احمد مبلغی:

ورود به استنباط حکم بدون نظریه‌پردازی ابتر است/ مخالفت تکفیر با نظریه تفکیک

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه اقدامات تکفیر در مخالفت با نظریه تفکیک است، گفت: ورود به استنباط حکم بدون نظریه‌پردازی ابتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اول آبان در کارگاه علمی حقوق بشردوستانه در قم گفت: سه نظریه قلمروبندی احکام، اخلاقی بودن احکام الهی و فطری بودن احکام دارای کارکرد و کاربردهای فراوان در رعایت حقوق بشردوستانه بین‎المللی هستند.

مبلغی، یکی از ظرفیت‎های قابل فعال شدن در فضای اجتهاد نظریه‌پردازی فقهی و بهره‎گیری از نظریه‎های فقهی در استنباط است.

وی در بیان اهمیت نظریه فقهی گفت: بدون چراغ نظریه نباید سراسیمه وارد استنباط احکام شد.

وی با اشاره به این که یکی از نظریه‎های مهم، نظریه تفکیک قلمرویی احکام است، که کاربردهای مهمی بر فهم و استنباط مسائل اجتماعی دارد، گفت: بر اساس این نظریه، هر حکمی دارای یک قلمرو است و نمی‎توان بدون دلیل از آن قلمرو فراتر رفت و حکم را به خارج آن قلمرو سرایت داد.

وی ادامه داد: اگر ابعاد مفهومی این نظریه به خوبی روشن شود می‎تواند دارای کاربردهای فراوانی در روش‎شناسی و حکم‎شناسی احکام باشد.

مبلغی با اشاره به اینکه اصل تفکیک، یکی از اصول کانونی و اندیشه‎ساز در حقوق بشر دوستانه است، اظهار کرد: می‎توان به وضوح نظریه تفکیک قلمرویی احکام و اصل تفکیک حقوق بشر دوستانه را از دو نظر مرتبط به هم دید؛ یکی آن که این دو، از نوعی هم افقی برخوردارند و دیگر این که می‎توان در چارچوب نظریه تفکیک قلمرویی احکام، فهم بهتر و دقیق‎تری از مسائل حقوق بشر دوستانه در اسلام را پی گرفت.

وی گفت: در حقیقت به خاطر هم افقی یادشده، نقش دوم درک دقیق‎تری از مسائل حقوق بشر دوستانه از منظر فقهی به دست می‎آید.

استاد حوزه بیان کرد: روح تفکیک در حقوق بشردوستانه به صورت یک روح فعال در همه جای آن ظاهر و حاضر است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر اصل تفکیک به معنای واقعی خود رعایت شود حقوق بشردوستانه نیز تحقق عینی پیدا خواهد کرد، گفت: بر اساس نظریه تفکیک قلمرویی احکام نمی‎توانیم در جنگ رفتار فله‎ای، بدون قلمرو و غیرمبتنی بر تفکیک داشته باشیم.

مبلغی اقدامات گروه‎های تکفیری را بر خلاف نظریه قلمرویی احکام و اصل تفکیک دانست و افزود: متاسفانه آنها جنگ را به صورت مهار نشده‎ای و به صورت تجاوز به حدود و قلمروها دنبال می‎کنند و همه کسانی را که در مسیر آنها قرار گیرند، می‎کشند، و معلوم است چنین اقداماتی مخالف هم با نگاه اسلامی و هم با نگاه انسانی است.

مبلغی گفت: اگر نظریه تفکیک و قلمروبندی را در اجتهاد تطبیق کنیم باید خیلی مراقب باشیم که این تفکیک به مثابه یک روح همیشه حاضر در نگاه‎های ما از جایگاه شریعت اعمال شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان