وبلاگ مشرق

کنایه تند محسن هاشمی به تِز تحریمی حجاریان/ نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

یک عضو فقهای شورای نگهبان از مردم خواست برای رأی به نامزدها دقت نظر داشته باشند. اما دقت نظر در انتخابات چیست و "رأی خوب" چگونه محقق می‌شود؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کنایه تند محسن هاشمی به تِز تحریمی حجاریان

کنایه تند محسن هاشمی به تِز تحریمی حجاریان/ نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

محسن هاشمی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در سخنانی که مشرق آنها را منتشر کرد، پیرامون انتخابات و رفتارهای هسته سخت اصلاحات گفته است:

"آنچه به جبهه اصلاحات برمی‌گردد به نظر می‌آید که در ساماندهی اولیه هنگام ثبت‌نام نامزدها تا به حال موفق عمل نکرده‌اند و براساس اخبار از جبهه اصلاحات نتوانستند حتی مصوبات درونی خود را به اجرا درآورند، از جمله راهبرد شرکت مشروط قبل از ثبت‌نام که فعلاً به شرکت مشروط بعد از ثبت‌نام و قبل از تایید، تبدیل شده است و به نظر در نهایت به سمت شرکت مشروط بعد از تایید صلاحیت‌ها خواهد رسید."[1]

*واضع تئوری "مشارکت مشروط" یا همان تحریم انتخابات؛ سعید حجاریان است و هم‌او بود که به جبهه اصلاحات یاد داد که می‌توانند بر مسیر این خیانت بزرگ گام بردارند!

تئوری خطرناکی که البته خاتمی بعنوان لیدر اصلاحات نیز متّبع آن است و بر همان مسیر راه می‌سپارد.

در این میان اما برخی احزاب و اصلاح‌طلبان نجیب با این تصمیم تحریمی موافقت و همراهی ندارند و در هر 3 انتخابات گذشته که رسما از سوی جبهه اصلاحات مورد تحریم واقع شد؛ شرکت کردند.

کارگزاران و رجال باسابقه آن از جمله این نجبا هستند که حاضر نشدند با تحریم انتخابات همراهی کنند.

در انتخابات زودهنگام اخیر نیز اگرچه ثبت نام اسحاق جهانگیری به نام کارگزارانی‌ها است اما تاکنون موضع مصرّحی از آنان پیرامون حمایت از جهانگیری به گوش نرسیده. بماند که احتمال تأیید صلاحیت جهانگیری هم به شدت دور از ذهن است. مع‌الوصف تأکید کارگزارانی‌ها بر مشارکت در انتخابات و کنایه به طرح تحریمی چپ‌های هسته سخت اصلاحات یک موضع مغتنم است که بر نجابت حزب کارگزاران دلالت می‌کند.

در عین حال به نظر می‌رسد کارگزارانی‌ها در انتخابات مشارکت داشته باشند و به یک گزینه مورد اجماع خودشان رأی بدهند.

***

نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

کنایه تند محسن هاشمی به تِز تحریمی حجاریان/ نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

غلامحسین کرباسچی، فعال اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده؛ در اشاره به انتخابات پیش رو گفته است:

"پیش بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه ای را فعلا نمی بینم."[2]

*پیش‌بینی آقای کرباسچی که از قامت یک رجل سیاسی سابقه‌دار ابراز شده قابل تأمل است.

اگرچه نگاهی به وضعیت قطب‌بندی نامزدها و تسهیم آرا نشان می‌دهد که تحلیل کرباسچی نمایه‌های زیادی از واقعیت دارد.

در باب فعالیت‌های انتخاباتی تا این لحظه آقایان قالیباف و سپس لاریجانی فعالیت‌های خوبی بویژه در فضای مجازی داشته‌اند و با رعایت اخلاق اقدام به طرح سر فصل برنامه‌های خود کرده‌اند.

در این میان از سوی یکی از همین نامزدها برنامه‌هایی مبنی بر آزادسازی طرح واردات خودرو و جمع‌آوری افاغنه غیر مجاز نیز اعلام شده که با اقبال گسترده‌ای همراه شده است.

***

تأکید عضو فقهای شورای نگهبان بر "رأی با دقت"

کنایه تند محسن هاشمی به تِز تحریمی حجاریان/ نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

رسا گزارش داد: آیت‌ا... شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان طی سخنانی در جلسه درس خارج خود که اخیراً برگزار شد در اشاره به انتخابات پیش رو با بیان اینکه مردم در مقام انتخاب هرچقدر در انتخاب افراد دقت نظر بیشتری به خرج بدهند قطعاً به رشد انقلاب کمک خواهند کرد، گفت: به فضل الهی مردم عزیز ایران اسلامی با حضور باشکوه در انتخابات پیش رو ادامه دهنده راه امام خواهند بود. [3]

*دقت نظر داشتن در انتخاب، همان "رأی خوب" است.

رأی دادنی که در پیوست مشارکت انتخاباتی می‌تواند سبب‌ساز تغییر مثبت در زندگی مردم و افزوده شدن سرعت پیشرفت شود.

شناخت رأی خوب بیش و پیش از هرچیزی به "کارنامه" و خوانش آن وابسته است.

به این معنی که مردم باید بدانند نامزدی که کارنامه ندارد یا کارنامه دارد اما نکته خاص و مشعشعی در آن نیست اساسا نمی‌تواند از مصادیق رأی خوب باشد.

مردم پس از خوانش کارنامه و انتخاب بهترین معدل‌ها نیز البته باید به سراغ انطباق وعده‌ها با کارنامه‌ها بروند تا دریابند که کدام نامزد، اجرایی‌ترین برنامه‌ها را ارائه می‌کند.

در این فرایند همچنین باید به یک نکته بسیار مهم و کلیدی دقت داشت و آن اینکه چیزی رهزن رأی خوب نشود!

به این معنی که جامعه رأی دهندگان با مشاهده چند عکس یا شنیدن تهمت فساد یا طرح مقولات بیربط به کارآمدی و کارنامه؛ رأی خوب خود را به رأی بد تبدیل نکنند و گزینه کارآمد را کنار نگذارند.

مثال واضح این قضیه مثال پزشک حاذقی است که سیگار می‌کشد و بیمار هم باید برای درمان دردش به او مراجعه کند.

بدیهیست که سیگار کشیدن پزشک با اینکه رفتار بایسته‌ای نیست اما نباید رهزن بیمار مبتلی و امتناع او از مراجعه به پزشک حاذق شود.

انتخابات و نامزد کارآمد نیز همینگونه است و مردم مادام که سندی قضایی علیه صاحب بهترین کارنامه وجود ندارد؛ نباید او را به صرف چند حرف یا تهمت از رأی خود محروم کنند. زیرا به این واسطه خودشان از درمان محروم شده‌اند.

***

1_ mshrgh.ir/1610548

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-662560

3_ https://rasanews.ir/003BPx

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان