مادران نگران؛ فرزندان ولخرج

پرفسور دانیل مارسلی معتقد است که نوجوانان شدیداً به زمان حال فکر می کنند و گاهی اوقات بدون فکر پول خرج می کنند

مادران نگران؛ فرزندان ولخرج
پرفسور دانیل مارسلی معتقد است که نوجوانان شدیداً به زمان حال فکر می کنند و گاهی اوقات بدون فکر پول خرج می کنند. البته این مساله جای نگرانی ندارد ولی کاملاً ضروری است که آنها راه کنترل بودجه خود را یاد بگیرند تا بتوانند به تدریج استقلال مالی را تجربه کنند.
بین حدود 16 تا 18 سالگی، این یک مساله طبیعی و حتی از نظر یک نوجوان بسیار مطلوب است که بدون حساب و کتاب به خرج کردن بپردازد. از نظر نوجوانی که درآمد کوچکی دارد، این پولی است که خودش به دست آورده است؛ بنابراین آزاد است هر طور که دلش می خواهد از آن استفاده کند. درک نوجوانان از رابطه هایی که بزرگسالان نسبت به زمان دارند، یکسان نمی باشد. اصولاً هدف از پس انداز کردن، محدود نمودن امروز خود است برای ذخیره به امید آینده ای بهتر. ولی نوجوانان ترجیح می دهند فقط در لحظه کنونی زندگی کنند. گروهی از والدین که در خانواده هایی با طرز فکر ذخیره برای فردا تربیت شده اند، اصلاً این رفتار نوجوانان را درک نمی کنند. گروه دیگر از پدر و مادرها، با رفتار خود، هدونیسم Hedonisme (لذت باوری یا لذت گرایی) را چنان در فرزندان خود ترغیب می کنند که آنها دیگر نمی توانند خود را به شنیدن جواب «نه» قانع کنند. اینجاست که باید پاسخ همه سوالها را در تعریفی که خودتان از پول می کنید؛ بیابید.
بر هیچ کس پوشیده نیست که نوجوانان امروز به سختی می توانند در مقابل محدودیتها و محرومیت ها تحمل نشان دهند؛ چرا که سیستم تجارت نوین، با خلق نیازهای جدید، نوجوانها را به مصرف گرایی هرچه بیشتر وامیدارد: با وارد بازار شدن آخرین مدل بازیهای ویدئویی، نوع قبلی(که تا چندی پیش پیشرفته ترین نوع به شمار می رفت) کاملاً پیش پا افتاده و قدیمی به نظر می رسد.
بدون شک، نقش والدین را در این مورد نمی توان نادیده گرفت. شاید محدود کردن فرزندان در بعضی زمینه ها باعث شده که آنها از طریق مصرف بی رویه، کمبودهای خود را جبران کنند. یا بر عکس، بعضی پدر و مادرها ممکن است قدری فرزندان را «نازپرورده» بار بیاورند که آنها دیگر هیچ حد و حصری برای برآورده شدن امیالشان نشناسند. ولی برای تغییر و تحول این وضعیت به هیچ وجه دیر نشده است. برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، شما می توانید مثلاً برای فرزند نوجوان خود (حتی در سنین خیلی پایین) یک بودجه یا مقرری تعیین کنید که برایش هم حالت پول تو جیبی داشته باشد و هم قسمتی از خرج لباس ها، وسیله ایاب و ذهاب و همین طور آبونمان تلفن همراهش را در بر گیرد(گر چه این آخری شاید فقط یک وسیله هزینه ساز باشد!!) به این ترتیب، فرزند نوجوان شما ارزش واقعی چیزها را در می یابد و این کلیدی خواهد شد برای استقلال مالی او در آینده.... به شرط این که، شما میزان پول تو جیبی را بیشتر کنید. اگر فرد نوجوان مایل است فقط کفش های مارک دار بپوشد یا در کلاس های گران قیمت ثبت نام کند، خودش باید کار کند تا بتواند اختلاف مبلغ را بپردازد. البته همیشه در نظر داشته باشید که داشتن یک رابطه دوستانه با فرزند نوجوان خود و توضیح شرایط اقتصادی خانواده و مشورت کردن با او پیرامون مخارج خانه و خانواده می تواند در حل مشکل ولخرجی آنان مؤثرترین روش باشد.

منبع:نشریه بانو، شماره25
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر