هاشیموتو چیست؟

یک واقعیت عجیب وجود دارد و آن هم این است که بدن ممکن است با تیروئید مبارزه کند.

هاشیموتو چیست؟

یک واقعیت عجیب وجود دارد و آن هم این است که بدن ممکن است با تیروئید مبارزه کند.

هاشیموتو چیست؟

تیروئید، یک غده ی پروانه ای شکل در جلوی گردن است. این غده، ترشح هورمون هایی که عملکرد بدن (همچون متابولیسم) را کنترل می کنند، تنظیم می کند و بر روی تنفس، تپش قلب و دمای بدن تاثیر می گذارد.

اما این دقیقا همان اتفاقی است که در مورد هاشیموتو رخ می دهد. یک بیماری خودایمنی که در آن سیستم ایمنی به تیروئید حمله می کند و تولید هورمون تیروئید را کاهش می دهد. این رویداد، موجب کم کاری غده ی تیروئید می شود و دیگر عملکردهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

این عارضه در زنان بین 30 تا 50 سال رایج است و علائم آن گاهی واضح نیز نیستند. در اینجا مطالبی در مورد این بیماری بیان شده است که باید بدانید.

این بیماری ژنتیکی است.

اغلب بیماری های خودایمنی ژنتیکی هستند. در واقع وقتی یکی از اجداد شما دچار بیماری های خود ایمنی هستند احتمال ابتلای اعضای خانواده به آن بیماری بسیار زیاد است حال چه این بیماری، تیروئید باشد و چه سلیاک و روماتوئید آرتریت. (اگر دچار بیماری هاشیموتو باشید، احتمال ابتلا به بیماری های خودایمنی دیگر نیز در شما زیاد است).

اغلب بیماران نمی دانند که مشکلات تیروئید ژنتیکی است و اطلاعات آنها در مورد این بیماری بسیار اندک است. بیماری تیروئید تنها ممکن است از یک گره ی کوچک در تیروئید آغاز و یا به سرطان ختم شود. اگر به این بیماری مشکوک هستید، از اعضای خانواده ی خود در مورد این بیماری یا بیماری های خود ایمنی دیگر اطلاعاتی به دست آورید.

علائم این بیماری ممکن است آنقدرها پیچیده نباشد.

خسته اید، دچار اضافه وزن شده اید، دچار یبوست شده اید و گاهی حتی چیزهای ساده را به یاد نمی آورید؟ آیا این علائم شبیه به استرس است؟

این علائم شاید گاهی به دلیل مشغله و کم خوابی ایجاد شود. اما ممکن است به علت کم کاری تیروئید نیز رخ داده باشد. اگر نگران سلامت خود هستید، فعال بمانید، خوب غذا بخورید و با پزشک مشورت کنید. علائم دیگر بیماری هاشیموتو شامل قاعدگی نامنظم، نازک شدن موها، درد مفاصل و ماهیچه هاست.

یک آزمایش تشخیصی سریع برای این بیماری وجود دارد.

برای تشخیص هورمون های تیروئید به نام THS و T4 یک آزمایش خون ساده وجود دارد. برای تایید هاشیموتو، پزشکان به وجود یا عدم وجود آنتی بادی های ضد تیروئیدی نیز توجه می کنند. این آنتی بادی ها زمانی تولید می شوند که سیستم ایمنی به غده ها حمله می کند.

اغلب افراد از وجود آن در بدن خود آگاهی ندارند.

بیماری هاشیموتو ممکن است تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن به سرعت خود را نشان نمی دهند.

وقتی تیروئید شما کم کار می شود، علائمش مزمن شده و دیر خود را نشان می دهند. اینطور نیست که یک روز از خواب بیدار شوید و ببینید 5 کیلو اضافه وزن پیدا کرده اید و خلق و خوی شما عوض شده است. بهترین روش این است که به محض اینکه احساس بدی به شما دست داد، با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش وزن شما معنادار است.

اصلا جالب نیست روی وزنه بروید و با کمال تعجب ببینید وزنتان افزایش یافته است.

آیا این افزایش وزن به دلیل کلوچه هاییست که شب قبل خورده اید؟ خیر. از آنجا که تیروئید دارای نقش کلیدی در تنظیم متابولیسم بدن است، نوع کم کار آن موجب افزایش وزن خواهد شد. افرادی که دچار بیماری هاشیموتو هستند، 5 تا 10 کیلو اضافه وزن پیدا می کنند. بنابراین فعالیت و رژیم مبتنی بر غذاهای کامل بسیار اهمیت دارد.

بهترین گزینه ی درمانی، مصرف دارو است.

اولین قدم درمانی استفاده از هورمون های ساختگی تیروئید به نام سینتروئید است.

این گزینه بسیار عالی است، چرا که داروها جایگزین چیزهایی می شوند که تیروئید شما به درستی تولید نمی کند. بنابراین اگر دوز مصرفی این داروها به اندازه باشد، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ممکن است بسیاری از بیماران مبتلا به هاشیموتو نگران سلامت خود باشند، اما بهتر است بدانند این بیماری قابل کنترل و درمان است.

داروهای طبیعی ممکن است برای همه کارساز نباشد.

اغلب دو دسته بیمار وجود دارند. در یکی از این تیروئید ها، تیروئید در مرز کم کاری است. این نوع عارضه زیاد جدی نیست و نیاز به مصرف دارو نیز ندارد، حتی با استفاده از داروهای طبیعی زیر نظر پزشک نیز قابل درمان است.

اما طبق نظریه ی متخصصانی چون شیرودکار هیچ نظریه ی علمی که درمان طبیعی تیروئید مثل مصرف پروبیوتیک یا عدم مصرف گلوتن را تایید کند، وجود ندارد.

اما برای افرادی که قصد بارداری دارند و یا به نوع حاد آن گرفتار شده اند، استفاده از هورمون های تیروئید ساختگی بهترین گزینه است. به همین دلیل است که کم کاری تیروئید کنترل نشده منجر به نازایی و در زنان باردار، موجب پره اکلامپسی و تولد نوزاد ناقص می شود.

علائم ممکن است برای مدتی به طول بیانجامد.

ممکن است مدتی طول بکشد تا دوز مناسب داروهای تیروئیدی که سطح هورمون های شما را تنظیم می کند، پیدا کنید. حتی اگر سطح هورمون هایتان در طول چند هفته نرمال شود، ممکن است علائم آن خود را نشان ندهند. صبور باشید، ممکن است درمان شما برای مدتی به طول بیانجامد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان