ماهان شبکه ایرانیان

چرا گیربکس کامیون‌ها دنده‌های زیادی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید گیربکس کامیون‌ها از دنده‌های زیادی برخوردار است اما آیا دلیل آن را می‌دانید؟

چرا گیربکس کامیون‌ها دنده‌های زیادی دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پدال،  کامیون‌ها به ویژه انواع 18 چرخ برای حمل محموله‌های سنگین‌وزن در فواصل طولانی طراحی شده‌اند و نقش مهمی در ترانزیت کالا در کشورها دارند. یکی از تفاوت‌های کلیدی کامیون‌ها با سایر وسایل نقلیه به گیربکس آن‌ها مربوط می‌شود، گیربکس‌هایی که دنده‌های زیادی دارند. یک خودروی سواری عادی با گیربکس 5 یا 6 سرعته تولید می‌شود درحالی‌که کامیون‌ها می‌توانند گیربکس 18 دنده نیز داشته باشند. البته از موارد استثنا همچون کامیون برقی تسلا یا یک دنده صرف‌نظر می‌کنیم. چندین دلیل برای استفاده از دنده‌های زیاد در گیربکس کامیون‌ها وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چرا گیربکس کامیون‌ها دنده‌های زیادی دارد؟

به‌طور متوسط وزن یک کامیون به همراه محموله آن به حدود 35 تن می‌رسد. به‌ منظور حمل چنین وزن بالایی موتور کامیون باید گشتاور زیادی تولید کند. گیربکس کامیون‌ها نیز برای تحمل میزان بالای گشتاور تولیدی طراحی شده‌اند. یک کامیون 18 چرخ به خاطر ارتباط گشتاور با سرعت از دنده‌های بیشتری استفاده می‌کند. هرچقدر سرعت شما بیشتر باشد گشتاور کمتری تولید می‌شود بنابراین از آنجایی که نیروی تولیدی موتور کامیون در دورهای پایین بیشتر است، افزودن دنده‌های بیشتر باعث می‌شود موتور کامیون در رنج قدرت ایده آل یعنی بین 1250 تا 1350 دور در دقیقه باقی بماند.

چرا گیربکس کامیون‌ها دنده‌های زیادی دارد؟

باقی ماندن در این دور موتورها با تعویض دنده‌های بیشتر باعث می‌شود کامیون راندمان بالاتر و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. اگر کامیون را خارج از دور موتور بهینه برانید باید از اسب بخار بیشتر نسبت به گشتاور تولیدی استفاده کنید تا بتوانید محموله را حمل کنید. این امر باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد؛ اما چرا دنده‌های سنگین‌تر گشتاور بیشتری تولید می‌کنند؟ اساساً دنده‌ها یک سری چرخ‌دنده هستند که با یکدیگر ارتباط دارند و سرعت چرخشی چرخ‌ها را در مقابل دور موتور تعیین می‌کنند. دنده سنگین‌تر دور موتور را چند برابر می‌کند و شفت می‌تواند با هر بار دوران چرخ، چندین بار بچرخد.

چرا گیربکس کامیون‌ها دنده‌های زیادی دارد؟

زمانی که شما به محدودیت یک دنده می‌رسید باید دنده بعدی را انتخاب کنید در غیر این صورت موتور کامیون تحت‌فشار قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که بسیاری از خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای حالت اوور درایو هستند که با رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی از بار کاری موتور خودرو می‌کاهد. با وجود دنده‌های بیشتر، کامیون می‌تواند حتی در سرعت‌های بالاتر نیز در محدوده دور موتور بهینه خود باقی بماند. وجود دنده‌های بیشتر در گیربکس کامیون‌ها نه تنها به کاهش فشار کاری موتور آن‌ها کمک می‌کند بلکه تأثیر مثبتی روی طول عمر قطعات دارد. با اینکه توصیه می‌شود دنده‌های خودرو در دور موتور مناسبی تعویض شوند اما به‌طورکلی اگر دور موتور پایین‌تر باقی بماند استهلاک موتور در درازمدت کمتر خواهد شد. بر اساس داده‌های موجود، هر روز توقف کامیون در تعمیرگاه می‌تواند باعث ضرر 300 تا 1000 دلاری یک راننده کامیون در آمریکا شود بنابراین مالکان باید همواره در جاده‌ها باشند تا بتوانند به درآمد مدنظر خود برسند. از همین رو کاستن از فشار روی موتور کامیون امری حیاتی خواهد بود.

چرا گیربکس کامیون‌ها دنده‌های زیادی دارد؟

تصور کنید به یک جاده شیب‌دار که سرازیری بوده و شیب 6 درصد دارد می‌رسید. در یک خودروی سواری، چنین مسیری چندان مشکل‌ساز نخواهد بود و با استفاده از ترمز و معکوس دادن می‌توان سرعت را کنترل کرد؛ اما یک کامیون سنگین‌وزن فقط نمی‌تواند به ترمز خود تکیه کند زیرا وزن بالای محموله ریسک داغ کردن ترمزها را در پی دارد. به همین خاطر است که در برخی مسیرها از رمپ فرار کامیون استفاده می‌شود تا در صورت از دست رفتن نیروی ترمز، کامیون به‌صورت اضطراری متوقف شود. حتی در شرایط عادی نیز اگر یک کامیون شروع به استفاده از ترمز در سرعت 100 کیلومتر در ساعت بکند، توقف کامل آن به حدود 60 متر فاصله نیاز دارد. با وجود دنده‌های بیشتر در گیربکس کامیون می‌تواند عبور از مسیرهای شیب‌دار را بهتر مدیریت کند. بجای ترمزهای سنگین در سرازیری‌ها، کامیون 18 چرخ امکان معکوس دادن‌های مکرر را خواهد داشت تا به این ترتیب بدون فشار آوردن به موتور، سرعت را کاهش دهد.

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان