ماهان شبکه ایرانیان

اندر فضایل حیدر کرّار علیه السلام

پدر او، ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم بود و یک دقیقه از دقایق تقویت نبی صلی الله علیه و آله وسلم فرو نمی گذاشت و با آن حضرت، محبت تمام داشت و از اشعار او فهم می شود که تصدیق به نبوت داشته است.

اصل و نسب

پدر او، ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم بود و یک دقیقه از دقایق تقویت نبی صلی الله علیه و آله وسلم فرو نمی گذاشت و با آن حضرت، محبت تمام داشت و از اشعار او فهم می شود که تصدیق به نبوت داشته است.

و مادر علی، فاطمه بنت اسد بن هاشم بود و ابن اثیر گوید: او ایمان به حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم آورد و هجرت به مدینه کرد. او مرتضی را «اسد» نام کرد و ابوطالب «علی».

;از مهر علی کسی که یابد عرفان ;نامش همه دم نقش کند بر دل و جان
;این نکته طرفه بین که ارباب کمال ;یابند ز بیّنات نامش ایمان

و مسلم از سهل بن سعد روایت کند که علی بسیار دوست داشتی که او را ابوتراب گفتندی و وجه تسمیه آن بود که روزی پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم به خانه فاطمه آمد و علی را نیافت. فرمود:، این ابن عمک؟ گفت: میان من و او گردی واقع شد و غضب کرده بیرون رفت. پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم با شخصی گفت: ببین علی کجاست؟ آن شخص بازگشت و گفت: یا رسول اللّه ! در مسجد به خواب است. پیغمبر آمد و او هنوز به خواب بود و ردا از او جدا شده و خاک به او رسیده. پیغمبر او را از خاک پاک کرد و فرمود: «قُم ابا التّراب قم ابا التّراب»

;خاک شو خاک تا بروید گُل ;که به جز خاک نیست مظهر کُل

فضایل آسمانی

اَنس و ابن عباس گویند: «بحرین» در «مَرَجَ البحرین یَلتَقیانِ» علی و فاطمه است و «لؤلؤ» و «مرجان» حسن و حسین است. و علی در جمیع غزوات، حاضر بود غیر تبوک که پیغمبر، او را در اهلِ خود خلیفه ساخت.

ابوحمراء روایت کند که پیغمبر فرمود: چون به معراج رفتم، دیدم که بر عرش نوشته بود: «لا اله الا اللّه ، محمد رسول اللّه أَیَّدْتُهُ بِعلیّ»

صاحبِ کشّاف و واحدی از ابن عباس روایت کند که علی چهار دینار داشت. دیناری به شب صدقه کرد و دیناری به روز و دیناری پنهان و دیناری آشکارا و در شأن او نازل شد: «الذینَ ینفقون اَموالَهُم باللَّیْلِ و النَّهارِ سِرّا و علانیّه...»

شاخه طوبی

ثعلبی از ابن عباس و ابن سیرین روایت کند که مراد از «طوبی» در آیت «الذین امنوا و عملوا الصالحاتِ طَوبی لَهم و حُسنُ مآب» درختی است در بهشت که بیخ آ ن در خانه علی است و در خانه هر مؤمن از آن شاخی است.

;ای ز مشکین طرّه ات بر هر دلی بندی دگر ;رشته جان را به هر موی تو پیوندی دگر
;گر پدر خورشید و مادر ما ه باشد فی المثل ;بر زمین ناید به خوبی چون تو فرزندی دگر

صراطِ حق

چه خوب است که از حروف مقطعه واقعه در اوایل سُوَر فرقانی، بعد از حذفِ مکررات، «علیّ صراط حقِّ نمسکُهَ» ظاهر می شود.

;ای مصحف آیات الهی رویت ;وی سلسله اهلِ ولایت مویت
;سرچشمه زندگی، لب دلجویت ;محراب نماز عارفان ابرویت

و مبدأ سلسله جمیع اولیا اوست.

مباهله

چون آیتِ «فَمن حاجَّکَ فیه مِن بعدِ ما جاءَکَ...» نازل شد، مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم با قبیله نجران از نصاری مقرر فرمود که صباح فردا مباهله کنند.

روز دگر حسین را در بغل گرفت و دستِ حسن داشت و فاطمه از عقبِ او می رفت و علی از عقب فاطمه و فرمود: «اللهم هؤلاً اهل بیتی» چون ابوحارثه، دانشمند ترسایان، ایشان را بدید، با ترسایان گفت: من رویی چند می بینم که اگر از خدا خواهند که کوهی را از جای خود ببرد، هر آینه چنان شود. زنهار مباهله مکنید.

ترسایان بترسیدند و دو هزارجامه و سی زره به رسم جزیه هر سال قبول کردند.

ابلاغ پیام

پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم در سال نهم از هجرت، ابوبکر را امیرِ حاجیان ساخت و او را با سیصد مرد و شتری چند قربانی به مکه فرستاد، چهل یا سی یا سیزده آیت از اوایل سوره برائت نازل گشت و پیغمبر، علی را بر ناقه سوار ساخت و گفت: از عقب ابوبکر برو و این آیات بر مردم بخوان.

صحابه گفتند: کاش که آیات می فرستادی تا ابوبکر بر مردم می خواند.

فرمود: لایق خواندن این آیات نیست، مگر شخصی از اهل بیتِ من. چون علی به قافله رسید، ابوبکر گفت: امیر امّ مأمور؟ (من، امیر هستم یا مأمور؟) علی گفت: بل مأمورٌ. و به اتفاق به مکه رفتند و آیات بر مردم خواند.

علی از من است و...

امام احمد از ابن مریم روایت کند که علی گفت: من پا بر دوشِ محمد صلی الله علیه و آله وسلم نهادم و بت های خانه کعبه فرو انداختم.

جناده روایت کند که مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «علیٌ منّی و اَنَا من علی، و لا یؤدی عنّی الا انا اَو علّی.» و ترمذی از زید بن ارقم روایت کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با علی و فاطمه و حسن و حسین فرمود: «انا حربٌ لمن حاربکم و سلمٌ لمن سالمکم» (من با کسی که با شما دشمن است، دشمنم و با کسی که با شما دوست است، دوستم.)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان