همه چیز تحت تاثیر نرخ ارز/ کدام بازار ایران بیشترین بازدهی را در سال ۱۴۰۱ داشت؟

بازارهای ایران در سالی که گذشت روزهای پرافت و خیزی را تجربه کردند.

همه چیز تحت تاثیر نرخ ارز/ کدام بازار ایران بیشترین بازدهی را در سال 1401 داشت؟

زهرا علی اکبری- بازارهای ایران در سالی که گذشت بیش از هر چیزی تحت تاثیر رشد بهای ارز بودند. افزایش قابل توجه قیمت دلار در نیمه دوم سال تمامی بازارهای ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و سبب شد رند رو به رشد قیمت‌ها در تمامی بازارها اتفاق بیفتد.

افزایش نرخ ارز البته یک قربانی بزرگ از دولت گرفت.رییس کل بانک مرکزی، علی اکبر صالح‌ابادی در حالی که اطمینان مداوم می‌داد که قیمت ارز به زودی ثبات خواهد یافت و شرایط عادی بر این بازار حکمفرما خواهد شد، جای خود را به محمدرضا فرزین داد. او در اولین گام، از سیاست اجرای شده در دولت سیزدهم یعنی حذف ارز چهار هزار و دویست تومانی عقب نشینی کرد و اعلام شد بهای ارز کالاهای اساسی حداقل به مدت یک تا یک سال و نیم در محدوده 28 هزار و پانصد تومان باقی خواهد ماند .

دمای ارز بالا رفت

قیمت دلار در حالی به محدوده 45 تا 46 هزار تومان در پایان سال رسید که قیمت ارز در اولین روز سال در کانال بیست و شش هزار تومان قرار داشت. به این ترتیب دلار در این دوره زمانی بیش از 74 درصد گران شد.

روند حرکت دلار در سال گذشته را باید به دو بخش تقسیم کرد. در نیمه اول سال دلار تا سطوح سی هزار تومان حرکت کرد اما از نیمه دوم سال بود که بهای ارز روندی افزایشی را شاهد بود و بهای ارز حتی تا سطوح شصت هزار تومان نیز پیش‌روی کرد.

نکته اینجاست که حتی مرکز پژوهشهای مجلس نیز رسیدن به سطوح غیر قابل باور بهای ارز را مورد تایید قرار داد. افزایش قیمت دلار ناشی از افزایش فشار تحریم‌ها از یک سو و همچنین کسری بودجه و رشد نقدینگی و بالار فتن تورم ریالی بود. در نهایت اما بازگشت نرخ ارز نه در اثر تغییر سکان سیاست‌های اقتصادی بلکه ناشی از گشایش سیاسی در روابط با همسایگان بود و برقراری روابط ایران و عربستان و باز شدن مسیر درهم مهمترین دلیلی بود که سبب شد دلار در نیمه کانال چهل هزار تومان با سال 1401 خداحافظی کند.

بیشتر بخوانید:

دلار با چه قیمتی سال ١4٠١ را به پایان برد؟

پیش‌بینی بورس در سال 1402/ پرواز بورس نزدیک است؟

بازار سکه، سکه شد

بازار سکه با رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار مواجه بود. از یک سو افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و از سوی دیگر رشد قابل توجه نرخ ارز در بازارهای داخلی عالم رشد بهای سکه بودند به طوری که حباب سکه به ارقام غیرقابل بار شش مییون و هفت یلیون تومان رسید. بازار ربع سکه در سالی که گذشت بازاری داغ تلقی می‌شد.

در اولین روزهای فروردین ماه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار ازادی در محدوده دوازده میلیون و سیصد و هفتاد و سه هزار تومان بود اما در پایان سال بهای هر قطعه سکه با رشد عیب و غریب بین 29 تا سی میلیون تومان بود. به این ترتیب بازدهی قیمت سکه بیش از 142 درصد بود. هر گرم طلا نیز به قیمت یک میلیون و 239 هزار تومان فروخته می شد اما بهای هر گرم طلا نیز به دو میلیون و 640 هزار تومان افزایش یافت. قیمت هر گرم طلای هجده عیار نیز 113 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

همه چیز تحت تاثیر نرخ ارز/ کدام بازار ایران بیشترین بازدهی را در سال 1401 داشت؟

مسکن از دسترس دور شد

قیمت مسکن نیز مانند سایر کالاهای در نیمه دوم سال رشد فزاینده ای را شاهد بود. قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در بهمن ماه در قیاس با فروردین ماه بیش از شصت درصد افزایش یافت و هر متر مربع واحد مسکونی از محدوده 32 میلیون تومان به طور متوسط در تهران به 55 میلیون تومان در بهمن ماه سال گذشته رسید.

افزایش شدید قیمت مسکن مانع از تبدیل تقاضای بالقوه مسکن به تقاضای بالفعل شد و فاصله خرید مسکن برای ایرانیان به توجه به کاهش شدید قدرت خرید دستخوش افزایش جدی شد.

سال گرانی خودرو

بازار خورو نیز در سالی که گذشت افزایش شدید قیمت توام با رکود را تجربه کرد. این رشد شدید قیمت در همه خودروها محسوس بود و سبب شد قیمت برخی خودروهای داخلی نیز میلیاردی شود . نه قرعه کشی و نه عرضه خودرو در بورس و نه حتی اعلام خبر واردات خودرو هیچ کدام نتوانست بازار خودرو را دستخوش آرامش نماید.

اقتصادی ترین خودروی بازار ایران یعنی پراید 131 در 1 فروردین 1401 با قیمت 169 میلیون تومان در بازار فروخته می‌شد. این خودرو در آخرین روز سال حدود 315 میلیون تومان فروخته شد . به این ترتیب این خودروی اقتصادی در یک سال بیش از 86 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

بازار سرمایه چقدر رشد کرد؟

شاخص کل بورس در سال 1401، روزهای پرفراز و شنیبی را پشت سر گذاشت و در نهایت سال را در کانال 1.9 میلیون واحدی به پایان برد.شاخص کل بورس تهران در حالی که در ابتدای سال در کانال 1.3 میلیون واحد قرار داشت، سال 1401 را در محدوده یک میلیون و 900 هزار واحد به پایان برد.

به این ترتیب بازدهی بورس به طور متوسط در سال گذشته، 43 درصد بوده است. شاخص هم وزن نیز در پایان سال نسبت به سال 1400، 236 هزار و 979 واحد رشد داشته است که افزایش 68 درصدی را نشان می‌دهد.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان