ماهان شبکه ایرانیان

خواص پنجه گربه و فایده های مختلف استفاده از این گیاه

خواص پنجه گربه بسیار زیاد می باشد و اگر می خواهید با این گیاه و خواستگاه آن بیش تر آشنا شده و اطلاعاتی در مورد خاصیت هایی که دارد بدست آورید این بخش را از دست ندهید.

خواص پنجه گربه و فایده های مختلف استفاده از این گیاه

گیاه پنجه گربه یکی از گیاهان خوب برای بدن می باشد و می تواند به سیستم دفاعی بدن کمک کرده و مانع از بروز انواعی از بیماری های خاص خواهد شد. در واقع شما می توانید گیاه علف پنجه گربه را در دشت و دمن ایران به راحتی پیدا کنید و می توان گفت که این گیاه در هر زبان محلی و بومی عنوان خاص خود را دارد. برگ های سوزنی شکل این گیاه همانند پنجه های گربه هست به همین دلیل اکثر مناطق ایران این گیاه را به پنجه گربه می شناسند. خواص گیاه پنجه گربه را در ادامه برایتان مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی با گیاه پنجه گربه و فواید آن

گیاه پنجه گربه نوعی از گیاهان بالارونده بوده و دارای مو های ضخیم به طول 100 پا می باشد. این گیاهان در جنگل های پر باران آمازون و کشور های استوایی مانند آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می شود. البته که بخش زیادی از این گیاه و اطلاعات مرتبط با آن در ایالات متحده یافت می شود و در پرو به دست آمده است. خار های خمیده و شبیه پنجه گربه در بدنه این گیاه وجود دارد و به همین دلیل آن را گیاه پنجه گربه ای می نامند. همچنین باید بدانید که در ساقه این گیاه مایع تلخ و آبکی جمع می شود.

فواید پنجه گربه

از اینکه برای تهیه دارو استفاده می شود و باید بدانید که پوسته آن را از ریشه درخت مو یا همان پیچک آن جدا می سازند و با استفاده از این بخش از گیاه دارو هایی را نیز تهیه می کنند که برای موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. باید بدانید که جمع آوری ریشه این گیاه برای تهیه دارو ها باعث نابودی آن می شود بنابراین گیاه شناسان برای یافتن سایر منابع تامین این گونه عناصر می باشد که در ریشه این گیاه یافت می شود.

پنجه گربه به صورت پوسته استاندارد شده یا خام نیز قابل دسترس می باشد که پوسته خام این گیاه کوبیده شده و در تهیه چای ها از آن استفاده می شود. مصرف مایع استاندارد یا فرآورده های خشک شده این گیاه هم معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد چرا که استاندارد کردن به معنای کنترل کیفی این گروه دارو های گیاهی محسوب می شود.

خواص دارویی پنجه گربه بسیار زیاد است و بسیاری از طبیعت درمانگر هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارند بیان کرده اند که این گیاه می تواند  دستگاه ایمنی را تقویت کرده و همچنین مانع از بروز بیماری سرطان می شود. معمولاً پوست داخلی یا ریشه این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و ترکیبات موثر آن شامل استرول ها، پلی فنل ها، پرو آنتوسیانیدین ها، الکالوئید های اکسیندول، تری ترپن ها و گلیکوزید های گیاهی می باشد. تمامی این ترکیبات باعث می شود تا روده تمیز تر شده و کار گلبول های سفید را بهبود می بخشد و در نهایت برای مقابله با بیماری ها و سرطان ها اهمیت خاصی دارد.

آشنایی با اهمیت پنجه گربه

از دیگر خاصیت های این گیاه می توان به آنتی اکسیدانی بودن آن اشاره کرد که می تواند منجر به از کار افتادن رادیکال های آزاد شده و همچنین باعث می شود تا التهاب های بدن شما کاهش پیدا کند. در نهایت این مورد یک درمانی برای عفونت های ویروسی به شمار می رود. بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است نشان داده که این گیاه عوارض ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی را به شدت کاهش می‌دهد.

از نظر طب سنتی این گیاه طبعی گرم دارد و از حدود 2000 سال پیش افرادی که ر این زمان زندگی می کردند از این گیاه برای تهیه دارو استفاده می کردند و مورد را یک داروی بسیار خاص و شگفت انگیز می دانستند و از این مورد در بیماری هایی مانند بیماری های واگیر امیزشی، آرتریت،  انواع زخم ها و درمان سرطان ها استفاده می کردند و این مورد دارای اهمیت بالایی بوده است.

تحقیقاتی که در مورد این گیاه انجام شده است نشان داده که گیاه دارای خواص بسیار قدرتمندی بوده و می تواند باعث کاهش التهاب ها و همچنین از بین رفتن یاری از ویروس ها در بدن شده و مانع از گسترش سلول های سرطانی خواهد شد. البته این تحقیقات کافی نیست و هنوز نیاز است تا روی این گیاه و خواص درمانی آن تحقیقاتی به عمل بیاید با این وجود باید بدانید که این گیاه جزئی از 10 گیاه طبی مهم است که در فروشگاه های ایالات متحده آمریکا از سال 1997 به فروش می رسد.

درمان آرتریت با پنجه گربه

درمان آرتریت با پنجه گربه

خواص گیاه پنجه گربه بسیار زیاد است که شما می توانید از آن برای درمان آرتریت و التهاب‌های مربوط به مفاصل استفاده کنید. در واقع در یک مطالعه ای که در سال 2001 انجام شد نشان داد که در افرادی که از عصاره این گیاه استفاده کرده بودند به صورت معناداری درد های آرتریت آن ها کاهش پیدا کرده بود. باید بدانید که این گیاه سرشار از خواص ضد التهابی بوده و باعث می شود التهاب که عامل اصلی بیماری آرتریت است به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین شما می توانید از کرم های پنجه گربه به صورت موضعی برای کاهش درد های آرتریت و درمان آن استفاده کنید.

پیشگیری از گسترش سلول های سرطانی

از دیگر خواصی که گیاه پنجه گربه با خود دارد این است که مانع از بروز گسترش سلول های سرطانی در بدن می شود و این مورد با مطالعات علمی که انجام شد نشان داده شد.در واقع مطالعاتی که روی این گیاه انجام شد نشان داد که این گیاه می تواند باعث کشته شدن سلول های تومور ها و سلول های سرطانی شود و همچنین دانشمندان معتقدند که این گیاه مانع از رشد سلول های سرطانی خواهد شد.

بهبود سرطان با گیاه پنجه گربه

این گیاه با داشتن خواص آنتی اکسیدانی این گیاه برای درمان سرطان بسیار خوب است و از اکسید شدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد پیشگیری می کند.

کاهش فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا می باشند می توانند از خواص گیاه پنجه گربه استفاده کرده و این مورد را در بدن خود به تعادل برسانند. در واقع پنجه گربه می تواند باعث بهبود علائم عصبی متفاوت در افراد شده و همچنین مانع از تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته خون می شود.

این مورد بدان معناست که نه تنها این گیاه می تواند منجر به کاهش فشار خون شما شود بلکه احتمال انواعی از سکته های قلبی و مغزی را به شدت کاهش می دهد. باید بدانید که توانایی این گیاه برای بهبود فشار خون به دلیل وجود ماده ای به نام هیرروسوتین می باشد که این مورد اهمیت زیادی در مسدود کردن کانال های کلسیم داشته و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

بهبود سیستم ایمنی

داشتن یک سیستم ایمنی قوی باعث می شود تا شما کم تر به بیماری های متفاوت دچار شده و همچنین می تواند از بدن شما در برابر انواعی از سرطان ها مراقبت کند. مطالعاتی که روی افراد انجام شد نشان داد که این گیاه می تواند میزان گلبول های سفید خون را افزایش دهد و این آزمایش چندین و چند بار تکرار شد و همچنین روی نمونه های انسانی نیز مورد تایید قرار گرفت.

تقویت سیستم اینی با پنجه گربه

تایید شدن انسانی این آزمایش ها باعث شد که محققان به این نتیجه برسند که این گیاه می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی در انسان ها شود.

بهبود تبخال ها

تحقیقات انجام شده بر روی گیاه پنجه گربه نشان داد که این گیاه می تواند تاثیرات مثبتی روی درمان تبخال نیز داشته باشد. ویروس تبخال در طول عمر انسان در بدن او و سیستم ایمنی اش وجود دارد و به صورت دوره ای ممکن است خود را بروز دهد و منجر به لکه های قرمز و یا زخم های باز شود. مطالعاتی که در سال 2014 انجام شد نشان داد که این گیاه می تواند یا خواص ضدعفونی و ضد قارچی که دارد با این ویروس مبارزه کرده و در نهایت آن را درمان می کند.

از بین رفتن مشکلات گوارشی

یکی دیگر از خواص پنجه گربه این است که می تواند بیماری های را بهبود بخشد و باید بدانید که بیماری کرون یکی از این بیماری ها است که باعث التهاب روده شده و در نهایت باعث می شود دستگاه گوارش شما التهاب زیادی داشته باشد.

کرون می تواند نشانه هایی مانند درد های شکمی اسهال شدید خستگی کاهش وزن و سوء تغذیه را با خود به همراه داشته باشد ولی استفاده از این گیاه باعث می شود شما التهابات روده‌تان را کاهش داده و از این بیماری گواری رهایی یابید.

خواص پنجه گربه

از گیاه پنجه گربه معمولاً برای درمان بیماری های گوارشی مانند کولیت، دیورتیکولیت، گاستریت،  هموروئید، زخم معده و سندروم روده قلیایی نیز استفاده می شود.

روش استفاده از این گیاه

برای اینکه بتوانید از گیاه پنجه گربه استفاده کنید و از خواص ضد التهابی آن بهره بگیرید بهتر است ابتدا با یک پزشک مشورت کنید و اگر پزشک تایید کرد این گیاه را به درمان روزانه خود اضافه کنید. در غیر این صورت امکان دارد این گیاه با دارو هایی که مورد استفاده تان است تداخلاتی ایجاد کرده و مشکلات شما افزایش پیدا کند. با این حال اگر می خواهید از این گیاه استفاده کنید سه روش برای مصرف آن وجود دارد که در ادامه آن ها را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم.

روش اول استفاده از این گیاه چای پنجه گربه می باشد و شما می توانید یک گرم سبوس ریشه را در 250 میلی لیتر آب ترکیب کرده و به مدت 10 الی 15 دقیقه آن را بجوشانید و بعد از اینکه خنک شد آن را از صافی عبور داده و روزانه یک لیوان از این چای میل کنید.

روش دوم استفاده از این مورد استفاده از عصاره پنجه گربه می باشد که روزانه 2 الی 3 بار باید به میزان یک الی 2 میلی لیتر از آن میل کنید. و روش آخر استفاده از این گیاه استفاده از آن به صورت خشک شده می باشد و روزانه 20 الی 60 میلی گرم می توانید از این مورد استفاده کنید.

خواص پنجه گربه

به صورت گلی باید بدانید که این گیاه کاربرد های رایجی دارد و برای درمان درد های خفیف معده، انواعی از سرماخوردگی ها، انواعی از جراحات جزئی, ایجاد مصونیت و انواعی از گلودرد ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مصرفی گیاه پنجه گربه

اگر می خواهید به درستی از این گیاه استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که یک سری نکات را باید رعایت کنید.  در ادامه آن ها را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید بدون مشکل از این گیاه استفاده کنید.

  • استفاده از این گیاه برای کودکان زیر 3 سال ممنوعیت دارد.
  • زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند.
  • ممکن است در طول استفاده از این گیاه با مدفوع شل و یا اسهال مواجه شوید که این مورد یکی از عوارض جانبی به شمار می رود. در صورت تداوم باید استفاده از آن را قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر از دارو های مصونیت زا، پلاسمای تازه و یا خون منجمد و یا دارو های مصرف می کنید که مصرف آن ها مستلزم پروتئین حیوانی یا هورمون های پپتیدی می باشد نباید از این گیاه استفاده کنید.
  • اگر از دارو های خاص استفاده می کنید و یا بیماری خاص دارید باید این مورد را حتماً به پزشک اطلاع دهید و در صورت تایید پزشک از این گیاه استفاده کنید.
  • بسیاری از محققان بر این باورند که استفاده از این گیاه نباید برای درمان جراحی ترمیمی پوست و بیمارانی که پیوند اعضا داشته اند و یا حتی بیمارانی که مبتلا به ایدز یا سل می باشند به کار گرفته شود.

اهمیت خوردن گیاه پنجه گربه

به صورت کلی باید بدانید که این گیاه بی خطر و غیر صمیمی می باشد ولی به علت تحقیقات کم در زمینه خطر زا بودن یا نبودن این گیاه بهتر است نکاتی که گفته شده را در استفاده از این گیاه رعایت کنید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد خواص گیاه مرموک و خواص گیاه سنفیتون  نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان