تولید افزایش یابد تا قیمت‌ها کنترل شود

رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی گرگان نیز درباره گرانی مواد اولیه ابراز نگرانی کرد و گفت: قیمت شن و ماسه تقریبا به دو برابر رسیده است و هیچ اقدامی از طرف مرتبطین این موضوع انجام نمی‌شود در صورتی که حل این معضل نیاز به هم‌صدایی و همکاری از سوی ذینفعان دارد.

تولید افزایش یابد تا قیمت‌ها کنترل شود

سید محمد مرتضوی افزود: لازم است تولید این محصولات افزایش یابد تا قیمت‌ها کنترل شود و ضروری است دستگاهای نظارتی برای بررسی و نظارت بر مقدار تولید و سود عده‌ای که در واقع بازار سیاه را ایجاد کرده‌اند، اقدامی انجام دهد.

امروز به علت گرانی قیمت تمام شده ساخت مسکن اکثر مردم نمی‌توانند خانه بخرند

رئیس انجمن انبوه سازان گفت: قیمت مواد اولیه و مصالح ساخت روز به روز در حال افزایش است و به تبع آن هزینه نهایی ساخت مسکن نیز بسیار بالا رفته است و اکثر مردم نمی‌توانند خانه بخرند.

دکتر مهران فدوی در دومین جلسه کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی گرگان در سال 1403 که با حضور جمعی از اعضای کمیسیون و فعالین این صنعت با محوریت گرانی شن و ماسه برگزار شد، با اشاره به افزایش چشمگیر این مواد اولیه، توضیح داد: افزایش قیمت در این بخش انبوه سازان را با مشکلات جدی مواجه کرده است چون این اقلام از جمله مواد اولیه مهم ساخت ساختمان به شمار می‌آیند و در مورد قیمت مسکن به طور مستقیم تعیین کننده هستند.

وی ادامه داد: آسیبی که به عرصه ساخت و فعالان صنعت ساختمان وارد شده است می‌تواند به تمام مشاغل مرتبط با این صنعت سرایت کرده و ضربه‌ای بزرگ به شاغلین در این حوزه باشد.

فدوی ضمن هشدار درباره قیمت شن و ماسه و بتن، افزود: متاسفانه با افزایش قیمت بتن، سیمان نیز وارد بازار سیاه شده است و سازندگان را در خصوص تامین این مواد دچار مشکلات اساسی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن شرایط موجود و افزایش تقاضا باید مجوزهای لازم از طرف دستگاههای قضایی برای احداث معادن شن و ماسه صادر شود تا کنترل عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود.

پروژه های پیمانکاری که به دلیل تورم شکست می‌خورند

یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان نیز با تاکید بر اینکه گرانی ناگهانی مصالح در سال‌های اخیر توانسته است برخی پروژه‌های پیمانکاری را با شکست مواجه کند، گفت: به عنوان مثال پروژه‌ای که امسال می‌توانست با هزینه 10 میلیارد تومان تمام شود با وجود تورم سال آینده با 40 درصد تورم به سرانجام می‌رسد و علاوه بر فشار بر پیمانکار، مردم نیز تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرند و خانه‌دار شدن آنها می‌تواند یک عمر طول بکشد.

محمد ابراهیم پور تصریح کرد: شاید سیاست گذاری حاکمیتی نیاز به اصلاح دارد و غلط است چون دولت باید بپذیرد این صنعت به شکل مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است.

قیمت‌ها در گلستان حتی از تهران هم بالاتر است

در ادامه یک عضو هیات مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی استان گلستان تاکید کرد: قیمت شن و ماسه در استان گلستان در مقایسه با استان‌های اطراف و حتی تهران، بسیار بالا است و افزایش زیادی داشته و این تنها محدود به شن و ماسه نمی‌شود، سنگ و برخی اقلام دیگر نیز دچار گرانی ناگهانی شده‌ و موجب تعطیلی بسیاری از پروژه‌ها شده اند.

در ادامه یک عضو هیات مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی استان گلستان تاکید کرد: قیمت شن و ماسه در استان گلستان در مقایسه با استان‌های اطراف و حتی تهران، بسیار بالا است و افزایش زیادی داشته و این تنها محدود به شن و ماسه نمی‌شود، سنگ و برخی اقلام دیگر نیز دچار گرانی ناگهانی شده‌ و موجب تعطیلی بسیاری از پروژه‌ها شده اند.

افزایش تعداد مجوزهای تغییر کاربری

در ادامه معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت گلستان گفت: با افزایش تعداد مجوزهای تغییر کاربری برای صدور مجوز برداشت شن و ماسه از معادن، قطعا تولید این مواد افزایش یافته و باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

رضا حسنی‌نسب تعداد معادنی که اکنون در استان مصالح مورد نیاز را تامین می‌کنند، 5 معدن برشمرد و افزود: طبق روال مجوز تغییر کاربری توسط امور اراضی استان صادر می‌شود و تاکنون جلساتی نیز با همین هدف برگزار شده است و امیدواریم مانند گذشته در این خصوص پیش برویم و مجوزهای جدید بدون مشکل صادر شوند.

لازم به ذکر است رئیس اتاق بازرگانی گرگان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان و رئیس انجمن پیمانکاران عمرانی گلستان از دیگر حاضرین در این نشست بودند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان