وبلاگ مشرق

تدبیر جدید سردار رادان برای "یگان ویژه"/ نماینده تهران: دولت هرچه زودتر قانون کالابرگ را اجرا کند

یک استاد حوزه علمیه اخیرا پیرامون اغتشاشات پاییز گفته است که این آشوبها ناشی از معضل فرهنگی و معنوی است و بسیاری از همین جوانها، اعتقادات سالمی دارند و از روی جهل و ناآگاهی، چنین رویکردی پیدا کردند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اگر "جهاد تبیین" نباشد...

روایت یک استاد حوزه از اغتشاشات پاییز

تدبیر جدید سردار رادان برای "یگان ویژه"/ نماینده تهران: دولت هرچه زودتر قانون کالابرگ را اجرا کند

آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌های علمیه تهران طی سخنانی در مقدمه درس خارج فقه القضای خود گفته است: امروز به شدت از جهت معنویت، احساس خلأ می کنیم. آن چه در آشوب‌های پاییزی رخ داد کاملا نشان داد که ما بیش از هر چیزی معضل فرهنگی داریم و در معضلات فرهنگی بیش از هر نقطه‌ای و هر حیثی معضل معنویت وجود دارد و باید برای ارتقای معنویت تلاش کرد.

به گزارش شفقنا، وی عنوان کرد: از برکات و آثار جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند ارتقای معنویت در جامعه است. جهاد تبیین یک تکلیف دینی و ملی برای همه طلاب است تا جامعه را آگاه کنیم. بسیاری از بدحجابی‌ها به دلیل عدم آگاهی از احکام دین و اثرات حجاب و عفاف است و باید در این باره جهاد تبیین صورت بگیرد.

این استاد حوزه علمیه افزود: طلاب، علما و مدرسین محترم باید از فرصت ماه رمضان استفاده کنند و حقایق را به مردم منتقل کنند. ما با یک جنگ ترکیبی در اغتشاشات مواجه بودیم که وجه اصلی و قوت آن، جنگ شناختی است، دشمنان بر ذهن مردم اثر می گذارند و نگرش ها را تغییر می دهند.

آیت ا... رشاد تاکید کرد: مساله حجاب از ضروریات دین است و در این باره تردیدی وجود ندارد. آیات و روایات صریح قرآن کریم در این باره تاکید دارد و قطعا طلاب، روحانیت و حوزه‌های علمیه از مساله حجاب کوتاه نمی‌آیند.

وی گفت: بسیاری از همین جوانها، اعتقادات سالمی دارند و از روی جهل و ناآگاهی، چنین رویکردی پیدا کرده اند. ما وظیفه جهاد تبیین و آگاهی جامعه را داریم. اگر پیامدهای فرهنگی حجاب و عفاف تبیین شود و جوانان توجیه شوند که این پوشش و لباس، هویت ماست و ما نمی خواهیم تحت نفوذ فرهنگ بیگانه باشیم؛ بسیاری از همین بانوان کم حجاب نیز حجاب را رعایت می کنند.

آیت ا... رشاد همچنین تصریح کرد: طلاب و روحانیت بداند باید با منطق، روش های درست و با اخلاق خالصانه و شجاعانه و در نظر گرفتن مصالح با این آسیب‌ها مواجه شود. [1]

*اگرچه اغتشاشات اخیر ریشه های مختلفی داشت و طراحی آن از قبل در داخل و خارج توسط دشمن و ایادی او صورت گرفته بود لکن می توان اذعان کرد که اصلی‌ترین ریشه آن به دلایل فرهنگی بازگشت دارد.

فرهنگی که باید در فرایند "جهاد تبیین" نهادینه شود. و جهاد تبیینی که به شبهات پاسخ دهد و بایدها و اصول جامعه اسلامی را برای همگان شرح دهد.

بایستی به این حقیقت نیز توجه داشت که ما همچنان با خطر اغتشاش و خاصه با "فتنه اقتصادی" مواجهیم. فضای عام‌البلوایی که به دلیل کاستی خواص کشور در جهاد تبیین رخ‌نمون شده است و اگر اغتشاشی هم بواسطه آن رخ دهد بسا که لزوما مزاجی فرهنگی هم نداشته باشد.

لذاست که ما معتقدیم جهاد تبیینی که آیت ا... رشاد بر آن تأکید دارد البته فقط نباید منحصر به فرهنگ باشد و توجه به پیوست های اقتصادی، امنیتی و بایدهای حکمرانی نیز در آن ضروری است وگرنه موفق نخواهد بود.

***

نماینده تهران: دولت هرچه زودتر قانون کالابرگ را اجرا کند

تدبیر جدید سردار رادان برای "یگان ویژه"/ نماینده تهران: دولت هرچه زودتر قانون کالابرگ را اجرا کند

اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون شعار امسال (مهار تورم؛ رشد تولید) گفته است: برای اینکه مردم کاهش نرخ تورم را در عمل احساس کرده و تورم حداقل در تامین برخی از کالاهای اساسی برای مردم حذف شود، مجلس اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی را در قانون بودجه سال 1401 پیش بینی کرد.

او تأکید می کند: باید هرچه زودتر این کار انجام شود تا مردم مستقیما در سفره خود کاهش نرخ تورم و مهار آن را احساس کنند. زمانی که ما به جای یارانه نقدی، کالا در اختیار مردم قرار دهیم، خود به خود رشد تولید را به دنبال خواهد داشت. چون دولت به نوعی از تولید کالاهای اساسی نیز با این اقدام حمایت می‌کند. فلذا اولین اقدام عملیاتی که منجر به کاهش نرخ تورم و رشد تولید می شود اجرای کامل طرح کالابرگ الکترونیک است. نکته دومی که به صورت عمومی باید مورد توجه قرار گیرد این بوده که قطعا مقداری از فشارهای ظالمانه و بی رحمانه ای که استکبار جهانی به خصوص آمریکا و برخی از دولت های اروپایی علیه کشور ما اعمال کرده اند، تاثیر گذار است. اما ما باید به سمت کنترل شاخص های اصلی که منجر به رشد نقدینگی و پایه پولی و در نهایت افزایش نرخ تورم می شود، گام برداریم.

شاکری همچنین گفته است: بانک ها بدون توجه به شاخص های اقتصادی که در ارائه تسهیلات باید مورد توجه قرار گیرد، تسهیلات ارائه می کنند. با این کار انگار پول در اقتصاد پمپاژ می کنند. سالیان سال است که در صحبت های تمام مسئولان کشور به این موضوع اشاره می شود. بنابراین مدیریت و کنترل بانک ها توسط بانک مرکزی باید با جدیت بیشتری دنبال شود. در گزارشی که کمیسیون اصل 90 مجلس در روزهای پایانی سال قبلی ارائه کرد، از تخلفات سنگین و عدیده بانک‌ها رونمایی شد. این گزارش نیز به دولت ارسال شد تا مورد توجه قرار گیرد. بانک مرکزی باید با قدرت وارد شود تا بتواند بانک ها را به ریل اصلی خود باز گرداند و در نتیجه تسهیلات به سمت تولید هدایت شود. [2]

*می توان گفت که 3 شاه بیت مهم برای رفع مشکلات اقتصادی در کلام آقای شاکری مورد اشاره قرار گرفته که توجه ویژه به آنها ضروری است.

اجرای هرچه سریعتر قانون مصوب مجلس مبنی بر ارائه کالابرگ به مردم، کنترل شاخص های اقتصادی کنترل‌پذیر از قبیل عوامل نقدینگی و گرانی بیقاعده در بازار و اعمال نظارت دولت و بانک مرکزی بر فعالیت های بانکها.

اگرچه در این زمینه گفتنی های زیادی هست لکن میتوان گفت که اگر دولت محترم تنها نسبت به همین 3 مسئله اهتمام ویژه ای به خرج دهد؛ بسا که اثرات مربوط به رشد تولید و مهار تورم؛ بسیار زود در رخسار اقتصاد کشور عیان شود و مردم و نظام اسلامی بالاخره احساس کنند که دولت آقای رئیسی دارد در زمینه اقتصاد کار می کند.

***

تدبیر جدید سردار رادان برای "یگان ویژه"

تدبیر جدید سردار رادان برای "یگان ویژه"/ نماینده تهران: دولت هرچه زودتر قانون کالابرگ را اجرا کند

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا اخیرا طی سخنانی در رزمایش ظفر یگان ویژه که برای ایفای نقش این یگان در ایام نوروز و به منظور ارتقای امنیت مردم برگزار شده است خبر داد: در حوزه امنیت داخلی غیر از کنترل ناآرامی‌ها نقش‌های جدیدی را بر عهده خواهیم گرفت.

سردار حسن کرمی همچنین گفته است: در آینده، ملموس‌تر و بیشتر از این نوع مأموریت‌ها را در برنامه‌های خود بر اساس تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور در ایجاد امنیت در جای‌جای کشور خواهیم داشت.

او تصریح می کند: در پشتیبانی از واحدهای مرزی، عملیات رزمی را در دستور کار داریم که اگر نیاز شد از واحدهای مرزی پشتیبانی کنیم. برای نقش‌های جدید نیازمند تجهیزات و آموزش‌های جدید هستیم و از ابزار فنی و پیشرفته باید برخوردار باشیم که تهیه آن‌ها در دستور کار قرار دارد. [3]

*پیش از این و در سال های قبل نیز از سوی تحلیلگران امنیتی تأکید شده بود که "یگان ویژه" برای ایفای نقش بیشتر در مأموریت اصلی خود یعنی مقابله با ناامنی داخلی؛ باید بیش از این در منصه عمومی جامعه حضور داشته باشد و مردم باید با این نهاد راهبردی آشنایی بیشتری داشته باشند.

تأکیدی که به نظر می رسد ابتنای اصلی تدبیر فرمانده جدید ناجا برای یگان ویژه بر همان استوار است.

دقت شود که یگان ویژه بر اساس ماهیت "شهربان اسلامی" و رویکرد انقلابی و مردمی خود می تواند در مأموریت های جدیدش موجب یک انفتاح عمومی شود و رایحه خوش خدمت را بیش از این در جامعه ایجاد کند.

نظیر همان راهی که بسیج مستضعفین رفت و در ذهن مردم به یک جایگاه یاری‌گر در کنار نقش های امنیتی خود رسید.

جالب است بدانید که "یگان ویژه پاسداران" پیش از این و در دهه 80 نیز فعالیت هایی را در حیطه‌های مردم‌یاری، مبارزه با باندهای شرارت و مبارزه با مواد مخدر نیز انجام می داد و در این راه شهدای بسیاری را هم تقدیم راه انقلاب اسلامی کرد.

راهی که به نظر می رسد با تدبیر جدید سردار رادان بعنوان فرمانده جدید ناجا، مجددا قرار است در فراروی یگان ویژه قرار گیرد و این نیروی انقلابی و مردمی را فعال‌تر از دوران قبل وارد صحنه کند.

***

1_https://fa.shafaqna.com/?p=1545083

2_isna.ir/xdNBnj

3_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1343218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان