آلمان / کاهش شدید قیمت مسکن پس از ۱۲ سال

بنا بر محاسبه اقتصاددانان بانک فدرال در شهرها، قیمت مسکن در سال ۲۰۲۲ همچنان میان ۲۵ تا ۴۰درصد بالاتر از سطح واقعی بوده است.

قیمت املاک مسکونی در پایان سال 2022 برای اولین بار در طول دوازده سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش دویچه وله،‌ طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، از اکتبر تا دسامبر سال گذشته قیمت املاک و مستغلات به طور متوسط 3.6درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این اولین کاهش از پایان سال 2010 است که 0،5درصد افت را نشان می‌دهد.

آخرین بار در سه ماهه اول سال 2007 بود که قیمت خرید آپارتمان‌ها و خانه‌های مستقل و نیمه مستقل با افت 3،8درصدی مواجه شدند. در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2022، قیمت‌ها به طور متوسط 5درصد کاهش داشته‌اند.

کارشناسان آماری می‌گویند، عامل تعیین‌کننده برای کاهش قیمت خرید به‌احتمال کاهش تقاضا در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی و تورم فزاینده بوده است.

با افزایش سریع نرخ بهره، رونق طولانی‌مدت در بازار املاک و مستغلات آلمان متوقف شده است، زیرا وام‌ها بسیار گران‌تر از پیش شده‌اند. با این حال، در کل سال 2022، به دلیل رشد در سه فصل اول، قیمت املاک مسکونی 5.3درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. در سال 2021، قیمت‌ها با افزایش 11.5درصدی، به طور بی‌سابقه‌ای در مقایسه با سال‌های پس از 2000 روند صعودی پیدا کردند.

در پایان سال 2022 افت بیشتر هم در شهرها و هم در مناطق روستایی به ثبت رسیده است. بر اساس آمارها، "قیمت خانه‌های تک‌خانواده بیشتر از آپارتمان‌ها کاهش یافته‌اند". به عنوان مثال، خانه‌های مستقل یک و دو خانواره در مناطق شهری 5.9درصد ارزان تر از سه ماهه مشابه سال قبل بوده است، در حالی که قیمت آپارتمان‌ها در این شهرها تنها یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 در مناطق روستایی کم‌جمعیت، خانه‌های مستقل تک‌خانواده 5.5درصد ارزان تر بودند، در حالی که آپارتمان‌ها کمی گران‌تر و با افزایش یک‌دهم درصد مواجه بودند. در کلان‌شهرهای برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت، اشتوتگارت و دوسلدورف، قیمت خانه‌های تک و دو خانواره 2.9درصد کمتر و آپارتمان‌ها 1.6درصد کمتر معامله شدند.

بر اساس گزارش بانک فدرال آلمان، افزایش شدید و غیرواقعی قیمت‌های املاک و مستغلات مسکونی در سال گذشته همچنان ادامه داشته است.

بنا بر محاسبه اقتصاددانان بانک فدرال در شهرها، قیمت مسکن در سال 2022 همچنان میان 25 تا 40درصد بالاتر از سطح واقعی بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان