نقد و نظر سریال شب دهم

امروزه کارآیی و نقش ارتباطات و تبلیغات، در زمینه های فرهنگی، سیاسی، دینی و مذهبی و بازرگانی بر کسی پوشیده نیست و تاثیر آن در دنیا کمتر از قدرت نظامی و سیاسی نمی باشد .

امروزه کارآیی و نقش ارتباطات و تبلیغات، در زمینه های فرهنگی، سیاسی، دینی و مذهبی و بازرگانی بر کسی پوشیده نیست و تاثیر آن در دنیا کمتر از قدرت نظامی و سیاسی نمی باشد .

در این راستا نقش عظیم و سحرآسای فیلم، سریال، انیمیشن، سینما و تئاتر هر روز بیشتر شده و طبقات مختلف را جذب کرده و به تماشای خود می کشاند .

تاثیرگذاری و اثرپذیری آن به گونه ای است که پیر و جوان، کودک و بزرگ، زن و مرد، الگوهای خود را از آن می گیرند، هرچند بینندگان، اکثرا به ساختگی و غیرواقعی و یا اسطوره و افسانه بودن آن اعم از اصل صحنه و موضوع و یا عنوان فیلمنامه و ... یقین دارند ولی با لذت به تماشای آن می نشینند و داستانهای دروغ و بی اساس ولی شیرین را تماشا می کنند گوئی واقعیت چنین بوده است . مانند داستانهای پلیسی و کوره های آدم سوزی هیتلر و ... برای مظلوم نمایی یهود، همه جا در تاریخ و هنر و سیاست به تصویر کشیده اند . و همچنین فیلمهای پرخرج هالیود، رابین هود و ... . به شکلهای مختلف چه تاثیری در این تهاجم فکری و فرهنگی که نگذارده است .

در اسلام و قرآن حقایق بسیار زنده، زیبا و آموزنده وجود دارد که می توان با قدرت خلاق اندیشه، نعمت بیان و قلم و نمایش آنها را به تصویر کشید و در قالب فیلم و سریال و تئاتر نمایش داد! . و در برابر این سحر و افسون قرن، باطل السحر جدیدی ارائه کرد و آن مفاهیم را زنده نگه داشت و جاویدان نمود و برای نسلهای مختلف و عصرهای گوناگون نه تنها اصل آن حادثه، بلکه پیام شیرین و احیاگرانه اش به نسلهای جدید تا ابد، منتقل ساخت . و این کاریست که فیلمسازان مسلمان ایران اخیرا به آن توجه کرده اند و با ارائه چند فیلم و سریال خوب، نشان داده اند که توان دفاع در برابر تهاجم نوین را دارند و می توانند مقابله به مثل کنند و حتی باید ابتکار عمل را به دست گیرند .

فیلم یا سریال یا نمایش تئاتر یا نمادهای اسلامی و تشیع آن و تعزیه خوانی ... از جمله آنهاست . باید تلاش کرد تا مساله تبیین فلسفه عاشورا و راز قیام امام حسین علیه السلام که راه ویژه و تبیین خط دفاع احیاگرانه آن حضرت را که در عین مرگ و شهادت، پیروزی و احدی الحسنیین است، «انی لا اری الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما» این نوع دفاع امام علیه السلام تنها راه انتفاضه و دفاع ممکن در جائی که همه ی راهها بسته باشد، تنها از جان و هستی خود و عزیزانش مایه می گذارد و از ایمان و عقیده اش و کیان اسلام و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سنت علی علیه السلام دفاع می کند . چنانکه فرمود: «و اسیر بسیرة جدی و ابی » . و یا در رجز می گوید: «امضی علی دین النبی » همه ی خط دفاعی دشمن را با شهادت می شکند و راه نو برای همه ی محرومان و مظلومان عالم می گشاید که پس از 14 قرن، انتفاضه ی لبنان و فلسطین را پدید می آورد که کمر ابرقدرت آمریکا و اسرائیل را می شکند و آنان را دچار سردرگمی می سازد . این پیام عاشورا و دفاع انتفاضه گون امام حسین علیه السلام است و پیام خون مظلوم و تنها اسلحه ی مؤثر همه ی قرون و اعصار و عصر جاهلیت قرن 21، عصر حاکمیت آمریکا و اسرائیل و ... ! و همان راه امام حسین و اهل بیت علیهم السلام و همه یارانش که عامل نجات اسلام و مسلمین بود و امام حسین علیه السلام آن را با خون خویش به تصویر کشید . و احیاء آن بارها اسلام و ایران را نجات داد و انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس هشت ساله را رقم زد . حزب الله لبنان را پیروز کرد و رژیم ددمنش اسرائیل و حامیانش را به سرگیجه کشانید! .

ابتکار تعزیه نخست توسط آل بویه که عاشورا را به عنوان عزای عمومی تعطیل، و در سراسر کشور حتی پایتخت خلافت، بغداد اعلان کردند . و غدیر را به عنوان جشن اسلامی امامت و ولایت، جشن گرفتند . حکومت تشیع را رواج دادند . آنهم در اوج خلافت عباسیان بیش از صد سال دوام یافت . سپس صفویه پس از پانصد سال به دنبال آنان رفته و به اعلان رسمیت حکومت تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران آن را احیا کردند که تعزیه نیز یکی از ابزار آنان بود و حکومتهای قاجار هم درباره تعزیه برنامه هایی داشتند گرچه برخی از این حکومتها و نحوه اجرای تعزیه خالی از نقص نبود ولی این تئاتر جالبی در لباس تعزیه برای جذب تماشاچی و مردم موفق بودند .

درماه گذشته (محرم 1423ه . ق) سریال تازه ای به نام «شب دهم » را مشاهده نمودیم . ضمن تشکر و سپاس فراوان از دست اندرکاران این سریال که نکات مثبت فراوانی داشت، ولی خالی از نقص نبود زیرا:

1 . همه چیز را در عشق و انگیزه عاشقی مرد و زن خلاصه کرده بود . عشق فخرالزمان و حیدر، یاور و رفعت و دکتر ندیمی با تاج الملوک و ... گرچه برای جذب و کشش فیلم تا حدودی لازم بود، اما نه تا این حد .

2 . عشقهای معنوی عمیقتر و خدایی، در تمام این سریال بسیار کمرنگ بود جز در قسمت آخر آن توسط حیدر و ...

3 . اصطلاحات لوطی منشانه و لات بازیهای مبتذل مثل اصغر پلنگ دره ای و نوچه هایش و ... .

ولی نکات مثبت آن کم نبود:

1 . مبنای سریال از واقعیات اصیل ریشه دار و تاریخی و اعتقادی «واقعه عاشورا» گرفته شده بود .

2 . یکی از ویژگیهای انقلابی تشیع را به تصویر می کشیده و یک سنت اصیل و قدیمی «تعزیه خوانی » شیعه که بسیار جلوتر از پدیده تئاتر غرب بوده .

3 . از تاریخ معاصر از مشروطیت به این طرف «عصر قاجار و پهلوی » مایه گرفته بود .

4 . نمایانگر مبارزه پنهان و آشکار و جنگ باطنی استعمار غرب با اسلام، جنگ روشنفکری و مدرنیزه کردن آداب، عقاید و فرهنگ شیعی و ایرانی را در قالب تمدن و فرنگی شدن ملت ایران به ویژه در قالب تغییر لباس و کشف حجاب نشان می داد و دژخیمان بی مایه و رشوه گیر و صاحب منصبان بی اصل و شرف را مجسم می ساخت .

5 . نقش علمای شیعه در کشف این توطئه ها و بیدار ساختن مردم که در قالب امام جماعت مسجد، سید واعظ و حمایت همه جانبه او از برپائی این مراسم و ...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر