تشکیل جلسه شورای امنیت درپی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس

ایسنا نوشت: شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به تصمیم روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس تشکیل جلسه داد.

تشکیل جلسه شورای امنیت درپی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس

این جلسه شورای امنیت به درخواست اوکراین و پس از آن برگزار شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در 25 مارس اعلام کرد که روسیه قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را (با برد و تخریب کمتر از سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک) در بلاروس مستقر کند.

ساعاتی پیش از برگزاری این نشست، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس بر آتش این موضوع تنش‌زا دمید و گفت که اگر نیاز شود کشورش می‌تواند میزبان سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک روسیه نیز باشد که برد و قدرت تخریب به مراتب بیشتری دارند.

برخی از حاضران در جلسه از جمله نمایندگان آمریکا، اوکراین و چین مستقیم یا غیرمستقیم مخالفت خود را با این تصمیم روسیه اعلام کرده و به وعده‌ای اشاره کردند که ولادیمیر پوتین در دیدار اخیرش با همتای چینی خود شی جینپینگ داده بود. در بیانیه مشترک دیدار این دو رهبر ذکر شده بود که کشورهای هسته‌ای باید از استقرار تسلیحاتشان در خارج از مرزهای خود خودداری کنند.

این در حالیست که پوتین معتقد است این کار تعهدات هسته‌ای روسیه را نقض نمی‌کند، زیرا قرار نیست کنترل این تسلیحات در اختیار بلاروس قرار گیرد، بلکه آن‌ها صرفا در خاک بلاروس مستقر خواهند شد.

نماینده چین در این نشست گفت: خواستار لغو تمامی قراردادها پیرامون اشتراک تسلیحات هسته‌ای بوده و از استقرار تسلیحات کشورهای هسته‌ای در خارج از مرزهایشان حمایت نمی‌کنیم. باید از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و بحران هسته‌ای پیشگیری کنیم.

با این حال، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در دفاع از تصمیم کشورش گفت که مسکو نه تسلیحات هسته‌ای، بلکه «مجموعه‌های موشکی تاکتیکی عملیاتی» را به بلاروس می‌فرستد که تحت کنترل روسیه خواهند بود. او تاکید کرد که این کار تعهدات بین‌المللی روسیه را نقض نمی‌کند.

نبنزیا در ادامه آمریکا را به نقض پیمان‌های کلیدی منع اشاعه هسته‌ای متهم کرد و مخالفت پوتین با استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکایی در کشورهای ناتو را یادآور شد.

همچنین نماینده بلاروس در سازمان ملل با اشاره به عزم همسایگان غربی خود برای تقویت قوای نظامی و همچنین تحریم‌های غربی، گفت که برنامه استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس پاسخی است به «چالش‌هایی» که «امنیت ملی» کشورش را هدف گرفته‌اند.

آمریکا در این نشست از روسیه خواست تا درباره استقرار این تسلیحات در خاک بلاروس تجدیدنظر کند و با بیان اینکه هیچ کشوری روسیه یا شخص پوتین را تهدید نمی‌کند، گفت این جنگ می‌تواند هر لحظه با تصمیم دولت روسیه به پایان برسد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان