امید نیکداد، سردبیرعلمی ـ تخصصی پژوهشنامه تربیت تبلیغی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: ویژگیهای مبلّغ مرّبی کودکان و نوجوانان در آموزش مفاهیم دینی؛ شیوهها و روشهای مواجهه مبلغ مربی با کودکان و نوجوانان جهت آموزش مفاهیم دینی و آسیبشناسی فیلمهای کارتونی پخششده از شبکههای رسانه ملی با تأکید بر آثار روانی شخصیتی کودکان و نوجوانان از جمله محورهای فراخوان مقاله برای ویژه نامه «تربیت تبلیغی و کودکان و نوجوانان» است.
وی ادامه داد: شاخصههای رسانههای تبلیغی مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان؛ موضوعات تربیتی مطرحشده در داستانهای مرتبط با کودکان و نوجوانان در قرآن؛ بررسی اهداف تربیتی داستانهای قرآنی در مقاطع کودکی و نوجوانی؛ شیوههای تربیتی مؤثر درمراحل رشد حضرت موسی (ع) و الگوگیری از آن برای تربیت کودکان و نوجوانان؛ برداشتهای تربیت تبلیغی از داستان حضرت موسی و خضر(ع) برای کودکان و نوجوانان و برداشتهای تبلیغی برای کودکان و نوجوانان در داستان حضرت ابراهیم(ع) و نمرود از دیگر محورهای فراخوان مقاله است.
وی گفت: نحوه تبیین داستان اصحاب کهف برای کودکان و نوجوانان با هدف آموزش قدرت خدا و اعتقاد به معاد در تربیت دینی؛ بررسی روشهای مؤثر خداباوری و دینباوری در تربیت دینی کودکان و نوجوانان؛ بررسی روشهای کسب و حفظ فضائل اخلاقی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان و بررسی عملکرد مدیران، معلّمان و مربّیان پرورشی در تبلیغ دینداری کودکان و نوجوانان محورهای دیگر این فراخوان را برای ویژه نامه تربیت تبلیغ و کودکان و نوجوانان تشکیل میدهد.
نیکداد با اشاره به محورهای فراخوان برای ویژهنامه «تربیت تبلیغی و امربهمعروف و نهیازمنکر» تصریح کرد: بررسی روشها و شیوههای تبلیغی امربهمعروف و نهی از منکر در سیره تربیتی معصومان (علیه السلام)؛ فلسفه، اهداف و جایگاه امربهمعروف و نهی از منکر در قرآن و روایات با تأکید بر اهداف تربیتی -تبلیغی؛ رویکرد الگویی در قرآن و نقش آن در تربیت تبلیغی؛ وظایف و کارکردهای مبلغان و مربیان دینی در نهادینهکردن شیوهها و روشهای صحیح تربیتی امربهمعروف و نهی از منکر در جامعه از جمله محورهای فراخوان این ویژه نامه را تشکیل می دهند.
وی، شناسایی تنگناها و محدودیتهای مبلغ و مربی دینی در اشاعه صحیح امربهمعروف و نهی از منکر؛ بررسی شیوهها و راهکارهای صحیح امربهمعروف و نهی از منکر در تربیت دینی؛ نگاه فقه تربیتی به امربهمعروف و نهیازمنکر؛ راهکارهای اشاعه و تبلیغ امربهمعروف و نهی از منکر از طریق رسانههای جمعی؛ آسیبشناسی شیوههای موجود (ضعفها و کاستیها) در تبلیغ امربهمعروف و نهی از منکر، راهکارهای برونرفت از آن؛ آثار و پیامدهای تربیتی امربهمعروف و نهی از منکر در پیشگیری از جرم در جامعه؛ جایگاه حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در نهادینه کردن امربهمعروف و نهی از منکر در جامعه؛ آسیبشناسی رسانههای غربی در اشاعه و تبلیغ منکرات در جوامع اسلامی و رویکردهای قرآنی به تربیت تبلیغی با الهام از تمثیلهای قرآنی را از دیگر محورهای فراخوان برای ویژه نامه دوم برشمرد.
سردبیر فصلنامه پژوهشنامه تربیت تبلیغی بیان کرد: مقالات باید دارای عنوان، چکیده، مقدمه، بیان مسئله و ضرورت، سؤال یا فرضیه، روش، داده های تحقیق و مباحث تفصیلی، نتیجه گیری، فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا) باشد و قبلاً چاپ نشده و هم زمان برای هیچ همایش یا مجله دیگری ارسال نشده باشد.
یادآور میشود علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شمارههای 37740369-025 نمابر 37742284-025 تماس بگیرند.