انتخابات ترکیه / حذف کاندیدای پیروز حزب کردها/ اعتراض و ۸۹ بازداشتی

عبدالله زیدان نامزد کردهای شهر وان در انتخابات شهرداری‌ها بیش از ۵۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد. با این حال گواهی انتصاب وی رد شد.

 مردم ترکیه در شهرهای وان و ازمیر در اعتراض به محرومیت نامزد‌ حزب "برابری و دموکراسی خلق‌ها" برای مقام شهرداری وان به خیابان آمدند. 89 تن دستگیر شدند. علیرغم برتری یک سیاستمدار کرد، نامزد حزب اردوغان شهردار وان می‌شود.

به گزارش دویچه وله، روز چهارشنبه 15 فروردین (سوم آوریل) گروه بزرگی از مردم شهرهای ازمیر و وان در اعتراض به محرومیت عبدالله زیدان، از قرار گرفتن در مقام شهرداری وان دست به تظاهرات زدند.

این سیاستمدار کرد و نامزد حزب "برابری و دموکراسی خلق‌ها" در انتخابات محلی روز یکشنبه گذشته در برابر نامزد حزب "عدالت و توسعه" (حزب اردوغان) پیروز شد.

علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه در پلتفرم اکس از بازداشت 89 نفر در جنوب شرقی ترکیه و در ازمیر خبر داد.

یرلیکایا علت این بازداشت‌ها را "پرتاب سنگ" و شعار دادن تظاهرکنندگان در حمایت از "حزب ممنوعه کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) " عنوان کرد. فرماندار استان وان تجمعات را به مدت 15 روز ممنوع کرد. تظاهراتی نیز در استانبول برگزار شد که پلیس برای متفرق کردن معترضین از گاز اشک آور استفاده کرد.  

عبدالله زیدان نامزد کردهای شهر وان در انتخابات شهرداری‌ها بیش از 55 درصد آرا را به خود اختصاص داد. با این حال گواهی انتصاب وی رد شد.

عبدالله زیدان نامزد کردهای شهر وان در انتخابات شهرداری‌ها بیش از 55 درصد آرا را به خود اختصاص داد. با این حال گواهی انتصاب وی رد شد.

مرجع انتخاباتی محرومیت او را اینگونه توجیه کرد که "زیدان دارای سابقه کیفری" بوده است و اجازه شرکت در انتخابات را نداشته. این در حالی است که مقامات ناظر بر انتخابات از هفته‌ها قبل نامزدی زیدان را برای شرکت در انتخابات تایید کرده بودند.

اکنون به جای او نامزد مورد تایید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عنوان شهردار منصوب می‌شود که بر اساس نتایج اولیه  تنها حدود 27 درصد آرا را آورده است.

در انتخابات شهرداری‌های ترکیه نامزدان جناح اپوزیسیون در بسیاری از شهرها به ویژه شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر توانستند به پیروزی دست یابند. این شکستی سخت برای اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان