد ظلم قرار گرفتند، یاری بطلبند، ایرادی بر آنان نیست. ایراد و مجازات بر کسانی است که به مردم ستم می کنند و در زمین به ناحق ظلم روا می دارند...
3. وَ ما لَکمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النساءِ وَ الْوِلْدان الَّذینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنک وَلِیا وَ اجعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْک نَصیراً؛[3] چرا در راه خدا و برای رهایی مردان و زنان و کودکانی که [به دست ستمگران تضعیف شده اند] پیکار نمی کنید؟! همان افراد [ستمدیده ای] که می گویند: پروردگار ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود یارو یاوری برای ما تعیین فرما.
در سنت نبوی(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز سفارش زیادی به این امر شده است؛ چه اینکه در اسلام، مسئولیت مقابله با تهدید و ارعاب وظیفه ای همگانی است و مسلمانان باید یکپارچه در برابر عوامل تهدید و ارعاب بایستند و از مظلوم دفاع کنند و خصم ظالم باشند.
دستور نورانی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) مبنی بر اینکه: «همواره با خصم، ظالم و یار و یاور مظلوم باشید.» همواره بر تارک عالم می درخشد و بیانگر تعالی اصول حقوقی اسلام و حقانیت این نظام حقوقی می باشد.
پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نیز فرمودند: «هرکس فریاد دادخواهی هر مظلومی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد، مسلمان نیست.»
و در روایت دیگری فرمودند: «یاری ضعیفان، بهترین و بافضیلت ترین صدقه هاست.»
براساس بعضی از روایات دیگر، مسلمانان باید به حل معضلات و گره گشایی یکدیگر اهتمام ورزند و در این راستا تلاش کنند؛ وگرنه از زمره مسلمان واقعی خارج هستند.
از جهت دیگر نیز باید به این نکته اساسی توجه کرد که براساس اصول و مبانی اسلام، جامعه اسلامی پیکره واحدی است و مسلمین نمی توانند در قبال سایر مسلمانان بی تفاوت باشند.
پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: «حکایت مؤمنان در دوستی و مهربانی، چون اعضای یک پیکر است. وقتی یکی از آنها رنجور شود، دیگران به مراقبت و حمایت از او همداستان می شوند.»[4]
این همبستگی عمیق اسلامی، تعاون اسلامی را نیز به همراه دارد؛ بدین معنا که مسلمانان در همه امور و شئون مشترک اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود، موظف به همکاری و همیاری یکدیگرند.
ب. پایبندی به اصول و قوانین نظام و انقلاب اسلامی
اصول و قوانین نظام و انقلاب اسلامی ناشی از آموزه های دین مبین اسلام اند؛ لذا از بدو شکل گیری تاکنون اهداف خود را منحصر به برپایی حکومت اسلامی در ایران نکرده اند؛ بلکه خود را موظف به آزادی و بیداری سایر ملل مظلوم جهان و حمایت از حقوق آنان می دانند. براساس تحقق عملی حاکمیت ملی، دولت به نمایندگی از تمام افراد مردم، موظف به ایفای «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» است. به همین دلیل، ضمن آنکه «موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد.» در اعمال سیاست خارجی «دفاع از همه مسلمانان» را باید وجهه همت خود سازد.[5]
بر این اساس جمهوری اسلامی ایران حمایت های بی دریغ مادی و معنوی خود را در حد امکانات و شرایط بین المللی، از ملت های مظلوم به عمل آورده است (مانند حمایت از مقاومت مردم ستمدیده آفریقای جنوبی، مسلمانان بوسنی هرزگوین، افغانستان، قفقاز، لبنان و فلسطین و. ..)
لذا از آنجا که مشکل رژیم جعلی اسرائیل مربوط به همه جهان اسلام است و همه مسلمانان مورد تهدید هستند، حمایت از مقاومت فلسطین برای نجات ملت فلسطین و تشکیل دولت مستقل و طرد و نابودی اسرائیل، پیوسته مورد اهتمام مسئولان، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و در این زمینه، تدابیر قانونی و انواع حمایت های مالی، معنوی، تبلیغاتی و... صورت گرفته اند.
بر اساس مصوب 19/2/69 مجلس شورای اسلامی نیز خطوط اصلی سیاست حمایت های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از مردم فلسطین تدوین شده است.
ج. لزوم توجه به سایر مسئولیت های دینی و ملی دولت و نظام اسلامی
وجود برخی از مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...در سطح کشور، امری واقعی و غیرقابل انکار است و برای خروج از این وضعیت و دستیابی به وضعیت مطلوب تر، تلاش های مضاعفی لازم است.
غیر از این واقعیت، باید واقعیت دیگری را نیز در نظر گرفت و آن توجه به سایر مسئولیت های دینی و ملی دولت و نظام اسلامی است. به عبارت دیگر حیطه و گستره وظایف و مسئولیت های دولت ها، فقط به درون مرزهای آن کشور محدود نمی شود؛ بلکه دولت ها برای دستیابی به اهداف خود در سطح داخلی و بین المللی (از قبیل تأمین امنیت و منافع ملی و تحقق آرمان های ایدئولوژیک) ناچارند محدوده عملکرد و اقدامات خود را به بیرون از مرزهای بین المللی، گسترش دهند و در عرصه معادلات و رقابت های بین الملل شرکت فعال داشته باشند.
امروزه به دلیل گسترش ارتباطات و تکنولوژی، جهانی شدن اقتصاد و... که مرزهای ملی کشورها را درنوردیده است دیگر نمی توان حیطه عملکرد و وظایف دولت ها را در محدوده مرزهای آن کشور تعریف کرد؛ بلکه برعکس، دولتی از توانایی بیشتر در سامان دادن به مسائل داخلی و تأمین امنیت و رفاه در سطح جامعه و تعقیب آرمان های ایدئولوژیک خود بهره مند است که به صورت فعال در مناسبات، معادلات و رقابت های بین المللی حضور داشته باشد و در چهارچوب اصول سیاست خارجی خویش، نقش مؤثرتری را در تأثیرگذاری بر تحولات منطقه ای و بین المللی ایفا کند و از موقعیت ها و فرصت های بین الملل به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود استفاده کند.
دولت ها برای تحقق اهداف سیاست خارجی خود از ابزارهایی چون دیپلماسی، حربه های اقتصادی، نظامی و فرهنگی بهره می برند. استفاده صحیح و به موقع از این ابزارها در میزان موفقیت واحدهای سیاسی بسیار مؤثر است.[6]
د. همسویی حمایت از مقاومت فلسطین با منافع ملی ایران
حمایت های اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی و حتی نظامی در حد وسع و توان از ملت های مسلمان دیگر خصوصاً فلسطین نه تنها با منافع ملی ایران تعارض ندارد؛ بلکه در راستای تأمین منافع ملی و همسو با آن است؛ زیرا:
اولاً، منافع ملی یک کشور فقط به مرزهای جغرافیایی آن محدود نمی شود؛ لذا دولت ها به میزان هزینه هایی که در کشورهای دیگر صرف می کنند و نیز از توان و قدرت تصمیم گیری و تأثیرگذاری بیشتری در آینده آن کشور و معادلات منطقه ای برخوردارند.
ثانیاً، حفظ موجودیت، استقلال و تمامیت ارضی و امنیتی ملی کشور که از عناصر کلیدی و حیاتی تشکیل دهنده منافع ملی است نیازمند صرف چنین هزینه ها و کمک به ملت هایی است که در خط اول مبارزه با دشمنان ما قرار دارند.
رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: «اگر صهیونیست های افزون طلب، گرفتار انتفاضه نبودند، بدون تردید برای سیطره بر مصر و سوریه و لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه وارد عمل می شدند.»
پیشینه تاریخی رژیم صهیونیست نیز بیانگر همین واقعیت تلخ است. «آریل شارون» وزیر جنگ این رژیم، پس از اشغال بیش از نیمی از سرزمین لبنان در سال 1361/1982 «طرح تصرف چاه های نفتی منطقه خلیج فارس» را با استفاده از نیروی نظامی ارائه کرد و صراحتاً اعلام کرد: «با تصرف منطقه خلیج فارس توسط ارتش اسرائیل، نفت این منطقه نه یک نفت و سلاح عربی، بلکه یک نفت و سلاح یهودی خواهد شد.»[7]
ه. دلایل دیگر
افزون بر مطالب یادشده، دلایل دیگر عبارتند از:
1. با توجه به نیازهای ضروری و حیاتی مردم فلسطین و امکانات نسبتاً خوب کشورمان، این کمک ها محدودند و تأثیر منفی بر روند آبادانی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی ما بر جای نمی گذارند. به علاوه نتایج مثبتی را در کوتاه مدت و طولانی مدت، در سطح منطقه ای و بین المللی، برای کشورمان به ارمغان می آورند.
2. مسلمین امت واحده اند و سرنوشت مشترکی دارند. استعمارگران همواره در پی جداسازی و تفرقه میان ملت های مسلمان اند تا از این رهگذر سلطه خود را بر جهان اسلام استوارتر سازند. لذا با عدم حمایت از مقاومت فلسطین به پاره سازی امت واحد اسلامی کمک کرده ایم.
5. بر اساس روایتی همان طور که کمک های فردی موجب افزایش نعمت و برکات الهی هستند، کمک های اجتماعی نیز چنین اند.
6. امروزه در تمام جهان سرمایه هایی بعنوان حرکت های انسان دوستانه برای کمک به جوامع محروم اختصاص داده می شود.
7. این کمک ها اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی را بهتر حفظ می کند و قدرت جمعی مسلمانان را بر دشمنان افزون می سازد.
8. ارسال این قبیل کمک ها مختص ایران نیست؛ بلکه کشورهای بزرگ جهان (مانند آمریکا) به رغم وجود بسیار مشکلات داخلی باز هم در جهت اهداف و منافع نامشروع خود کمک های بسیار زیادی را به اسرائیل که واقعاً هیچ بهره ای برای ملت آمریکا ندارد ارسال می کنند.
پی نوشت ها:
[1] حج/ 39 و 40
[5] قانون اساسی، اصول6،11،56،153.
[6] ر. ک: قوام، عبدالعلی اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل، ص 206
[7] برای آگاهی بیشتر از این طرح رجوع کنید به: مجید صفاتاج، سناریوی جنگ نفت، (تهران: انتشارات تجسم خلاق، 1386).