ماهان شبکه ایرانیان

لزوم مطالبه گری برای بازگشت پنبه به الگوی کشت گلستان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان گفت: برای احیای پنبه در استان باید اتفاقات متعددی را در کنار هم داشته باشیم و اولین گام مطالبه‌گری برای برگشت این ‌محصول به الگوی کشت استان است‌.

لزوم مطالبه گری برای بازگشت پنبه به الگوی کشت گلستان

به گزارش خبرآنلاین هامان هاشمی افزود : در واقع دسترنج فعالین اقتصادی، کشاورزان و کارشناسان باعث شد تا منطقه ما به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته شود و این به عنوان یک فرصت برای فعالین اقتصادی منطقه محسوب می شود و لازم است قدردان زحمات افرادی که در این حوزه فعال هستند باشیم.

وی با بیان اینکه حال اقتصاد کشاورزی ما خوب نیست، افزود: محصول پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک خصوصأ برای منطقه گرگان و دشت شرایط خوبی ندارد، برای احیای پنبه در استان باید اتفاقات متعددی را در کنار هم داشته باشیم و اولین گام مطالبه‌گری برای برگشت این‌ محصول به الگوی کشت استان است‌.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تأکید بر این که پنبه صرفأ یک محصول کشاورزی و اقتصادی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی محسوب می شود، گفت: باید ارکان مختلف درگیر توسعه استان در کنار هم برای جمعی از موضوعات متعدد تلاش کنند تا شاهد احیای پنبه در استان باشیم ولی به طور خاص در بخش کشاورزی موضوع مدیریت تخصصی مزارع به عنوان یک شاخص مدنظر قرار می گیرد و البته باید به تولید بذر با عملکرد بالاتر و مکانیزم قیمت‌گذاری هم توجه کرد.

هاشمی یکی از مشکلات مهم کشاورزان ‌پنبه کار را موضوع قیمت گذاری عنوان کرد و افزود: در تمام دنیا پنبه بر اساس مبنایی از ضریب قیمت گندم قیمت گذاری می شود اما متأسفانه این اصل در قیمت‌گذاری وش رعایت نمی-شود؛ ضمن احترام به فعالین عزیز در بخش صنعت و نساجی، کشاورزی را باید به عنوان پایه و اساس توسعه مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: در موضوع واردات، نخست باید در تخصیص سهمیه ها دقت بیشتری شود، در بخش دوم مثل دانه های روغنی می توانیم ضریبی از خرید داخلی با قیمت خوب تعریف کنیم و به ازای آن خرید داخلی مجوزهای صادراتی ارائه دهیم، این موارد راهکارهایی است که وزارتخانه الگوی آن را در دست دارد اما باید به یک مفاهمه برسیم تا این اتفاقات برای پنبه رقم بخورد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه بحث نیروی کارگری نقش مهمی در افزایش هزینه-های مربوط به تولید پنبه دارد، گفت: سالهاست که شاهد سیر نزولی کشت پنبه هستیم و کارگران تخصصی که در مزارع به صورت سنتی پنبه های رسیده را جمع آوری می کردند، در حال حاضر جایی دیگر مشغول به کار هستند و نمی توانیم از حضور آنها برخوردار باشیم در واقع شناخت از این گیاه در نسل جدید نیروی انسانی وجود ندارد ضمن اینکه اعداد ارقام پرداختی در این حوزه از توجیه اقتصادی نیز برخوردار نیست.

هاشمی ادامه داد: مکانیزه بودن کشت و برداشت پنبه می-تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند با این وجود در گلستان کمباینی برای برداشت پنبه نداریم ضمن اینکه صرف موضوع کمباین به تنهایی کافی نیست بلکه این تفکر باید در مزرعه بوجود بیاید که با تغییر مدل کاشت و تسطیح مزارع می توان در زمان برداشت از ظرفیت کمباین استفاده کرد.

وی ادامه داد: در رابطه با مدیریت مزارع به عنوان پایتخت پنبه ایران ظرفیت بسیار خوبی در کشور و در استان داریم، مرکز ملی تحقیقات پنبه در گرگان و از سویی اولین شرکت و سرمایه گذار خصوصی در خدمات پنبه در گرگان مستقر هستند و کارشناسان بسیار قوی در این حوزه داریم، من فکر می کنم اگر این را به عنوان یک فرصت اقتصادی برای توسعه استان تعریف کنیم امکان آن وجود دارد در یک برنامه زمان بندی شاهد احیا پنبه در استان باشیم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خاطر نشان کرد: بحث تناوب، محیط زیست، ایجاد اشتغال و ایجاد صنایع تبدیلی فراوان آن قدر ظرفیت جذابی برای کشت و توسعه پنبه فراهم کرده است که باید نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشیم.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان