ماهان شبکه ایرانیان

پاس داشتن هویت ملی؛ رمز موفقیت

استاد محمود جوادی پور از پیشگامان هنر معاصر ایران، به سال ۱۲۹۹ درتهران دیده به هستی گشود.

استاد محمود جوادی پور از پیشگامان هنر معاصر ایران، به سال 1299 درتهران دیده به هستی گشود.

وی به سال 1326 موفق به کسب لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد، سه سال بعد (1329)، دیپلم آکادمی هنرهای زیبای مونیخ دررشته های نقاش و گرافیک (آلمان غربی) را اخذ کرد و بالاخره به سال 1344 درجه دکترای خود را از شورای عالی فرهنگ کشور دریافت کرد.

دکتر جوادی پور می گوید: من همزمان به هنر موسیقی و نقاشی علاقه داشتم اما با تأسیس دانشکده هنرهای زیبا حس کردم که در رشته نقاشی موفقیت بیشتری خواهم داشت و به سمت آن رفتم و همراه با تحصیل، درچاپخانه بانک ملی نیز فعالیت می کردم و همین امر سبب شد تا چاپ رنگی ماشینی را که تا آن زمان درایران وجود نداشت پی ریزی کنیم و از آن زمان، چاپ کتاب های رنگی درچاپخانه بانک ملی آغاز شد.

این هنرمند درباره نحوه ایجاد آثارش می گوید: اصولاً درهنر، معتقد به هیچ قیدی نیستم. هنرمند بایستی آزاد باشد، چه از نظر ایده و چه از لحاظ ابعادی که کار می کند وی یادگیری پیوسته و جست وجوی دائمی را نیز عامل دیگری درموفقیت آثار هنری ذکر می کند و معتقد است. هنرمند نبایستی خود را در محفظه ای محدود کند و می بایست آزادانه محیط پیرامونش را بشناسد و همچنین درحفظ شخصیت وهویت ملی اش، داشته باشد.

این هنرمند پیشکسوت به هنرمندان جوان توصیه می کند به جای نگاه به غرب، نگاه به شرق و به گذشته داشته باشند، چرا که درغیر این صورت هنر تجسمی درایران دچار رکود خواهد شد.

استاد جوادی پور درکنار خلق آثار نقاشی درزمینه های دیگری چون تألیف کتاب، تدریس، طراحی آرم، و تصویرسازی کتاب اشتغال داشته است که درذیل به آنها اشاره می شود:

تالیف 5 جلد کتاب راهنمای هنر، تالیف هنرهای ایران - تصویرسازی کتاب های با الفبای کودک دبیره (از استاد بهروز)، تصاویر کتاب سال دوم ابتدایی ( 1329)، ترجیع بند هاتف به سفارش انجمن دوستداران کتاب 1320

استاد همچنین تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تدریس درهنرکده هنرهای تزیینی، مدیریت گروه آموزش هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبا از سال 1348- 1353 را نیز برعهده داشته است. جوادی پور در 14 نمایشگاه انفرادی به عرضه آثارش پرداخته و در 24 نمایشگاه گروهی نیز شرکت جسته که آخرین آن دو سالانه نقاشی جهان اسلام 1382 بوده است.

وی در 2نمایشگاه بین المللی دانشگاه نیویورک (هنر گرافیک جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا) 1348 و ایتالیا - میلان( هنر گرانیک آسیای امروز 1353) آثارش را به نمایش گذاشت.

شایان ذکر است مرکز هنری صبا درنمایشگاهی تحت عنوان «مروری برآثار محمود جوادی پور» آثار وی را درمعرض دید علاقه مندان قرارداده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان