نگاهی به کتابهای تازه ؛ انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی

کتابخانه مجلس شورای اسلامی علاوه برحفظ و نگهداری نسخ خطی و اسناد به تصحیح و انتشار نسخ چاپی این اسناد و همینطور انتشار کتب مختلف درزمینه های گوناگون نیز اهتمام داشته است. به همین لحاظ و به منظور آشنایی خوانندگان با مجموعه انتشارات این مرکز، صفحه معرفی کتاب این شماره را به معرفی آثار منتشره از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی اختصاص داده ایم.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی علاوه برحفظ و نگهداری نسخ خطی و اسناد به تصحیح و انتشار نسخ چاپی این اسناد و همینطور انتشار کتب مختلف درزمینه های گوناگون نیز اهتمام داشته است. به همین لحاظ و به منظور آشنایی خوانندگان با مجموعه انتشارات این مرکز، صفحه معرفی کتاب این شماره را به معرفی آثار منتشره از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی اختصاص داده ایم.

الشریعه الی استدراک الذریعه/ محمد طباطبایی البهبهانی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1383، 1000نسخه.

مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (1255- 1348ه. ش) از دانشمندان بزرگی است که آثار ارزشمندی را درمعرفی عالمان شیعه و آثارشان از خود برجای نهاده است و سراسر عمر پربرکت خویش را در راه شناسایی و شناساندن آثار عالمان شیعه سپری کرده است.

الشریعه الی استدراک الذریعه به معرفی آثار پیروان اهل بیت (ع) که در «الذریعه» نیامده است، اختصاص دارد. جلد اول این مجموعه مشتمل بر معرفی 590 اثر عالمان شیعه است.

در خاتمه کتاب عناوین و اسامی مؤلفان، اعلام وارده درمتن، کتب وارده درمتن ومکان ها آمده است.

زندگی و آثار شیخ آقا بزرگ تهرانی، محمد حسین حسینی جلالی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1382، 261ص، 1500نسخه.

سیدمحمد حسین حسینی جلالی، از شاگردان خاص علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی (1293- 1389ق) است که کتابی درباره زندگی وآثار استاد خود به زبان عربی منتشر کرده و آن را «حیاة الشیخ الطهرانی» نامیده است.

این کتاب ترجمه ای است از کتاب «حیاة الشیخ الطهرانی»،که توسط سیدمحمد علی احمدی ابهری پیرامون زندگی و آثار این دانشمند فرزانه، به زبان فارسی منتشر شده است و درآن جنبه های گوناگون زندگی این علامه بزرگوار و آثار برجای مانده از وی، در موضوعات مختلف پرداخته شده و مورد بررسی قرارگرفته است.

روضه المنجمین/ شهمردان بن ابی الخیر رازی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1382، 618ص، 1000نسخه.

«روضه المنجمین» کتابی است درباره علم احکام نجوم، که درسال 416هجری به زبان فارسی تالیف شده است. این کتاب را « روضه النجوم وروضه النجم» نیز نامیده اند و از نظر محتوا مانند سایر کتاب های مربوط به احکام نجوم است.

مؤلف از منابع قدیم وجدید که دردسترس داشته، استفاده کرده است. وی از کشورهایی نام می برد که بسیار قدیمی است و قرن ها قبل منقرض شده بودند.

متن، نثر میانه قرن پنجم را دارد و در نسخه چاپی آن همین نثر حفظ شده است.

تصحیح و تحقیق این کتاب را جلیل اخوان زنجانی عهددار بوده و نشر میراث مکتوب درچاپ آن، همکاری داشته است.

تسنیم المقربین/ شمس الدین محمد تبادکانی طوسی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1382، 596ص، 1000 نسخه.

«تسنیم المقربین» شرح فارسی «منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری (481- 329ه) است و به تبع «منازل السائرین» دارای ده قسم از بدایات و نهایات است که هر قسم خود مشتمل بر ده باب است. مؤلف در پایان هر باب فصلی افزوده است که طی آن، صورت همان باب را در ده قسم «بدایات» تا «نهایات» بیان می کند و در حقیقت طی این فصول به توجیه هزار مقام معروف ابوبکر کتانی (م.322) می پردازد.

از آنجا که این شرح در نیمه دوم قرن نهم هجری تألیف شده، تحت تأثیر سبک نگارش آن دوره است و این ویژگی در شرح آن هم یافت می شود.

تبادکانی پس از اتمام شرح منازل، خاتمه ای مشتمل بر 16 فصل در فوائد عرفانی به کتاب افزوده است.

تصحیح و تحقیق بر این کتاب را سید محمد طباطبایی بهبهانی عهده دار بوده است.

هدایةالاصول/ ناشناس، به کوشش اسماعیل تاجبخش، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1382، 160ص، 1000 نسخه.

«هدایةالاصول» کتابی است در شرح باب حادی عشر از نگارنده ای ناشناس. تألیف این شرح به دوم ذیقعده 981 ه.ق می رسد.

«باب حادی عشر» اثر علامه حلی (متوفی 726ه.ق) است که از منابع و متون کلاسیک علم کلام به شمار می آید.

شارح در گزارش باب حادی عشر به زبان فارسی، از دو شرح فاضل مقداد و مخدوم حسینی و سخنان خواجه طوسی در «تجریدالاعتقاد» سود جسته است. «هدایةالاصول» برخلاف دو شرح فوق بر مبنای «قال» و «اقول» است که گاهی نقد آرای فلاسفه متکلمان اشعری و معتزلی در آن دیده می شود. هدف مؤلف آن است که از عقاید کلامی شیعه، عالمانه دفاع کند. او خود شیعه است و شیعیان را «فرقه ناجیه» می نامد.

مکاتبات هانری کربن و ولادیمیر ایوانف/ به کوشش زابینه اشمتیکه، ترجمه، تهران کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1382، 336ص، 3000 نسخه.

مجموعه نامه هایی که بین خاورشناس روس، ولادیمیر ایوانف (1886-1970) و اسلام شناس و فیلسوف فرانسوی، هانری کربن (1903- 1978) و همسر وی، میان سال های 1947 و 1967 مبادله شده در این کتاب گرد آمده است.

این مکاتبات هنگامی آغاز می شود که ولادیمیر ایوانف در سال 1946 انجمن اسماعیلیه را در شهر بمبئی هند تأسیس می کند و مکاتبات وی با هانری کربن و همسرش آغاز می شود. در خلال این نامه ها، نکات مبهمی روشن و طرفین از کاری که در دست تألیف تا تصحیح دارند، گزارش می دهند. در این نامه ها، شوق وافر دو محقق پژوهشگر نسبت به ژرف کاوی در مسایل مورد علاقه به خوبی آشکار است و نیز برخی خصوصیات زندگی و احوال شخصی نویسندگان آنها را برای ما هویدا می سازد.

اهمیت اصلی این نامه ها در این است که فصلی جامع و موشکافانه از تاریخ کتاب و نسخه پردازی و استنساخ کتاب در شرق زمین و مخصوصاً ایران را تشکیل می دهند و لذا از این لحاظ کاملا منحصربه فرد هستند و سرگذشت بسیاری از نسخه های خطی و چگونگی کشف آنها و دستیابی به آنها را، در خود نهفته دارد.

در انتشار این کتاب، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه همکاری داشته و ترجمه آن را روح بخشان عهده دار بوده است.

فارابی و مکتبش/ یان ریچارد تتون، ترجمه گل باباسعیدی، تهران، کتابخانه مجلس، 1381، 183 ص، 3300 نسخه.

اواخر قرن نهم تا اوایل قرن یازدهم میلادی از پویاترین دوره ها در توسعه اسلام سده های میانه است. این عصر از طریق تفکر پنج تن از اندیشمندان برجسته بررسی می شود که براساس نام نخستین و بزرگترین آنها، عصر «فارابی»گری نامیده می شود.

در این کتاب نشان داده می شود که فارابی فیلسوف بزرگ اسلامی، معلم ثانی پس از ارسطو، مکتب فکری خاصی را ارایه کرده است که دیگران آن را دنبال کرده و بعضی از اشتغالات ذهنی وی را گسترش داده اند.

طرفداران این مکتب چون یحیی بن عدی، ابوسلیمان سجستانی، ابوالحسن عامری و ابوحیان توحیدی نیز در این کتاب توصیف و ارزیابی می شوند. افکار آنان با استناد خاص به اساسی ترین پرسش های مطرح درباره نظریه معرفت یا شناخت شناسی مورد بحث قرار گرفته است.

نشر نقطه در انتشار این کتاب همکاری کرده است.

وضعیت آوارگان فلسطینی در حقوق بین الملل/ لکس تاکنبرگ، تهران، کتابخانه مجلس، 1381، 416ص، 2000 نسخه.

مسأله وضعیت آوارگان فلسطینی و حقوق بین الملل یکی از زمینه های مهم حقوق بین الملل است که توسط لکس تاکنبرگ مورد بررسی قرار گرفته و مؤسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اقدام به چاپ و نشر آن کرده اند.

این کتاب تحقیقی، حقوقی و علمی توسط نویسنده ای غیرمسلمان است که خود مدت ها عضو آژانس های بین الملل مسؤول در زمینه مسایل فلسطین بوده است و این مسایل را به طور مستقیم لمس کرده است و در این اثر به مشکلات فلسطینیان طی سالیان دراز مبارزه و ظلم و ستم فزاینده اسرائیلی ها مسؤولیت خطیری که جهانیان در این خصوص برعهده دارند متذکر شده است. از جمله مواردی که به آنها اشاره شده، کنوانسیون چهارم ژنو 1949 راجع به حمایت از مردم غیرنظامی سرزمین های اشغالی، حمایت از آوارگان فلسطینی و حل مسایل دایمی فلسطین است.

نشر شهر دانش در چاپ این کتاب همکاری کرده است.

الصراط مستقیم فی ربط الحادث بالقدیم/ میرمحمدباقر داماد، تهران، کتابخانه مجلس، 1381، 265 ص، 2000 نسخه.

میرداماد از حکمای نامدار عصر صفوی بود که با ظهور خود در حوزه فکری اصفهان، فلسفه را متحول ساخت. از این رو به عنوان معلم ثالث مشهور شد.

صراط مستقیم یکی از پیچیده ترین آثار وی به زبان عربی است که درباره یکی از بغرنج ترین مسایل فلسفی یعنی مسأله حدوث و قدم و مباحثی چون ربط حادث و قدیم، ماهیت و اقسام حرکت، چیستی زمان و علم پیشین الهی به رشته تحریر درآمده و براساس نسخ موجود در کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بازخوانی و ویرایش شده است.

از دیگر آثار میرداماد می توان به «تقویم الایمان و الافق المبین و القبسات» اشاره کرد، تحقیق و تصحیح بر صراط مستقیم را علی اوجبی عهده دار بوده و مرکز نشر میراث مکتوب در چاپ کتاب همکاری داشته است.

الاربعینیات لکشف انوار القدسیات/ القاضی سیدمحمدبن مفید القمی، تهران، کتابخانه مجلس، 1381، 404 ص، 2000 نسخه.

محمدبن مفید معروف به قاضی سعید قمی (1049- 1107 ه) حکیم، عارف، ادیب، طبیب و عالم به روایات و احادیث عهد صفوی است.

وی علم طب را نزد پدر و علم حکمت را نزد ملارجب علی تبریزی و علوم دینی را از محضر ملامحسن فیض کاشانی آموخت.

«الاربعینیات لکشف انوار القدسیات» از رساله های وی در علوم مختلف از قبیل، نماز، اشارت و بشارت در حقیقت قراءات سبع و فوائد رضویه است. از دیگر آثار وی می توان به شرح الاربین، اسرار العبادات، و شرح حدیث البساط نام برد.

تحقیق و تصحیح این کتاب توسط نجفقلی حبیبی انجام شده و در چاپ آن، مرکز نشر میراث مکتوب همکاری داشته است.

لسان الغیب فی تمییز الصحه عن العیب/ کمال الدین محمدکریم صابونی، تهران، کتابخانه مجلس، 1381، 1006ص، 1500 نسخه.

کمال الدین محمدکریم صابونی (م 1339 ه . ق)، از عرفای گمنام اوایل سده چهاردهم هجری است که علاوه بر لسان الغیب آثار دیگری چون بیان الغیب و نیاح الغیب، آداب السلوک، توحید کمالی و اخلاقی کمالی را از خود به جای گذاشته است.

لسان الغیب که با نام دیوان صابونی هم از آن یاد شده است، مجموعه شعری در قالب مثنوی در بحر رمل مسدس و وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعل است و متأثر از مثنوی مولوی است.

مهمترین ویژگی این اثر استفاده از مضامین فلسفی، کلامی، آیات و روایات در قالب نظم است. این کتاب توسط علی اوجبی و شهاب الدین عباسی از روی نسخه اصلی موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی تصحیح و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

الالهیات من المحاکمات بین شرحی الاشارات/ لقطب الدین محمدبن محمد الرازی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1381، 474ص، 2000 نسخه.

قطب الدین محمدبن الرازی (متوفی 667) از علمای شیعه و مشهور شافعی است. وی از شاگردان علامه حلی و عضدالدین الایجی و قطب الدین شیرازی بود و در علوم عقلیه تبحر فراوان داشت.

این کتاب شرحی است بر «شرح الاشارات و التنبیهات» نصیرالدین طوسی، که خود شرحی است بر «الاشارات و التنبیهات» ابن سینا.

میرزا حبیب الله المشتهر بالفاضل الباغنوی (متوفی 994 ه) بر این کتاب حاشیه نوشته و تحقیق و تصحیح کتاب را مجید هادی زاده بر عهده گرفته و مرکز نشر میراث مکتوب در چاپ و انتشار آن همکاری کرده است.

از دیگر آثار قطب الدین رازی می توان به تحفه الاشراق فی شرح الکشاف، قواعد المنطقیه و شرالمطالع، اشاره کرد.

الملخص فی اصوالدین/ سیدمرتضی علم الهدی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1381، 479ص، 2000نسخه.

علی بن الحسین ابوالقاسم المرتضی علم الهدی الموسی البغدادی (355-460ه) از علمای شیعه و شاگرد شیخ مفید بوده است که رساله های کلامی بسیاری از وی به جا مانده است. الملخص یکی از مجموعه ها و نوشته های کلامی سیدمرتضی به شمار می رود و دربرگیرنده باب توحید و صفات خداوند و باب عدل است. این کتاب دارای 5باب و 68فصل است که عبارتند از: الکلام فی الصفات، الکلام نفی الرویة عنه و جمیع ضروب الادراک، الکلام فی العدل، الکلام فی الاراده و ما یتعلق بها، الکلام فی الکلام و احواله و احکامه.

بحث صفات خداوند تمامی جزء اول و بخش هایی از جز دوم کتاب را شامل می شود و در باب ها و فصل های دیگر به تفصیل به بحث های کلامی متعلق به توحید و عدل پرداخته و اندیشه ها و نظریه های تمامی متکلمین مسلمان معاصر و متقدم خود را مطرح کرده است. مرکز نشر دانشگاهی در چاپ و انتشار این کتاب با کتابخانه مجلس همکاری کرده است.

فائق المقال فی الحدیث و الرجال/ احمدبن عبدالرضا مهذب الدین بصری، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1381، 394ص، 1500نسخه

فائق المقال فی الحدیث و الرجال از آثار مهذب الدین بصری (1050-1090ه) محدث، فقیه و عالم شیعی است که در دو بخش درایه و رجال که از اقسام علوم حدیثند، نگاشته شده است.

در بخش درایه مطالب عمده ای مطرح شده است که به نظر می رسد برخی از آنها از کتاب هایی چون درایه شهید ثانی و وجیزه و مشرق الشمسین شیخ بهایی اخذ شده است. بخشی از کتاب المقنعه الانسیه والمغنی النفیسه بصری در این کتاب آمده است. در بخش رجال نیز برخی مباحث رجالی و حالات و احوال برخی راویان حدیث و نیز تمیز نام های مشترک روات آورده شده است.

این کتاب با همکاری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی چاپ و منتشر شده است.

ترجمه اللمعةالالهیة فی الحکمة و المتعالیه و الکلمات الوجیزه/ ملامهدی نراقی، کرج، عهد، 1381، 136ص، 1000نسخه.

ملامهدی نراقی (م 1209ق) از سرآمدان عصر خویش در فقه، اصول، تفسیر، حدیث، حکمت و ریاضی است. فرزند دانشمند وی ملااحمد نراقی نیز از بزرگان علمای امامیه و جامع معقول و منقول بود.

موضوع آثار ملامهدی نراقی در رشته های گوناگون معارف دینی است. وی در حکمت الهی کتابی مفصل به نام اللمعات العرشیه دارد که آرای فلسفی اش را در آن آورده است و یک بار به طور خلاصه در اللمعة الالهیه فی الحکمة المتعالیه نیز آورده شده مجدداً آن را خلاصه کرده و در الکلمات الوجیزه گنجانده شده است.

کتاب اللمعةالالهیة دارای پنج باب کلی است که هر باب لمعه های گوناگونی را دربر می گیرد. مباحث الکلمات الوجیزه نیز در شش کلمه تنظیم شده است و تفاوتش با اللمعه در کلمه ششم است که مستقیماً به بحث امامت اختصاص دارد.

این کتاب توسط علیرضا باقر ترجمه شده است.

تاریخ کتابخانه های مساجد ایران/ نادرکریمیان/ سردشتی، تهران، کتابخانه مجلس، 1378، 176ص، 2000نسخه.

گستره کتابخانه های مساجد دراقصی نقاط کشور، حاکی از این است که حضور کتاب درجامعه اسلامی بخشی از زندگی مردم بوده است.

این کتاب به منظور معرفی کتابخانه های مساجد ایران، به روش زیر عمل کرده است:

ابتدا، شرح اجمالی مسجد درمتون تاریخی -جغرافیایی و سفرنامه ها پرداخته و بخشی از ویژگی های معماری آن را بیان کرده است. سپس به معرفی بانیان مساجد وشرح کوتاهی از زندگی آنان پرداخته است. پس از آن به شرح کتابخانه یا دارالکتب مسجد پرداخته شده و دراین میان به وقفنامه ها بیشتر از سایر منابع اشاره شده است.

درپایان تاریخ کتابخانه های مساجد ایران به ترتیب قدرت تاریخی تنظیم و تدوین شده است.

نامه فرهنگیان/ محمد علی مصباحی نائینی، تهران،کتابخانه، مجلس شورای اسلامی، 1377، 824ص، 2000 نسخه.

مرحوم محمدعلی مصباحی نائینی (1245-1321) متخلص به عبرت از اهالی ادب و عرفان است که بیشتر با مدینه الادب شناخته شده است. وی درنامه فرهنگیان از میان شعرای قرن چهاردهم تعداد سی و پنج نفر را انتخاب کرده و به ترتیب الفبایی و براساس نام مشهور آنان، اشعار و شرح حالشان را با سلیقه ای خاص و با خطی زیبا تحریر کرده است.

این کتاب برای اهالی فرهنگ و ادب درست قابل استفاده خواهد بود.

ءخاتمه شاهد صادق/ میرزا محمد صادق صادقی اصفهانی، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1377، 263ص، 1000نسخه.

شاهد صادق یکی از دائرة المعارف های معتبر فارسی است که درپنج باب و پانصد و چهل و دو فصل و یک مقدمه و یک خاتمه نگاشته شده است. درفصل های مختلف این کتاب درزمینه های گوناگون دینی، ادبی، تاریخی، اخلاقی، تراجم اموال، نهضت ها، هنجارها و روش های کاردر هر دانش همراه با حکایات و امثال مطلبی آورده شده است.

عناوین ابواب این کتاب عبارتند از: مذهب، ریاست و سلطنت و حکومت، عقل و علم، عشق و محبت و عالم و زمان و بقاء و موت و حیات.

این کتاب نسخه ای چاپی از روی نسخه اصل خاتم شاهد صادق موجود درکتابخانه مجلس شورای اسلامی که توسط میر هاشم محدث تصحیح و در دسترس علاقه مندان قرارگرفته است.

تذکره مدینه الادب/ محمدعلی مصباحی نائینی، تهران، 1376، 3ج، 2000نسخه.

مدینه الادب حاوی شرح احوال و آثار تعدادی از شعرا و ادبای معاصر مولف است. از ویژگی های این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در جلد اول و دوم به 74شاعر و در حاشیه آن از 133 دانشمند و 498شاعر و در جلد سوم از 33شاعر در متن و 529دانشمند و شاعر در حاشیه یاد می کند. شرح حال مؤلف نیز به همراه سرگذشت شعرا و ادبایی چون ادیب پیشاوری و استاد فروزانفر در این کتاب آمده است.

این مجموعه به خط مؤلف است و درعین حال، دستخط عده ای از بزرگان علم و ادب نیز در آن آورده شده است. همچنین در مجموع حاوی 78قطعه عکس و حواشی و پاورقی های ارزشمند است.

مقدمه صحاح جوهری/ احمد عبدالغفور عطار، ترجمه غلامرضا فدائی عراقی، تهران، کتابخانه مجلس، 1375، 2000نسخه.

مقدمه صحاح جوهری در تاریخ واژه نامه های عربی، به معرفی و نقد کلیه فرهنگهای معاجم زبان عربی می پردازد.

فصول کلی این کتاب عبارت است از: تاریخچه ای کلی از فرهنگنویسی در زبان های دنیا و زبان عربی، معاجم از زبان عربی به ویژه پس از اسلام، صحاح جوهری به عنوان نقطه عطفی در تاریخ فرهنگنویسی عربی، شارحین، تکمله و مستدرک نویسان، حاشیه نویسان و نقدکنندگان. البته در خاتمه اشاراتی به تأثیر این فرهنگ در سایر زبان ها از جمله فارسی و ترکی دارد. فهرست اعلام آن، مجموعه ای از همه کسانی است که در زمینه فرهنگنویسی عربی کار کرده اند.

اسناد روحانیت مجلس 1/ عبدالحسین حائری، تهران، کتابخانه مجلس، 1374، 4ج، 3000نسخه.

سندها در تنظیم و تحلیل تاریخ بسیار مهم اند. مهمترین مواد تاریخ را اسنادتشکیل می دهند. کتابخانه مجلس شورای اسلامی حاوی اسناد بسیار گرانقدری در تاریخ معاصر و به ویژه اسناد مربوط به دوره های مختلف قانونگذاری در قبل و بعد از انقلاب است و با احیای مجموعه اسناد در تدوین تاریخ معاصر نقش داشته است.

این کتاب دومین کتاب از مجموعه انتشارات اسنادی کتابخانه مجلس است. اولین آن مشروح مذاکرات از شماره 1تا 34 دوره ششم مجلس بود. این کتاب حاوی اسناد روحانیت در مجالس اول و دوم قانونگذاری است.

اسناد روحانیت و مجلس 2/ منصوره تدین پور، تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1375، 4 ج، 3000 نسخه.

جلد دوم از مجموعه چهار جلدی اسناد روحانیت و مجلس شامل مواردی چون اسناد مربوط به اداره بیوتات دولتی راجع به جواهرات و غیره، حرکت جمعی نمایندگان به ویژه علما و روحانیون در مسایل مختلف کشور از جمله بیانیه آنان پس از سقوط کابینه سید ضیاء، بحث و جنجال های سیاسی درباره صحت انتخابات بعضی از حوزه ها، اسناد مربوط به تونل کوهرنگ و تاریخچه سد شاه عباس، مسافرت احمدشاه به خارج از کشور، انتخاب مجتهدین طراز اول، توجه به مسأله فقر و فقرزدایی و اقتصاد از جانب علما و مجتهدین با توجه به قوانین اسلامی و قانون اساسی و ... نمونه هایی از اعتبارنامه نمایندگان دوره چهارم مجلس و عکس جمعی نمایندگان دوره چهارم است.

اسناد روحانیت و مجلس 3/ تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1374-1376، 3000 نسخه.

جلد سوم کتاب اسناد روحانیت و مجلس گزیده اسناد روحانیون در دوره پنجم قانونگذاری است. در این کتاب از اشخاصی چون یحیی دولت آبادی و خوش خدمتی های او، طرح حکومت جمهوری توسط رضاخان و موضعگیری های مدرس در این رابطه، اعتراض های مردم نسبت به انتخابات این دوره، استیضاح اقلیت مجلس از دولت سردار سپه و سایر ویژگی های این دوره حساس از تاریخ مشروطیت است.

اسناد روحانیت و مجلس 4/ تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1374، 1000 نسخه.

چهارمین مجلد از مجموعه اسناد روحانیت مجلس شامل 212 سند تاریخی- سیاسی از اسناد دوره ششم قانونگذاری مجلس از جمله 34 سند مربوط به شهید آیت الله سید حسن مدرس است که از میان آن می توان به سند مربوط به سؤال متهورانه این روحانی مبارز از وزیر داخله درباره زندان و زندانیان در دوره دیکتاتوری اشاره کرد. از دیگر اسناد این مجموعه، شکایت علما و مردم از قانون نظام اجباری و مهاجرت آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی به قم در اعتراض به قانون مزبور است- همچنین شکایت از ورود اشیای تجملی از خارج و سوق جامعه به سوی زندگی غربی و اعتراض به تغییر لباس نیز از اسناد جالب توجه این مجلد است.

تاریخچه کتابخانه مجلس/ تهران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، 1374، 125 ص، 3000 نسخه.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای فرهنگی و تاریخی کشور است که پس از کتابخانه آستان قدس رضوی بیشترین قدمت را دارد.

در این کتاب به تفصیل درباره چگونگی تشکیل اولین هسته های کتابخانه مجلس سخن به میان آمده است و این معرفی به چهار دوره تقسیم شده است. سه دوره مربوط به تشکیل کتابخانه در قبل از انقلاب و دوره چهارم که دوران پس از انقلاب اسلامی است با ذکر اشتغالات و گرفتاری های ناشی از انقلاب و جنگ تحمیلی.

این کتاب به مناسبت هشتادمین سال افتتاح کتابخانه مجلس منتشر شده است و در آن اجزای مختلف کتابخانه چون، محل، ساختمان، نخستین کتاب ها، نیروی انسانی، مجموعه های موجود، اسناد تاریخی، انتشارات، تجهیزات و ... معرفی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر