رفع یبوست و تخلیه روده با خاکشیر

مدرنیزه شدن سبک زندگی امروز و جایگزین شدن فست فود با مصرف انواع میوه در کنار کم تحرکی موجب می شود، تا یبوست به عارضه رایج بدل گردد. افراد بسیاری هستند، که در طول زندگی خود بار ها این عارضه را تجربه می کنند، در این مقاله به بررسی تخلیه روده با خاکشیر پرداخته شده است، تا با فواید و موارد احتیاط در مصرف آن آشنایی پیدا کنید.

رفع یبوست و تخلیه روده با خاکشیر

یبوست نوعی عارضه معده ای روده ای می باشد و ممکن است، هر فردی به آن مبتلا شود، در واقع افرادی که حرکات روده ای کندی داشته باشند، به این عارضه مبتلا می شوند، مدفوع کمتر از سه بار در هفته به صورت سفت و خشک نشان دهنده ابتلا به یبوست می باشد. رفع یبوست و تخلیه روده با خاکشیر امکان پذیر می باشد، که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

بیماری ها و عارضه های مختلفی می توانند، در نتیجه یبوست روی دهند، نوع مزمن یبوست می تواند، علاوه بر ناراحتی در هنگام دفع موجب بی حالی، کسالت، بد مزه شدن دهان و کاهش اشتها شود. به همین خاطر توصیه می شود، درمان مناسبی برای حل این موضوع در نظر گرفته شود.

تخلیه روده با خاکشیر

عوامل مختلفی می توانند، منشا بروز یبوست باشند، رژیم غذایی نامناسب، عدم تعادل هورمونی، تاثیر جانبی برخی دارو های مصرفی و یا آناتومی بدن از رایج ترین عوامل بروز این عارضه محسوب می شوند، بهترین روش درمان اصلاح رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی می باشد.

کمک به تخلیه روده با خاکشیر

در طب سنتی برای رفع یبوست، مصرف خاکشیر توصیه شده است. زندگی کم تحرک امروزی موجب افزایش ابتلا به این عارضه می شود، در نتیجه ممکن است، یک فرد در طول زندگی خود بار ها به این عارضه مبتلا شود، در بهترین حالت می توان با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم و استفاده از برخی مواد غذایی خانگی از بروز این عارضه پیشگیری کرد، یا با استفاده از درمان های خانگی به رفع آن پرداخت.

یکی از درمان های خانگی که می تواند، در این زمینه بسیار مفید باشد، استفاده از خاکشیر است. خاکشیر در طب سنتی دارای تاریخچه ای طولانی است و برای سلامت انسان فواید گسترده ای دارد.

روش مصرف

مصرف این گیاه با روش های مختلفی امکان پذیر است، برای بهره بردن از فواید این گیاه جهت تخلیه روده با خاکشیر پیشنهاد می شود، از روش های زیر پیروی کنید.

ابتدا خاکشیر را برای چند بار به خوبی بشویید، تا آلودگی و خاک احتمالی از آن جدا شود، در اولین روش می توانید، خاکشیر را برای مدت چند ساعت در آب سرد بخیسانیم و سپس آن را مصرف کنیم، در روش دوم خاک شیر را باید در قوری بریزید و اجازه دهید، برای مدت ده دقیقه بجوشد و پس از خنک شدن آن را بنوشید.

بهترین روش جوشاندن خاکشیر با چند حبه قند یا شکر می باشد، برخی از افراد به این روش اصطلاحا «قندداغ» می گویند. مصرف دو تا سه قاشق غذاخوری خاکشیر با آب جوش و نبات علاوه بر کمک به بهبود یبوست در شفاف شدن و زیبایی رنگ چهره تاثیر دارد، زیرا خاکشیر مقوی هاضمه و معده می باشد.

درمان ضعف معده و مزاج سرد

می توان از خاکشیر برای درمان مزاج سرد نیز استفاده کرد، چرا که طبع خاکشیر برای سرد مزاجی یا گرم مزاجی مفید می باشد، افرادی که دارای مزاج سرد می باشند، عموما دارای برخی از علائم چون خشکی دهان، کم میلی به آب، بد مزه شدن دهان و در برخی موارد درگیر احساس درد در معده، ضعف و لاغری مداوم نیز هستند.

یبوست در سنین بالا

با افزایش سن به تدریج آب بدن کاسته می شود و در نتیجه آن معمولا افراد مسن دارای بدن کم آب هستند، کم آبی بدن در نهایت یبوست را به همراه خواهد داشت، یکی از بهترین درمان های خانگی برای تخلیه روده با خاکشیر در افراد مسن استفاده از این گیاه به صورت قندداغ می باشد.

مصرف خاکشیر کمک می کند، تا بدتن آب مورد نیاز خود را تامین کند و با رفع کم آبی یبوست نیز برطرف می شود، البته ممکن است، مصرف خاکشیر موجب تیره شدن رنگ مدفوع شود، که این موضوع جای نگرانی ندارد. استفاده از ملین و مسهل برای افراد مسن توصیه نمی شود.

آشنایی با موارد احتیاط در مصرف خاکشیر

حب های ملین و مسهل  ممکن است، همان میزان رطوبت اندک بدن را کشیده و خطرات بسیار جبران ناپذیری برای سالخوردگان به همراه داشته باشد، بنابراین در چنین شرایطی بهتر است مقداری خاکشیر را کوبیده در استکان بریزید و با عسل و آب جوش مخلوط کنید، مصرف این ترکیب به رفع یبوست در افراد مسن بسیار کمک می کند.

یبوست کودکان

ممکن است، برخی از کودکان به یبوست دچار شوند، این عارضه می تواند، برای آن ها همراه با دل درد و جوش بر روی بدن همراه باشد. در این شرایط می توان از گیاه خاکشیر و فواید آن بهره برد، استفاده از قندداغ به صورت یک قاشق غذاخوری در روز در طول یک دوره به کاهش دل درد و بی قراری در کودکان کمک می کند. برای تهیه قندداغ کودکان ابتدا خاکشیر را بکوبید و مقدار یک قاشق چایخوری خاکشیر را به صورت قندداغ تهیه کنید.

یبوست بارداری

یکی از مشکلات رایج دوران بارداری یبوست می باشد، علاوه بر این در این دوران معمولا استفاده از دارو ممنوع می باشد. خاکشیر با داشتن طبع ملایم و معتدل بهترین انتخاب در این دوران است، هرچند این گیاه با مصرف به اندازه و درست بدون عوارض خاصی می باشد، با این وجود در این دوران به قدر کافی محتاط باشید و مصرف خاکشیر را به اندازه و محتاطانه در پیش بگیرید.

خواص خاکشیر

مصرف خاکشیر می تواند، برای رفع یبوست بسیار موثر باشد. بنابراین در ادامه مهمترین خواص تخلیه روده با خاکشیر بیان شده است.

  • تنظیم حرکت روده ها
  • کمک به خروج مواد زائد از روده
  • بهبود حرکات روده ها
  • درمان و پیشگیری از یبوست
  • افزایش ترشح مایعات در دستگاه گوارش
  • کاهش التهابات دستگاه گوارش

خواص ضد التهابی

از فواید خاکشیر کمک به بهبود حرکات روده ها می باشد، علاوه بر این باید گفت این گیاه مفید به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند و این ضد التهاب گیاهی دارای توانایی کمک به رفع التهابات دستگاه گوارش و افزایش ترشح مایعات دستگاه گوارش نیز می باشد. استفاده از این درمان گیاهی راهکاری طبیعی و مفید برای رفع عارضه یبوست است. این که بتوانیم، فواید و خواص خاکشیر را بهتر بشناسیم، کمک می کند، تا به بهترین نحو از این گیاه مفید استفاده کنیم.

موارد احتیاط

هرچند خاکشیر دارای فواید بسیاری می باشد، اما ممکن در برخی شرایط مصرف آن با فواید همراه نباشد و مضراتی داشته باشد. افرادی که دارای ورم معده یا زخم معده می باشند، باید مصرف خاکشیر خود را محدود نمایند، افرادی که دارای طبع سرد می باشند و یا به بیماری های ناشی از طبع سرد مانند روماتیسم و آرتروز مبتلا می باشند، نیز در مصرف خاکشیر محتاط بوده و آن را همراه با عسل یا عرق نعنا مصرف کنند.

فواید خاکشیر برای رفع یبوست در افراد مسن

خانم های بارداری در این دوران باید خاکشیر را با رعایت جوانب احتیاط در پیش بگیرند. هرچند خاکشیر در درمان یبوست مفید می باشد، اما مصرف بیش از اندازه آن برای تخلیه روده با خاکشیر ممکن است، یبوست را افزایش دهد و موجب ابتلا به مگاکولون شود. در چنین شرایطی روده منبسط می شود و فرد قادر به دفع مدفوع و گاز های روده نخواهد بود.

مصرف بیش از اندازه خاکشیر در دوران شیردهی ممکن است، باعث نفخ و دل درد در مادر و نوزاد شود. مصرف طولانی مدت خاکشیر موجب تنبلی روده می شود، زیرا خاصیت ملینی فعالیت روده را کاهش می دهد و در نتیجه استفاده طولانی مدت، روده ها بدون کمک ملین عمل دفع را به خوبی انجام نمی دهند.

در صورتی که در اثر مصرف خاکشیر به سردرد مبتلا شدید، توصیه می شود، این گیاه را با کتیرا میل کنید، تا این عارضه کاهش یابد و روی ندهد. دانه های خاک شیر بسیار ریز می باشند و امکان دارد سنگ ریزه های زیادی با آن همراه باشد، که در صورت شستشوی نامناسب و مصرف بیش از اندازه و به مرور زمان این احتمال وجود دارد، که به ایجاد سنگ کلیه در فرد منتهی شود، بنابراین آشنایی با طریقه شستن صحیح خاکشیر در چند مرحله ضروری به نظر می رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان