نایکان تراپی: هنر شفا یافتن با خودنگری

نایکان تراپی منبعی غنی برای رشد و تقویت عزت نفس، تعامل با دیگران و بهبود رشد شخصی افراد است. این حقیقت که این تکنیک سبب تقویت خودبازنگری می شود، در درمان افسردگی، تروما و دیگر اختلالاتی از این دست موثر است.

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی های فردی؛ مریم طرزی - شما در مورد خودتان چه فکر می کنید؟ روابط شما با دیگران چگونه است؟ در چه مرحله ای از زندگی تان قرار دارید؟ گاهی لازم است اندکی مکث کنید، و خود را مورد ارزیابی قرار دهید. این یک روش درمانی خاص و بسیار کمک کننده است.
 
واقعاً در دنیای پرشتاب کنونی خوداندیشی هیچ جایی ندارد. از اندکی درنگ در احوال خود، عمیق شدن در درونمان و پی بردن به اینکه چه چیزی در هماهنگی با ماست و چه چیزی ساز ناموافق با ما می زند، محرومیم. ما وقت نداریم؛ اگر هم اوقات فراغتی پیدا کنیم آن را صرف فضای مجازی و تا حد امکان قطع ارتباط با اطراف مان می کنیم، تلویزیون تماشا می کنیم و چرتی می زنیم.
 
همه ی این ها بدان معناست که تقریباً بدون اینکه متوجه باشیم، از آن فضاهای درونی که خویشتن ما را می‌سازند و از آن واقعیت‌هایی که ما را تعریف می‌کنند، به تدریج فاصله می‌گیریم. در واقع، در فضای پراسترس زندگی زندانی و زیر بار چیزهای بی معنا خفه می شویم.
 
 ناراحتی های ناشی از منابع ناشناخته بسیار نامحسوس ظاهر می شوند و ما همچنان به صورت مکانیکی و خودکار ادامه می دهیم. هر چه از خود دورتر شویم، به ناراحتی روانی و عصبی و به دنبال آن عدم رضایت نزدیک تر می شویم.
 
در ژاپن، اصطلاحی الهام بخش وجود دارد که به نایکان Naikan معروف است. در واقع نایکان یک تکنیک است، تکنیک در خود نگریستن و تأمل کردن با چشم ذهن و روح. این مفهوم سال هاست که یک شیوه درمانی است.  مدرسه ای درمانی بر مبنای همین مفهوم معروف به نایکان- تراپی احداث شده است که بیش از 80 سال قدمت دارد. مدرسه ای که بسیار مثمر ثمر و جذاب است.

در این درس با مبانی تایکان تراپی آشنا می شویم.
 

متن کامل را در سواد زندگی بخوانید (اینجا)

_____________________

درس های دیگری در سواد زندگی
مدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان