خوب نخوابیدن باعث مرگ زودرس می‌شود؟/ این توصیه‌ها را جدی بگیرید

سیناپرس نوشت: شواهد متعددی مبنی بر تاثیرات کم خوابی یا زیاد خوابیدن بر کوتاه شدن عمر، وجود دارند؛ اما نتایج جدید محققان دانشگاه پزشکی گوانگژو نشان داده اند که فعالیت بدنی می تواند برخی از این اثرات منفی را خنثی کند.

خوب نخوابیدن باعث مرگ زودرس می‌شود؟/ این توصیه‌ها را جدی بگیرید

دانشمندان توضیح دادند: نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش سطح فعالیت بدنی، عوارض خواب ناسالم بر عمر را تضعیف می کند.

ورزش و خواب سالم، هر دو به افزایش طول عمر کمک می کنند. با این وجود، ارتباط مشترک فعالیت بدنی و خواب با سلامت، تاکنون به درستی مطالعه نشده بود. این مطالعه، اولین تحقیقی است که به بررسی اثرات مشترک فعالیت بدنی و مدت خواب بر خطر مرگ و میر پرداخته است.

محققان برای این مطالعه، داده های 90 هزار بزرگسال با میانگین سنی 62 سال را که بین سال های 2013 تا 2015 به مدت یک هفته از مچ ‌بند دارای شتاب ‌سنج استفاده کرده بودند، بررسی کردند. طی یک پیگیری متوسط هفت ساله، تقریبا 3 هزار شرکت‌ کننده جان خود را از دست دادند که مرگ هزار نفر از آنها به دلیل بیماری قلبی عروقی و مرگ دو هزار نفر از آنها ناشی از سرطان بود.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، تیم تحقیقاتی دریافت، خطر مرگ و میر ناشی از کم خوابی در افرادی که فعالیت بدنی کمتری داشتند، 16 درصد و و خطر مرگ ناشی از خواب بیش از حد در این افراد، 37 درصد بیشتر بود.

یافته ها همچنین نشان داد: مدت زمان خواب، در افرادی که فعالیت بدنی زیادی داشتند و به طور منظم ورزش می کردند، ارتباطی با خطر مرگ نداشت.

علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند: خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی_ عروقی و سرطان، با فعالیت بدنی و ورزش متوسط یا زیاد، از بین رفت.

دانشمندان اظهار داشته اند: یافته‌های ما نشان داده اند، میزان فعالیت بدنی و خواب کافی، می توانند در پیشگیری یا به تاخیر انداختن مرگ زودرس در میانسالان مؤثر باشند. یافته های تحقیقاتی در مجله European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده اند.

بیشتر بخوانید:

هشدار؛ افزایش خطر ابتلا به این بیماری با حذف وعده سحری/ توصیه تغذیه‌ای برای سلامتی

35236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان