به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، 10 تیر ماه در تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) در تفسیر آیه «وَلَا یَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنکُمْ وَالسَّعَةِ أَن یُؤْتُوا أُوْلِی الْقُرْبَى وَالْمَسَاکِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»(آیه 22 سوره نور) گفت: از این آیه سه نکته قابل برداشت است نخست اینکه وقتی کار خیری را انجام دادیم ولی با شکست مواجه شد نباید بگوئیم ما پشت دستمان را داغ میکنیم که دیگر این کار را نکنیم.
وی افزود: ممکن است شما پولی به نیازمندی بدهید و او برای نیازش دروغ گفته باشد و یا جهیزیه به فردی بدهد که خود را نیازمند نشان داده در حالی که نیاز ندارد ولی نباید به خاطر این رخدادها در خیر و نیکی را بر روی خود ببندید.
رفیعی بیان کرد: این فرهنگ غلطی است که به علت پیش آمدن چند مورد رفتار نابجا از سوی برخی افراد کل آن کار را زیر سؤال ببریم.
وی به دومین نکته اشاره و تصریح کرد: مردم معصوم نیستند و حتی انبیاء هم دچار اشتباه می شدند که برای حضرت یونس و آدم پیش آمد بنابراین اگر خطایی از مردم سر زد که می دانیم معصوم هم نیستند باید عفو گذشت داشته باشیم و آن را به کینه بدل نکنیم.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: عفو و صفح دو دستور این ایه برای برخورد با خطاهای مردم است که عفو به معنای گذشت و صفح به معنای گذشت توام با عدم سرزنش بعد از آن است.
رفیعی اظهار کرد: عفو از سنت های انبیاء و اسرار متقیان است و در روایتی داریم که همان طور که تعلیم به دیگران دارای ارزش و اهمیت است عفو نیز دارای این مرتبه از اهمیت و ارزش است.
وی افزود: زندگی اهل بیت(ع) و پیامبر مشحون از این مورد بوده است و یکی از دلایل جذب دیگران توسط پیامبر(ص) نیز در گذشت و عفو ایشان نهفته است.
رفیعی ادامه داد: سومین نکته ای که می توان از این آیه برداشت کرد آن است که عدهای قابل عفو نیستند و اینها کسانی هستند که علنا و با کمال پررویی گناه میکنند و از کارشان پشیمان هم نمیشوند.
وی امام حسن(ع) را مظهر عفو و گذشت دانست و افزود: ایشان فردی را که به او دشنام داده بود مورد محبت قرار داد و برای رفع نیاز او اقدام می کرد و همسایه داری ایشان و برخورد وی با غیرمسلمانان زبانزد است.