امام حسین(ع) تجلی خون خدا

در زیارت عرشی عاشورا امام حسین(ع) به لقب «ثار الله» ملقّب شده است.[۱] حضرت، خون خداست و خود خدا نیز حفاظت از تشکیلات آن حضرت را تضمین کرده است.

امام حسین(ع) تجلی خون خدا

در زیارت عرشی عاشورا امام حسین(ع) به لقب «ثار الله» ملقّب شده است.[1] حضرت، خون خداست و خود خدا نیز حفاظت از تشکیلات آن حضرت را تضمین کرده است.

اگر تمام شیعیان اقامه عزا و گریة بر سیّدالشهداء(ع) را رها کنند، هیچ لطمه‌ای بر دستگاه عظیم آن حضرت وارد نمی‌شود؛ زیرا خداوند حکیم، هرگز اجازة خاموشی یا تحریف این دستگاه را به کسی نمی‌دهد. در صورت رها کردن عزای حسینی، تنها خود افراد متحمل خسارت شده و در روز قیامت مأیوس و سرافکنده و شقاوتمند می‌شوند.

 

بر اساس پاره‌ای از متون روایی، امام حسین(ع) ذکر خداست[2] که خداوند آن را برای انسان‌ها نازل کرده است:

(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ)[3] ؛ همانا ما خودمان قرآن را نازل نمودیم.

در کتب تفسیری واژة (الذِّکْرَ)را به قرآن کریم تفسیر نمودند؛[4] امّا از آن جایی که حضرت سیّدالشهدا(ع) و دیگر معصومان: قرآن ناطق بوده و مفسّر حقیقی قرآن هستند، می‌توان واژة(الذِّکْرَ) را نیز به ایشان نسبت داد.[5] خداوند متعال در ادامة آیه فوق به حفاظت از قرآن صامت و ناطق اشاره نموده  و می‌فرماید:

(وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ)[6]

 

صیانت و حفظ دستگاه حضرت سیّدالشهداء(ع) و گریه بر مصائب آن حضرت، برعهدة خداوند است. او ضامن بی‌همتایی است که همه چشم‌ها و قلوب در اختیار اوست. اگر انسان برای حضرت اشک می‌ریزد، به خاطر ارادة پروردگار است، نه ارادة خودش. او «مقلّب القلوب»[7] بوده و تحوّل قلوب در اختیار اوست.

 

---------------------------------------------------------------------

[1]. کلیات مفاتیح الجنان: زیارت عاشورا؛ «السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره»

[2] . تفسیر نورالثقلین 3/4، حدیث12.

[3]. حجر(15):9؛ همانا ما قرآن را نازل کردیم،

[4]. المیزان:1/62.

[5]. تفسیر نور الثقلین:3/ 4، حدیث 12: «فی کتاب المناقب لابن شهر آشوب بعد أن ذکر قوله تعالى:﴿فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ﴾ ثم قوله تعالى: ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ﴾: تفسیر یوسف القطان و وکیع بن الجراح و اسمعیل السری و سفیان الثوری أنه قال الحارث: سألت أمیر المؤمنین7عن هذه؟ قال: و الله انا لنحن أهل الذکر، نحن أهل العلم، نحن معدن التأویل و التنزیل.»

[6]. حجر(15):9؛ و یقیناً ما نگهبان آن [از تحریف و زوال ] هستیم.

[7]. در کتاب المحجة البیضاء:6/82، چنین آمده است: «و کان کثیراً مّا یقول:یا مقلّب القلوب ثبّت قلبی على دینک.»

 

برگرفته از کتاب آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا(ع) نوشته استاد حسین انصاریان



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر